למה לשלם מס לא מוצדק?

מדיניות המיסוי של משרד האוצר לגבי שווי שימוש ברכב פוגעת בציבור הרחב

מכוניות / צילום: שאטרסטוק
מכוניות / צילום: שאטרסטוק

מדוע בחרה מדינת ישראל להעניש את העובדים באמצעות קנס גורף בגין השימוש ברכב חברה? התשובה פשוטה - כי היא יכולה. המדינה מחייבת אותנו לשלם מס גבוה על שימוש ברכב, כאשר היא יודעת שרק חלק קטן מאיתנו צריך לשלם סכום כה גבוה. למה שהמדינה תתאמץ ותפעיל מנגנון חכם, שבודק מה ההטבה האמיתית לעובד ומה המס הספציפי בגין הטבה זו? הכי קל זה לחייב את כולם במקסימום.

"רכב חברה" כבר מזמן אינו מותרות ובפועל זה גם מזמן לא חלום של כל עובד. כמות השעות שבהן אנו מבלים בפקקים ותשלום מופקע של מסים אמור לעודד עובדים רבים להחזיר את רכב החברה ולעבור לשימוש בתחבורה ציבורית. אבל בפועל זה לא קורה. אין תשתיות הולמות (למרות השיפור בשנים האחרונות) וכמות כלי הרכב רק עולה משנה ולשנה. סיבה אחרת היא שאנחנו מפונקים ורוצים רכב משלנו, אנחנו רוצים רכב טוב, יותר חדש מהרכב של השכן.

וכך, המדינה מנצלת את הרצון שלנו ברכב צמוד, לגביית מסים ענקית. גם מכאלו שלא צריך לגבות מהם מס. ציבור גדול של עובדים שמשתמשים ברכב לצורכי עבודה נדרש לשלם את מלוא שווי המס כמו כל עובדים. איפה ההיגיון? מי שמשתמש ברכב בשימוש פרטי רחב, צריך אמנם להכיר בהטבת הרכב הכנסה ו"לסבול" ממיסוי משמעותי. אבל עובד שמשתמש ברכב רוב הזמן לצורכי עבודה, לא נהנה מהטבה אמיתית ואין זה מוצדק לרשום לו הטבה גבוהה (כתוצאה משימוש ברכב) ובגינה לשלם מס גבוה.

ושימו לב למספרים - 1,000 שקל ישלם עובד המשתכר 10,000 שקל בחודש (והסכום גדל לשכר גבוה יותר) זהו גובה המס ללא קשר אם הרכב הוא חדש או ישן, ללא קשר אם הרכב מלא בציוד שמונע שימוש בו כרכב בפרטי, ללא קשר אם מנוהל מעקב אחר שעות העבודה, וללא קשר אם הרכב משמש 100% לעבודה או בשיעור קטן לעבודה. 1,000 שקל מיותרים ולא מוצדקים

אז אם זה כל-כך הגיוני, למה המדינה לא משנה את שיטת המס? ובכן, התירוץ זה קושי לבדוק מתי הנסיעה היא פרטית ומתי היא לצורכי עבודה. אבל נראה שהחשש האמיתי משינוי החוק האחיד, נובע מאיבוד שליטה על מקור הכנסה כה גדול. וכן המדינה גם חוששת מדיווחים כוזבים.

אבל אין תירוצים. המדינה חייבת להגדיר מחדש את מדיניות שווי השימוש ברכב חברה ולאכוף טכנולוגית את סוג השימוש ברכב (עבודה או פרטי). המדינה צריכה לזכור שהמס צריך בראש וראשונה להיות אמיתי וצודק. אחרי הכול, הכוונה של המדינה היא לא להשליט מס גבוה כדי להעשיר את הקופה, הכוונה הבסיסית של המדינה היא לגבות מס צודק ואמיתי על רווחים (והטבות) של העובדים, של חברות ושל משקיעים.

ברגע שמדינה מתנהלת בצורה לא צודקת ולא נכונה מול ציבור גדול, היא מעודדת את אותו ציבור לפעול בצורה דומה. באותה מידה שאסור להעלים מס, כך צריך להיות בכיוון ההפוך - אסור להטיל מס גבוה ולא מוצדק. אז תמיד מתקיימים דיונים בנושא, ו-ועדת הכספים לפעמים מתערבת, אך אין זעקה גדולה של הציבור הפראייר. ציבור שמשלם 1,000 שקל בחודש (יותר מקוטג'). כשזה יקרה, המדינה תבטל המס הזה.

■ הכותב הוא מנכ"ל משותף בחברת הייעוץ יישום.