אלי עזור | בלעדי

המתעניינים ברכישת וואלה!: RGE, אלי עזור ועמי גניגר

דירקטוריון בזק החליט לבחון את מכירת החברה על רקע העובדה שמדובר בפעילות לא סינרגטית לקבוצת תשתיות תקשור • הבוקר, עם פרסום הידיעה, כבר נרשמת התעניינות בפעילות • על פי הערכות, תג המחיר שהוצב על האתר עומד על 250-200 מיליון שקל

עוד לפני פרסום החלטת דירקטוריון בזק לבחון באופן רשמי את מכירת חברת וואלה, בעלת אחד מאתרי האינטרנט הגדולים בישראל, בשוק כבר היו גורמים שהביעו עניין ובחנו את הנושא. היום נודע ל"גלובס" כי קבוצת RGE הביעה עניין בפעילות ויחד איתה מוזכרים שמות של גורמים נוספים, וביניהם איש העסקים אלי עזור, בעל השליטה בקבוצת מעריב, בערוצי הספורט של צ'רלטון, ובתחנות הרדיו 103FM ו-FM99.

במארס השנה כבר נחשף ב"גלובס" כי איש העסקים עמי גניגר, בעלי חברת תיא השקעות הציבורית, מתעניין ברכישת האתר. גורם בשוק אמר היום ל"גלובס" כי לפחות בעבר תג המחיר שהוצב על האתר עמד על 200 עד 250 מיליון שקל.

וואלה הוא אחד משני אתרי האינטרנט הגדולים בישראל יחד עם אתר ynet, שבשליטת קבוצת ידיעות אחרונות. בשנת 2017 רשם האתר הפסד של 27 מיליון שקל, שיחד עם הפסד דומה בשנה הקודמת הובילו אותו להפסד דו שנתי כבד של 50 מיליון שקל. על פי הערכות, חלק ניכר מההפסדים קשור להשקעה הגדולה שביצעה וואלה באולפני טלוויזיה גדולים וחדשים ובשורה של טאלנטים בכירים שהעבירה לשורותיה ובהם מגיש החדשות יעקב אילון. עם זאת, בשנת 2014 ביצעה וואלה עסקה שהדהימה את השוק הישראלי כשמכרה את אתר הלוחות יד 2 תמורת כ-800 מיליון שקל לענקית המדיה אקסל שפרינגר. חלק משמעותי מהסכום הועלה כדיבידנד לבעלים בזק, חלקו הושקע בתוך האתר, וכיום לא ברור כמה בדיוק מתוכו עדיין נותר בקופת החברה.

RGE היא מקבוצות המדיה הבולטות בישראל, כשההחזקה המשמעותית שלה היא ערוץ עשר, שכיום נמצא תחת לחץ כלכלי לא פשוט על רקע פיצול ערוץ 2 בנובמבר. הפיצול הוביל את שוק הטלוויזיה המסחרית כולו להפסדי עתק, והערוץ צפוי להפסיד במהלך השנה הקרובה עשרות מיליוני שקלים. בנוסף מחזיקה הקבוצה בערוצי ספורט 5, שגם הם פועלים כיום בשוק קשה מבעבר על רקע זינוק במחירי זכויות הספורט, ובערוץ הילדים הוותיק שמשודר כיום בסלקום ובפרטנר.

ההתעניינות של החברה בוואלה אינה עניין חדש והנושא נמצא על הפרק כבר תקופה ארוכה לאור ההבנה שבסופו של דבר בזק תגיע למסקנה שכחברת תשתית אין לה מה להמשיך ולהחזיק בחברת תוכן כמו וואלה.

גם גנינר, בעלי תיא תקשורת, מתעניין ברכישת וואלה מזה זמן. גניגר מחזיק באמצעות תיא בחברת אולפני הרצליה, שעוסקת גם בהפקה ופיתוח של תכני טלוויזיה וגם מספקת שירותי אולפנים, שידור והפקה לערוצים השונים. לפני למעלה מעשור התמודד גניגר כחלק מקבוצה בשם "כאן" במכרז השני על ערוץ 2, ולאחר מכן הוזכר בשלבים שונים גם כמועמד לרכישה של ערוץ 10. גם במכרז שנערך בשנה שעברה על הפעלת ערוץ הכנסת ל-10 השנים הקרובות התמודדה חברה שתיא נטלה בה חלק.