ניצן ינחה: עדי מדינה יורחקו מהחיים הציבוריים ל-7 שנים

זאת בעקבות חשיפת "גלובס", לפיה גרשון מסיקה, שחתם על הסכם עד מדינה בפרשת ישראל ביתנו לאחר שהודה במתן שוחד, ניצל פירצה בהסכם כדי להודיע על כוונתו להתמודד שוב על ראשות מועצת שומרון • כעת מתכוונים בפרקליטות למנוע מקרים דומים בעתיד

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: איל יצהר
פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: איל יצהר

הפרקליטות מסיקה מסקנות מפרשת עד המדינה גרשון מסיקה, שניצל פירצה בהסכם עד המדינה שנחתם עמו כדי להודיע על כוונתו לחזור לחיים הציבוריים. ל"גלובס" נודע כי פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, יורה לכלל הפרקליטים הכפופים לו כי מעתה כל הסכמי עדי המדינה שייחתמו עם נבחרי ציבור שהיו חשודים בביצוע מעשים המהווים עבירות שנושאות עמן קלון, יכללו סעיף של הרחקה מהזירה הציבורית של נבחר הציבור שהפך לעד מדינה למשך 7 שנים לפחות.

גורמים המקורבים לפרקליט המדינה הבהירו היום (ד') כי הדרך הטכנית שבה ניצן יחולל את השינוי עדיין לא ברורה. אולי זה יתבצע בדרך של הנחיה רשמית של פרקליט המדינה, ואולי בדרך אחרת, אבל מה שברור הוא שניצן הגיע למסקנה חד-משמעית מהמקרה של מסיקה, שלפיה להבא ייסגרו כל הפתחים בהסכמי עדי מדינה עם נבחרי ציבור ועם עובדי ציבור שעלולים לאפשר להם לפרש את ההסכם באופן דומה לזה שפירש אותו מסיקה - כך שהם יכולים לחזור ולכהן בתפקיד ציבורי למרות שהודו בביצוע עבירות שחיתות. זוהי פרשנות שלהשקפתו של ניצן היא בלתי מתקבלות על הדעת, ואסור שתתרחש עוד.

הפתעה בפרקליטות

באחרונה הודיע מסיקה, לשעבר ראש מועצת שומרון המשמש כעד מדינה בפרשת ישראל ביתנו, על כוונתו להתמודד בבחירות הקרובות שוב על ראשות המועצה, שממנה הודח לפני כ-3 שנים בשל החשדות החמורים נגדו. זאת, תוך שמסיקה מנצל את העובדה שהפרקליטות נמנעה מלכלול בהסכם עד המדינה שנחתם עמו, סעיף האוסר עליו לחזור לשירות הציבורי ולתפקידו הקודם. כפי שנחשף בשבוע שעבר ב"גלובס". בפרקליטות היו משוכנעים שמסיקה לא יעז לבצע מהלך כזה, למרות שפורמלית ההסכם מאפשר לו זאת, והופתעו מאוד מהודעתו.

עוד נחשף ב"גלובס" כי ההודעה של מסיקה על כוונתו לחזור ולהתמודד בבחירות הקרובות על ראשות המועצה, התקבלה למרות שהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ביקש ממנו מפורשות שלא לעשות כן. באמצעות עו"ד עמי ברקוביץ מהמחלקה למשפט ציבורי-חוקתי, כתב היועמ"ש למסיקה כי "לאחר שהודית במעשים המהווים עבירה חמורה של מתן שוחד, שאותו מימנת מקופת ציבור התושבים במועצה המקומית שבראשה עמדת, שהועבר לסגנית שר הפנים ולגורמים אחרים, ולאחר שכדי שלא לעמוד לדין ולשאת בעונש על מעשיך, הסכמת לשמש עד מדינה ולהעיד נגד מעורבים אחרים בפרשות בגינן נחקרת כחשוד - ודאי אין זה ראוי שתתמודד לתפקיד אותו מילאת בעת שביצעת עבירות חמורות אלה".

מסיקה לא הבין את המסר ובכמה ראיונות בתקשורת שנערכו לאחר שקיבל את המכתב מהיועמ"ש, הודיע על כוונתו להתמודד בבחירות.

"חוסר הפנמה בציבור"

בכנס לשכת עורכי הדין שנערך השבוע באילת תקף פרקליט המדינה ניצן את התנהגותו של מסיקה וציין כי אסור לשכוח ש"עד מדינה הוא עבריין שהתביעה מצאה כי קיים אינטרס ציבורי משמעותי בהקלה עמו על-מנת להביא לדין עבריינים משמעותיים יותר, אולם הוא עדיין עבריין".

ניצן מתח ביקורת גם על כך שלדבריו הודעת מסיקה על כוונתו לחזור לחיים הציבוריים "עברה כמעט ללא כל תגובה" מצד הציבור או מצד נבחריו. ניצן המשיך בדבריו הנוקבים, תוך שהוא תוקף את מסיקה על התנהלותו. "התנהלות מעין זו של עבריין המבקש לשוב לתפקידו הציבורי החשוב, משל לא היו דברים מעולם - אין לקבל, בראש ובראשונה במישור הציבורי... לא באמת הפנמנו את חומרת עבירות השחיתות".

כעת מתברר כי ניצן לא מסתפק בביקורת המילולית על המקרה הפרטי של מסיקה ועל היעדר הגינוי הציבורי הראוי לו, וכי בכוונתו למנוע קיומן של פירצות דומות בהסכמי עדי מדינה שייערכו בעתיד עם נבחרי ציבור שסרחו. ככול שהדבר תלוי בשי ניצן - והוא תלוי בשי ניצן - לא יהיו עוד מקרים כגון זה של מסיקה. 

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "גם פרקליט המדינה הבין שיש גבול לתאטרון האבסורד - מדובר בצעד חיובי בדרך להבטחה שהסכמי עד מדינה לא יהפכו לעיר מקלט עבור נבחרי ציבור שסרחו ורוצים להחזיק בתפקידם הציבורי". 

עד המדינה הבכיר והמוכר מפרשת ישראל ביתנו

גרשון מסיקה הוא עד המדינה הבכיר והמוכר ביותר מבין 6 עדי מדינה שגייסה המדינה במסגרת מאמציה להוכיח את אשמתם של נאשמי תיק 242, המכונה "פרשת ישראל ביתנו". הוא כיהן כראש המועצה האזורית שומרון משנת 2007 ועד למאי 2015 ובתקופת כהונתו הרבה לעסוק בפעילות הסברה לטובת ההתיישבות היהודית בשומרון.

בדצמבר 2014 מסיקה נעצר לחקירה באזהרה בחשד למעורבות בפרשת השוחד שטלטלה את המדינה, שבה מעורבים פוליטיקאים בכירים בעבר, ראשי רשויות מקומיות ומנהלים בעמותות ובארגונים.

במאי 2015 חתם מסיקה על הסכם עד מדינה בפרשה. מסיקה הודה במעורבותו בחלק מהמעשים הפליליים שנחקרו והתחייב למסור למשטרה מידע באשר למבצעי העבירות והנושאים שנחקרו ובהמשך גם להעיד בבית המשפט נגד שותפיו לעבירות, בהם פאינה קירשנבאום.

על הסכם עד המדינה עם מסיקה חתמו, מהצד האחד, מסיקה ובא-כוחו, פרופ' דוד ליבאי; ומהצד השני, מטעם המדינה, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה לשעבר, אפרים ברכה ז"ל, ושני חוקרי משטרה שעסקו בתיק, אלישע קוגן ושלמה משולם. בדומה להסכמי עדי מדינה אחרים, ההסכם שנחתם עם מסיקה קיבל את אישור הדרגים הבכירים ביותר בפרקליטות המדינה.

כחלק מתנאי הסכם עד המדינה שעליו חתם עם המשטרה והפרקליטות, התחייב מסיקה לפרוש ולהתפטר מתפקידו כראש המועצה האזורית שומרון עד ל-1 באפריל 2015 ובנוסף לפרוש מכל תפקיד ציבורי בכיר או רגיש אחר שבו הוא כיהן בתקופה הזאת. עם זאת, כאמור, הפרקליטות והמשטרה ויתרו למסיקה להתחייב להימנע מלחזור לתפקידים ציבוריים.

מסיקה, כך התברר, מתכוון לנצל היטב את הפירצה הזאת בהסכם עד המדינה עמו. כאמור, באחרונה, כ-3 שנים בלבד אחרי שחתם על הסכם עד המדינה ובזמן שמשפטה של קירשנבאום נמשך, הודיע מסיקה על כוונתו לחזור לחיים הציבוריים. מסיקה ציין כי ההחלטה התקבלה לאחר שהתייעץ עם כמה רבנים. ובמלים אחרות, מסיקה החליט לנצל עד תום את העובדה שלמרות מעורבותו בפרשת השוחד, הפרקליטות לא הגבילה אותו במסגרת הסכם עד המדינה שחתמה עמו מלחזור לחיים הציבוריים.

אגב, מאז ש"גלובס" חשף את התנהלותו של מסיקה ואת מכתב היועמ"ש אליו, בכל זאת חלה התעוררות ציבורית מסוימת בנושא. פרויקט "100 ימים של שקיפות" יצא בקמפיין שקורא לתושבי מועצה אזורית שומרון שלא לתמוך במסיקה. בכרזות שמופצות ברשת נאמר: "גרשון מסיקה היה חלק ממנגנון השחיתות בפרשת ישראל ביתנו. הוא חילק שוחד מקופת תושבי המועצה. בהסכם עד המדינה ניצל מהעמדה לדין, אך כעת רוצה לרוץ השנה לתפקיד מחדש. תושבי השומרון - מגיע לכם ראש מועצה ישר!".