ההסתדרות מאיימת: נשבית אלפי כיתות בגלל פיטורי סייעות

סייעות הרפואיות, שעוזרות לילדים עם אלרגיה מסכנת חיים, עומדות להיות מפוטרות בגלל הנחיה חדשה של משרד הבריאות

כיתת לימוד / צילום: שאטרסטוק
כיתת לימוד / צילום: שאטרסטוק

ארנון בר-דוד, יו"ר הסתדרות המעו"ף, מאיים להשבית אלפי כיתות לימוד בתחילת שנת הלימודים הבאה במחאה על החלטת משרד הבריאות להוציא מהן את הסייעות הרפואיות, המסייעות לכ-1,500 ילדים עם אלרגיה מסכנת חיים.

לפי התוכנית, המורים עצמם יקבלו אחריות על הנושא ויצטרכו לוודא כי האזור שבו שוהים הילדים הוא סטרילי, וכן ימונה בכל מוסד חינוכי גורם אחד שיהיה אחראי לנושא. ההחלטה מעוררת התנגדות רבה בקרב ההורים, שחוששים למצב הרפואי של ילדיהם.

בר-דוד שלח השבוע מכתב לחיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי, ובו מחה על הפיטורים הצפויים של אלפי סייעות: "ביטול התקנים מהווה פגיעה בתלמידים, בהורים ובסייעות גני הילדים ובתי הספר. אנחנו מתנגדים להטיל אחריות כל שהיא הנוגעת לילדים אלרגניים, על הסייעות שאינן סייעות רפואיות".

עוד כתב בר-דוד כי "המהלך מעורר סוגיות כבדות-משקל, לרבות פיטורים המוניים של עובדות מסורות המועסקות שנים רבות, הטלת תוספת עבודה על הסייעות הקיימות וחשיפת הסייעות לאחריות פלילית ונזיקית אם ייגרם חס וחלילה נזק לילדים הזקוקים לטיפול מיוחד ו/או לשאר ילדי הגן ובתי הספר".

הכתובת של ההסתדרות היא השלטון המקומי, מכיוון שהיא מעסיקה את הסייעות, אך ההחלטה היא כאמור של משרד הבריאות. מימון הסייעות מתחלק באופן שווה בין משרד הבריאות, הרשויות המקומיות, משרד החינוך ומשרד האוצר.

הסתדרות המורים כבר הכריזה על סכסוך עבודה בעקבות הצעד המתוכנן, ומאיר אסרף מהסתדרות המורים אמר השבוע בוועדת החינוך: "אנחנו מתנגדים להטלת אחריות על עובדי הוראה - עובדי הוראה הם לא אחיות בית ספר".

בישיבה שהתקיימה בוועדת החינוך קרא יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי, לממשלה לאמץ את הצעת החוק שתעלה בוועדת השרים שמטרתה ליצור סביבה נטולת אלרגנים במערכת החינוך.

בישיבה השתתפו גם הורים לילדים עם אלרגיות שסיפרו על הבעיות שמערימה מערכת החינוך עליהם ועל ילדיהם. אבא לילד עם אלרגיה סיפר שהילד שלו לא מגיע ללימודים כי אין לו סייעת צמודה. אמא לילדה עם אלרגיות מרובות סיפרה כי בתה לא התקבלה למעונות משום שהמטפלות סירבו להתמודד עם האלרגיות שלה.