לבזק לא כדאי למהר להיפטר מוואלה!

אתר שמייצר תנועה של עשרות מיליוני כניסות בחודש הוא לא דבר של מה בכך • למכור אותו זה הדבר הכי קל, לשלב אותו כך שיתרום מניסיונו לקבוצה זה כבר אתגר ששווה לבחון את תרומתו • פרשנות

ההחלטה של דירקטוריון בזק בהובלת שלמה רודב לבחון את מכירת וואלה! ובזק און ליין, לא מפתיעה. מדובר בשתי חברות שהרווחיות שלהן אינה גבוהה, ומצד שני הן אינן בליבת העסקים של חברת תקשורת ששמה לה למטרה להיות קבוצת תשתיות תקשורת נטו.

אבל מרוויחות או מפסידות זו כרגע לא השאלה שמנחה את דירקטוריון בזק. גם אם הן מרוויחות, בשורה התחתונה לא מדובר ברווח מהותי וסביר להניח שזה בעיקר בגלל שבזק מייצרת להן אוויר לנשימה (במקרה של בזק און ליין) - בין אם בדרך של הלוואות בעלים, או עבודות שהחברות-בנות מוציאות כמיקור חוץ.

חברת וואלה! היא סיפור מעניין בפני עצמו, ולא רק על רקע החקירות במשטרה בתיק 4,000. היא סיפור מעניין משום שהיא הפכה לחברה יוצאת דופן אחרי שעסקת "יד 2" יצרה לבזק מאות מיליוני שקלים. כמה חבל שההקשרים שבהם היא הוזכרה בשנה האחרונה לא נגעו לתחומי פעילותה.

יש יסוד להניח שהפור לגבי שתי החברות נפל למרות שבזק מקפידה להגיד שהנושא נמצא בבחינה ולא התקבלו החלטות. לפחות לגבי בזק און ליין יש תמימות דעים בדירקטוריון שהפעילות לא סינרגטית לקבוצה. לגבי וואלה!, למרות ההתעניינות המוקדמת של גורמים שונים, ייתכן שזו תהיה טעות למכור אותה.

בזק הכריזה בעבר כי לצד הרצון להתמקד בפעילויות הליבה היא רוצה לשים דגש גם על החדשנות הטכנולוגית, ולא בטוח שוואלה! לא עונה על הקריטריון: היא נחשבת למרכז ידע פורה ומנוסה בעולמות האינטרנט וייתכן שצריך למצוא את הדרך לשלב אותה בפעילויות הסינרגטיות השונות ולא צריך למהר ולהיפטר ממנה. ובכלל בתחום האינטרנט, אתר שמייצר תנועה של עשרות מיליוני כניסות בחודש הוא לא דבר של מה בכך. למכור אותו זה הדבר הכי קל, לשלב אותו כך שיתרום מניסיונו לקבוצה זה כבר אתגר ששווה לבחון את תרומתו.

על כל פנים, וואלה! צריכה את תשומת הלב שלה והיא לא יכולה להמשיך ולהתנהל במנותק מהקבוצה כפי שהיה עד עכשיו. היא התנהלה בבועה שלה והקשר היחיד שהיה לה לבזק היה על בסיס האינטרסים הצרים של בעל השליטה לשעבר. שילובה בקבוצה מחייב תשומת לב ניהולית רבה ואם אין בבזק את הסבלנות ואת הרצון לנסות ולמצות את תהליך השתלבותה, ייתכן שכדאי לקבל את ההחלטה ולמכור אותה מהר.