אושרה להפקדה תוכנית מתאר לבורסה בר"ג של 3.7 מיליון מ"ר

מדובר בתוכנית המקודמת על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובניה ברמת גן כבר מספר שנים ומבקשת לקבוע את הפיתוח העתידי של המתחם כולו

אזור הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי
אזור הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז תל אביב אישרה להפקדה תכנית מתאר למתחם הבורסה (רג/1800). מדובר בתוכנית המקודמת על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובניה ברמת גן כבר מספר שנים ומבקשת לקבוע את הפיתוח העתידי של המתחם כולו. התוכנית נערכה על ידי אדריכל דודי גלור. התוכנית שאושרה להפקדה כוללת היקפי בנייה גדולים הכוללים כ-3.7 מיליון מ"ר לייעודים שונים.

נזכיר כי מתחם הבורסה ברמת גן הוא אזור התעסוקה הראשי של העיר המשתרע על שטח כ- 340 דונם. המתחם כולל מגדלי משרדים לצד מבני תעשיה ישנים ושימושים מגוונים בהם תעשיית היהלומים, משרדים, מסחר, תעשייה זעירה, מוסכים ועוד.

התכנית המוצעת למתחם מתחשבת במיקומו הסמוך למוקדי תחבורה והסעת המונים וכוללת אפשרות להגדלה משמעותית של שטחי התעסוקה לצד שטחי ציבור פתוחים ומבונים, מסחר, תעשייה זעירה, מלונאות, מעונות סטודנטים, דיור להשכרה ארוכת טווח ועוד. התוכנית גם מציעה לאפשר שימושים זמניים לצורך מופעים, ירידים, תערוכות והתכנסויות.

במסגרת התוכנית מפוצל מתחם הבורסה לארבעה אזורים שונים. מתחם לבניה גבוהה מאוד בדרום המתחם, במערבו לאורך הדופן שגובלת באילון ובמזרחו לאורך ציר אבא הלל; מתחם לבניה גבוהה בצפון המתחם, לאורך רחוב ביאליק; מתחם לבניה מרקמית במרכז המתחם ובאזור המלטשות; מתחם לפינוי בינוי באזור רחוב בז'רנו בצפון המתחם. לכל אחד מהאזורים מגדירה התוכנית תמהיל שימושים, מפתח זכויות בניה וגובה, לצד התנאים למימושם.

היקף הבניה שיתאפשר במתחם הבורסה מכוח תכנית המתאר עומד כאמור על 3.7 מיליון מ"ר (שטח עיקרי ושטח שירות על-קרקעי). מתוכם, עד 3 מיליון מ"ר לתעסוקה, עד 200 אלף מ"ר למסחר, עד 1,000 מיטות למעונות סטודנטים, עד 1,750 יחידות של מגורים ומגורים מיוחדים (קיימים וחדשים) ועד 1,500 חדרי מלון. לצד התוספת בשטחי התעסוקה והשימושים השונים, כוללת התכנית גם הוראות להקצאת שטחים לצרכי ציבור ולתועלות ציבוריות שונות. בצפון ובדרום המתחם הוגדרו מוקדים ציבוריים כלל עירוניים, אשר ישולבו במסגרת התכניות המפורטות שיקודמו במתחמים אלו.

במקביל, בצפון מערב המתחם מקודמת בימים אלו תוכנית נוספת, תוכנית שיזמה החברה הממשלתית דירה להשכיר, שאושרה להפקדה בוועדה המחוזית לפני מספר חודשים. מדובר בתכנית 'משולש הבורסה' הכוללת בין היתר גם דירות להשכרה ושטחי תעסוקה בהיקף נרחב.

מהנדסת העיר, עליזה זיידלר-גרנות ואדריכל העיר, ארז טל אמרו היום כי: "אישורה של התכנית היא פרי עבודה מאומצת ומשותפת עם יו"ר הועדה המחוזית, האדריכלית דניאלה פוסק ולשכת התכנון המחוזית בראשות מכננת המחוז, נעמי אנג'ל. תכנית הבורסה היא נדבך חשוב בראייה הכוללת שמקדם ראש העיר רמת-גן ומנהל ההנדסה, שהראשון בהם הנו קידומה של תכנית המתאר הכוללנית לעיר".

אביבית מאור-נמרודי, סגנית ראש העיר ויו"ר הועדה המקומית לתכנון ובנייה: "כבר היום מצוי מתחם הבורסה בתפוסה מלאה. מהלך זה נועד לספק מענה לביקושים של חברות מסחריות וגופים שונים להקים את משכנם במתחם הבורסה".

אמנון בוץ, סמנכ"ל העירייה לבורסה וקידום עסקים: "תכנית הבורסה מהווה מהלך משלים למאבק שמנהלת עיריית רמת-גן לסילוק שימושים מטרדיים, שיש בהם פגיעה מגדרית. באמצעות הסדרה סטטוטורית ובשיתוף פעולה עם משטרת ישראל, הצלחנו למגר את תופעת מועדוני החשפנות ולשנות את אופיו של המתחם כולו".