איכות השלטון לנתניהו: אין תוקף חוקי להסכם הקיבוצי בחח"י

זאת, לטענת התנועה, משום שההסכם הקיבוצי טעון עפ"י חוק משק החשמל את אישור רשות החברות הממשלתיות

חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק
חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק

התנועה לאיכות השלטון בפניה דחופה לראש הממשלה: חשש להיעדר תוקף חוקי להסכם הקיבוצי של עובדי חברת החשמל.

במכתב שנשלח מטעם התנועה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון וראש רשות החברות הממשלתיות עו"ד יקי קוינט בסוף השבוע האחרון, נטען כי קיים חשש להיעדר תוקף חוקי להסכם הקיבוצי שנחתם מול עובדי חברת החשמל עוד בטרם אישור הרפורמה בממשלה. זאת, משום שההסכם הקיבוצי טעון על-פי חוק משק החשמל את אישור רשות החברות הממשלתיות.

על-פי המכתב של התנועה אישור זה של רשות החברות להסכם הקיבוצי, המהווה חלק אינטגרלי מהרפורמה, לא התקבל. עם זאת, יש לציין כי נציגי רשות החברות הממשלתיות השתתפו בדיונים על הרפורמה לאורך כל המו"מ האינטנסיבי שהתקיים בתקופה האחרונה. 

בפנייתם כותבות רכזת התנועה, רומי קאופן, ומנהלת מחלקת המחקר, נילי אבן-חן, כי "בהתאם לחוק, אישור ההסכם הקיבוצי המהווה חלק בלתי נפרד מהרפורמה יכול להתקבל רק לאחר מתן חוות-דעת מטעם רשות החברות הממשלתיות, כאשר שר האוצר יביא את החלטת הממשלה לידיעת ועדת הכספים של הכנסת. ככל שהממשלה אישרה החלה מעין זו, רשות החברות הממשלתיות תיתן לחברה תעודה על כך, וכן היא חייבת רישום לפי פקודת החברות כדי להיכנס לתוקף".

"לא מצאנו שפורסמה כל חוות-דעת מטעם רשות החברות הממשלתיות בהקשר זה, ההחלטה לא הובאה לידיעת ועדת הכספים של הכנסת, ולא ניתנה על כך תעודה מטעם הרשות המאשרת כי ההליך נערך בהתאם לדרישות החוק", נכתב בפנייה.

לפיכך, מין המכתב עולה כי גם אם תאושר הרפורמה היום בממשלה, הדבר לא יהווה אישור של ההסכם הקיבוצי עצמו, זאת משום שההסכם הקיבוצי אינו מהווה חלק מהצעת המחליטים, ולכן על-פי המכתב יש לאשר את ההסכם הקיבוצי בנפרד.

"על אף שההסכם הקיבוצי מותנה כולו בקבלת החלטת ממשלה, נקבע על-ידי הצדדים החתומים על ההסכם כי חלקים ממנו, הנוגעים לזכויותיהם של העובדים בחברת החשמל כיום, יהיו תקפים גם ללא אישור הממשלה. וזאת, ככל הנראה, בניגוד לדרישת החוק ותוך ניסיון לחשק הממשלה ולהגבילה במעמד אישור הרפורמה המבנית במשק החשמל כולה", נכתב.