סיפורה של השכונה החדשה שמסעירה את נמל אשדוד

הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים אישרה את שכונת "פארק לכיש", שתכלול 3,000 דירות • כל ההתנגדויות נדחו, כולל זו של עובדי נמל אשדוד, שהכריזו השבוע סכסוך עבודה • תושבי השכונה לעתיד יסבלו מזיהום אוויר, חומרים מסוכנים ורעש בגובה 60 דציבלים

נמל אשדוד מהאויר / צילום: אלבטרוס
נמל אשדוד מהאויר / צילום: אלבטרוס

שכונת המגורים החדשה באשדוד "פארק לכיש", שתוכנית להקמתה אושרה אתמול (ד') בוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים (ותמ"ל), אמנם מוסיפה 3,000 יחידות דיור לרשימת הקרקעות המתוכננות שהממשלה כל כך אוהבת להתהדר בה, אך היא גם הפכה להיות סלע מחלוקת בין עובדי נמל אשדוד לרשויות המקומיות והוסיפה שמן למדורה במציאות הסוערת של נמל אשדוד - ביום שני הכריזה ההסתדרות הכללית על סכסוך עבודה בעקבות הקמת השכונה החדשה. כך, החל מה-12 ביוני יוכלו עובדי הנמל לנקוט צעדים ארגוניים עד השבתה מלאה של העבודה בנמל.

בימים אלה יש לציין מתנהל המו"מ האינטנסיבי בין המדינה, הנהלת הנמל ועדי העובדים וההסתדרות בנושא רפורמת הנמלים. המו"מ מתנהל תחת לוחות זמנים נוקשים אותם הקציב בית הדין הארצי לעבודה - לצדדים נותרו שבועיים בלבד כדי לפתור את המחלוקות העמוקות ביניהם ולהגיע להסכמות. רק לאחרונה חודשה העבודה בנמל אשדוד בהוראת בית הדין הארצי לעבודה, לאחר שעובדי נמל אשדוד וחיפה השביתו במפתיע את העבודה בנמלים. הדבר האחרון שייחלו לו הצדדים המנהלים את המו"מ, ביניהם ההסתדרות, הוא הכרזה על סכסוך עבודה דווקא בימים טעונים אלה.

נמל אשדוד
 נמל אשדוד

שטחי משרדים ואיצטדיון כדורגל

בנמל, זועמים על אישור התוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בסמוך לנמל, וטוענים כי כולם ייפגעו ממנה. אז מה כוללת התוכנית השנויה במחלוקת?

ביוני 2017 הפקידה הותמ"ל את התוכנית שנקראת "פארק לכיש" להתנגדויות הציבור. התוכנית שהופקדה, ואושרה היום (ד') ממוקמת בחלקה הצפוני של אשדוד, ממזרח לנמל אשדוד, וחלה על קרקע בבעלות המדינה בשטח 617 דונם, שרובו פנוי מבנייה. התוכנית, שיזמה רשות מקרקעי ישראל, ותוכננה על ידי האדריכל ארי כהן, כוללת בניית שכונת מגורים חדשה ובה כ-3,000 יחידות דיור חדשות. מרבית הבניינים יהיו בני 8-10 קומות, לצד מגדלים בני 18-30 קומות. כמו כן, התוכנית אף כוללת שטחי משרדים בהיקף 50 אלף מ"ר עיקרי, קריית ספורט הכוללת אצטדיון כדורגל ל-24 אלף צופים, מסוף אוטובוסים, פארק ומבני ציבור.

לתוכנית הוגשו התנגדויות רבות, מהן עולה כי הבעיה המרכזית בתוכנית היא כמובן סמיכותה לנמל. אחד המתנגדים העיקריים שהגישו התנגדות לתוכנית הוא נמל אשדוד, שטען כי התוכנית תיצור קרבה של שימושים רגישים כמו מגורים ובתי ספר לכיוון רציפי הפריקה והטעינה של הנמל ולכיוון פעילויות תעשייתיות נלוות בנמל. בהתנגדות הודגש כי מדובר בנמל הגדול במדינה, וכי הפעילות בו מתקיימת 24 שעות ביממה. "מטבע הדברים, הקמת שכונת מגורים בצמידות לנמל, תיצור קונפליקטים" נטען בהתנגדות. "אישור שכונת מגורים בצמוד לנמל אשדוד תפגע בסופו של יום בפעילות הנמל ובתפקודו השוטף".

בנוסף הוזכר כי הנמל גדל ומתפתח עם השנים, בהתאם לגידול בסחר החוץ של ישראל והקמת שכונה שבה יתגוררו 15 אלף איש, תיצור מגבלות "קשות עד בלתי אפשריות" על הנמל ויכולתו לגדול. בהתנגדות צוין כי בנמל משונעים בין היתר, חומרים מסוכנים, החיוניים למשק הישראלי המיועדים לתעשייה הביטחונית, צה"ל, תעשיות הייטק, תעשיייה כימית, תעשיית פלסטיק ותעשיית התרופות. במקרה של דליפה של חומרים מסוכנים או כל תאונה אחרת שיהיו מעורבים בה חומרים מסוכנים, טוענים בנמל, תהיה לכך השפעה מסכנת חיים עבור תושבי השכונה ועשרות אלפי אורחי האצטדיון.

עוד נטען בהתנגדות כי פעילות נמל אשדוד משפיעה גם על רמת זיהום האוויר, וכי נכון להיום אין נתונים עדכניים על רמות זיהום האוויר בנמל, או צפי לרמות זיהום אוויר עתידיות. עוד צוין כי הנמל מייצר פעילות של 24 שעות הגוררת עמה רעש עד כי תושבי השכונה הסמוכה יחיו ברמת חיים "לא סבירה". בהתנגדות דרשו בנמל אשדוד כי אם התוכנית תאושר, היא לא תטיל מגבלות כלשהן על פעילות הנמל הנוכחית והעתידית וכי הנמל ישופה על ידי היזמים בכל נזק שייגרם לנמל, כתוצאה מאישור התוכנית.

הדמיה של השכונה באשדוד / הדמיה: ארי כהן אדריכלים
 הדמיה של השכונה באשדוד / הדמיה: ארי כהן אדריכלים

מלבד הנמל, הגיש התנגדות גם הפורום הציבורי לאיכות סביבה באשדוד, שטען בין היתר כי שיווק דירות במקום לציבור עלול ליצור מצב שבו אלפי תושבים יחיו בסמוך למוקדי זיהום אוויר וחומרים רעילים כגון ברום. בהתנגדות צוין כי מפת רדיוסי סיכון משטחי האכסון בעורף הנמל נמצאת בהכנה על ידי הנמל בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, וכל עוד זו לא הושלמה, אין לאשר את התוכנית. כמו כן, לא נלקח בחשבון הגידול העתידי של הנמל וכי יש לשמור על גמישות לטובת עניין זה בשל הרפורמה בנמלים, אשר מקודמת כדי לעודד תחרות בין נמל אשדוד לנמל דרום. במצב שבו על נמל אשדוד יהיו מגבלות ביבוא ויצוא של חומרים מסוכנים הדבר יצור מונופול בנמל דרום. "כאשר מדובר בחשש לבריאות הציבור יש לנקוט במישנה זהירות" נטען.

נמלי ישראל: השטח הוקצה לנו

התנגדות נוספת הגישה חברת נמלי ישראל שטענה כי 300 מתוך 600 הדונם שעליהם חלה התוכנית, הוקצו לה על ידי רמ"י בחכירה לדורות לצורך פיתוח תעשייה נלווית לנמל, ועל כן שטח זה לא יכול להיכלל בתוכנית, עד להתקשרות בין חברת נמלי ישראל לבין רמ"י בהסכם חדש לגבי קרקע חלופית שתוקצה לצורכי הנמל.

התנגדות נוספת הוגשה על ידי התאחדות התעשיינים, אשר תומכת בפעילות הנמל. לדברי שרגא ברוש יו"ר התאחדות התעשיינים, "שכונת המגורים שאותה ממהרים לאשר, גובלת ברציפי הנמל, שממנו ואליו משונע מטען כללי, לרבות רציף של כיל. ברור שלאורך השנים, מי שיגור שם, הדבר הזה יפריע לו מאוד עד כדי כך שיהייה צריך לסגור רציפים. בדברים האלה צריך לטפל לפני שמקימים שכונה. מאחר שהנמל כבר קיים והוא עובדה מוגמרת, המקום הזה צריך להיות ירוק, שיהווה חיץ בין בנייני מגורים לנמל. לא בטוח שהתושבים שמחר יקנו שם דירות מבינים את ההשלכות הסביבתיות של לגור בסמיכות לנמל, ולכן הסוגיה של איכות הסביבה צריכה להיות מטופלת על ידי וודות התכנון בהסתכלות של עשרות שנים קדימה".

מנגד סבורה מתכננת הערים ד"ר רינה דגני, ויו"ר מכון גיאוקטוגרפיה, כי "אין ברירה. מדינת ישראל קטנה ואין מספיק שטח לבנייה. האוכלוסייה מבקשת לגור באזורי ביקוש ואשדוד היא אזור ביקוש". לדבריה, "בכל רגע נתון 5% מהדירות המבוקשות בישראל נמצאות באשדוד. אך בגלל שמחירי הדירות יקרים, בפועל רבים מתושבי אשדוד שמעוניינים לקנות דירה בעיר רוכשים בסוף דירה באשקלון, גן יבנה ויישובי הסביבה, שם המחירים זולים יותר". לדברי דגני, הסמיכות לנמל, דווקא מאפשרת פתרון מגורים זול יותר משכונות אחרות בעיר. "מדובר באחת העתודות האחרונות באשדוד. במע"ר למשל, מחירי הדירות יקרים מאוד. דירות ליד הנמל, עשויות להיות זולות יותר, ולאפשר לאוכלוסיה שרוצה להישאר בעיר עם תקציב מוגבל יותר, להישאר בעיר".

קיר אקוסטי כתנאי להיתר

גם מתכנני התוכנית היו ערים לבעייתיות בשל סמיכות התוכנית לנמל, וקבעו בתוכנית כי תנאי למתן היתר בנייה יהייה הקמת קיר אקוסטי במגרשים הסמוכים לנמל שיוקם בסמוך למסילת הברזל. הקמת הקיר תהייה תנאי לאכלוס הבניינים. כמו כן צוין בתוכנית, כי תיבחן בניית מרפסות בחזיתות הבניינים הפונות לכיוון הנמל ותחנת מיון הרכבות, כאשר המרפסות יהיו בעלות מעקה קשיח מעל 18 ק"ג/מ"ר, גבוה ואטום שיהווה אלמנט מיסוך להפחתת רעש. עוד נקבע בהוראות התוכנית כי אם קיימת תקרה מעל המרפסת, יש לצפות אותה בחומרים בעלי תכונות אקוסטיות בולעות.

בדיון שהתקיים היום בותמ"ל, בו אושרה התוכנית, צוין כי כל הסוגיות שעלו בהתנגדויות נבחנו על ידי חוקר מיוחד שמונה על ידי ותמ"ל ונידונו בכובד ראש בוועדה. בנוסף צוין כי הבדיקות הסביבתיות שנערכו במסגרת התוכנית, יחד עם התאמת הבינוי לתנאים הסביבתיים, נותנים מענה ומבטיחים איכות חיים טוב לתושבי השכונה. בנוסף נמסר מהותמ"ל כי הוועדה השתכנעה שאין בהקמת השכונה כדי להטיל מגבלות על פעילות הנמל ביחס למצב כיום.

"גם התושבים וגם הנמל ייפגעו"

ובחזרה לעובדי הנמל, בדיון שהתנהל בבית הדין הארצי לעבודה מיד לאחר ההכרזה על סכסוך העבודה, לפני יומיים, יו" ר ההסתדרות אבי ניסנקורן נתן בפני השופט אילן איטח הסבר קצר וקולע על הסיבות שהובילו לכך. על פי תפיסתו של ניסנקורן, שזהה לזו של עובדי נמל אשדוד, בניית השכונה החדשה עלולה לפגוע באופן משמעותי בפעילות הנמל ואף להביא לסגירתו. "גם משרד התחבורה הביע התנגדות, גם חנ"י וגם הנמל הביעו התנגדות (לבניית השכונה - ס.ג.)".

ניסנקורן נימק את התנגדויות שהוגשו בכך שפעילות הנמל יוצרת סביבת עבודה עם חומרים מסוכנים, עוצמת רעש גבוהה, עבודה של 24 שעות ביממה. "התושבים יטענו לפגיעה סביבתית כזו או אחרת. הנמל יהיה מותקף מכל עבר", אמר.

גם לדברי אבי אבן חיים, מ"מ של יו"ר בוועד הציוד המכני, הקמת השכונה שנויה במחלוקת תפגע הן בתושביה והן בפעילות הנמל. "ב-2011 אף אחד לא חלם על רובע כזה בצמוד לנמל - שכונה זו תפגע בפעילות הנמל עצמו, בחברות הפועלות בעורף הנמל ובשטחים הסמוכים לנמל וכמובן באפשרות של המשק לפתח את הפעילות הנמלית.

"צוות של יועצים שבחן את נושאי איכות האוויר, רעש וחומרים מסוכנים הגיע למסקנה שהמיקום של השכונה הוא לא סביר, כי הוא יצור מפגעים לא סבירים בשכונה ומגבלות בפעילות הפוספטים והאשלג בנמל. התוכנית הזו יוצרת שני אינטרסים ציבוריים שמנוגדים אחד לשני, הרעיון היה להקים עוד נמלים שתהיה תחרות ולפתח את המשק, אך כולנו יודעים שבעוד 10 שנים מהיום אם תהיה שם שכונה, יהיה לחץ ציבורי להפסיק את פעילות הנמל בטענות של בריאות הציבור ועם זה אף פוליטיקאי לא יתווכח.

"אישור של התוכנית יגרום לסגירת יצוא הפוספטים והאשלג דרך נמל אשדוד ויגרום לפגיעה קשה בכי"ל ובאופן מיידי פיטורים של אלפי עובדים, אנחנו לא רוצים להתעורר יום אחד ולגלות שמדינת ישראל הרוויחה 3,000 יחידות דיור אבל הפסידה מהצד השני נמל ואלפי מקומות עבודה", הוסיף.

מהנהלת נמל אשדוד נמסר בתגובה: "החברה תומכת בהמשך פיתוחה ושגשוגה של העיר אשדוד לטובת כלל תושביה. יחד עם זאת החברה הגישה התנגדותה לתוכנית ותמ"ל בהליכים הקבועים לכך בדין בשים לב למאפייני השכונה ואופי העבודה התפעולית של הנמל. מכל מקום אין בהחלטת הממשלה ובתוכנית לבניית יחידות דיור בסמיכות לנמל כדי להוות עילה לסכסוך עבודה".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה אינו משמש כיועץ הסביבתי לוועדה לקידום מתחמים מועדפים (ותמ"ל), ולוועדה יש יועץ חיצוני בנושא זה, אשר בוחן את הנושאים המקצועיים. המשרד להגנת הסביבה אינו מתנגד לתוכנית ולהקמת מגורים באזור זה. יחד עם זאת, המשרד רואה לנכון להמתין לתוצאות סקר הסיכונים שעורך נמל אשדוד, טרם אישור התוכנית. הסקר יספק מידע בנוגע לאמצעים הנדרשים כדי למנוע סיכון מהציבור כתוצאה מהקרבה לחומרים מסוכנים בנמל, וצפוי להיות מוגש בשבועות הקרובים. יודגש, כי המשרד להגנת הסביבה דרש את ביצוע הסקר ללא תלות בקידום ואישור התוכנית המדוברת, בשל קיומם של מוקדים מושכי קהל קיימים ומאושרים בתחום התוכנית".