יקר לכם פה? UBS קובע: ת"א במקום ה-20 בעולם ביוקר המחיה

ללא סעיף הדיור מתקדמת ת"א למקום ה-19, מה שמעיד כי שכר הדירה המקובל בה עדיין נמוך ביחס ל-20 הערים היקרות האחרות • ציריך בשווייץ שמרה גם השנה על מקומה בראש הדירוג • ובאילו מקומות מדורגות לונדון וניו-יורק?

תמ"א 38 בצפון תל אביב / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
תמ"א 38 בצפון תל אביב / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

תל-אביב הגיעה למקום ה-20 בעולם בדירוג יוקר המחיה השנתי שמפרסם בנק UBS השווייצרי. ללא סעיף הדיור מתקדמת תל-אביב בדירוג מקום אחד למקום ה-19, מה שמעיד כי שכר הדירה המקובל בתל-אביב עדיין נמוך ביחס ל-20 הערים היקרות האחרות.

העיר ציריך בשווייץ שמרה גם השנה על מקומה בראש הדירוג, הכולל 77 ערים. 

ערים אירופיות תפסו שלושת המקומות הראשונים בדירוג: אחרי ציריך מדורגות שכנתה ז'נבה ואוסלו בירת נורבגיה. ניו-יורק מגיעה למקום ה-10, ולונדון למקום ה-23 "בלבד".

יחד עם זאת, ב-UBS מציינים כי בדירוג הערים לפי כוח קנייה נמצאות רק 3 ערים אירופיות ב-10 הערים היקרות ביותר. ניו-יורק היא העיר היקרה ביותר בארה"ב, אבל העיר המדורגת ראשונה בארה"ב במונחי כוח קנייה היא לוס אנג'לס, שכוח הקנייה בה גבוה ביותר מ-25%.

הניתוח מתבסס על השוואת מחיריהם של 128 מוצרים ושירותים שונים בכל עיר וכן על ההכנסה הממוצעת ב-15 סוגי משרות אופייניות לתושבי העיר. השוואת נתוני ההכנסה מחזקת את התחושה שיוקר המחיה בתל-אביב גבוה במיוחד - העיר הגיעה רק למקום ה-32 בעולם בהכנסה ולמקום ה-28 במונחי כוח קנייה. כך, למשל, תושב תל-אביב יצטרף לעבוד כפליים מתושב ניו-יורק כדי לרכוש מכשיר אייפון מודל X.

עורכי המחקר בחטיבת ניהול התיקים של בנק UBS מציינים כי תושבי הערים באירופה ובצפון אמריקה נהנים יתרון בולט במונחי כוח קנייה. כך, למשל, עלות תספורת לנשים בציריך מגיעה ל-94 דולר, לעומת 7.5 דולר בקהיר - אך תושבת ציריך תיאלץ לעבוד רק 3 שעות כדי לממן את התספורת, לעומת 6 שעות שתידרש לעבוד אישה בקהיר.