מועצת הכבלים קבעה: RGE תפעיל את ערוץ הכנסת

בישיבה שקיימה היום המועצה היא החליטה לבחור בהצעת RGE, בעלת ערוץ 10, שהגיעה למקום השני במכרז המקורי • חברת "החדשות" תערער על ההחלטה • גורם ב"חדשות": "יו"ר המועצה ניצלה היעדרות של חברים כדי להעביר החלטה תמוהה" • מקורב למכרז: "השתלחות גסה במועצה"

ערוץ הכנסת
ערוץ הכנסת

מועצת הכבלים והלוויין בחרה היום (ה') בהצעת RGE, בעלת ערוץ 10, כהצעה הזוכה במכרז על הפעלת ערוץ הכנסת ב-10 השנים הבאות. הצעת RGE הגיעה במקום השני במכרז המקורי, אחרי הצעת ערוץ 20, שכזכור נפסלה בסופו של דבר.

במועצה הגיעו למסקנה, לאחר סדרה של בדיקות ושאלות שהועברו ל-RGE, כי ההצעה של החברה עומדת בכשלים שבהם נפלה ההצעה של ערוץ 20 - אי-התאמה בין מתווה התוכן לבין המתווה העסקי של הערוץ - וכי ההצעה תוכל לעמוד במבחן העתירות שצפויות לה בבג"ץ. ככל הידוע, ההליך כולו גם לווה על-ידי נציגי הפרקליטות, כך שהפעם המדינה צפויה להגן על הבחירה בפני העתירות שיוגשו כעת לבג"ץ, בניגוד למה שאירע לאחר הבחירה בערוץ 20.

מכרז ערוץ הכנסת הסתיים כבר לפני למעלה משנה, לאחר שבתחילת מאי 2017 הודיעה המועצה כי בחרה בהצעת ערוץ 20, לאחר שזיכתה אותו ב-930 נקודות מתוך 1,000. הצעת RGE הגיעה למקום השני עם 822 נקודות, והצעת חדשות 2 זכתה ל-814 נקודות. בעוד שבין הצעת ערוץ 20 לבין ההצעות הבאות אחריה פער הניקוד היה גדול, הפער הקטן בין RGE לבין הצעת חברת "החדשות" עשוי להיות כעת משמעותי, בעתירות החדשות שיוגשו בעניין.

את ערוץ הכנסת תחת RGE אמורים להוביל המנכ"ל אילן דה פריס, לשעבר מנהל התוכן של טלעד ורשת; והעורך ראשי, ערן טיפנברון, לשעבר העורך הראשי של ynet. בעקבות לקחי העבר, במכרז הנוכחי נקבע כי החברה שתפעיל את הערוץ תהיה תאגיד נפרד, הכולל יו"ר ומנכ"ל משלו.

העתירות לבג"ץ נגד זכיית ערוץ 20 הובילו לעיכובים משמעותיים במכרז. בתחילה עוד אישרה מועצת הכבלים מחדש את זכיית הערוץ, אך בהמשך, בשל עמדת הפרקליטות, היא נאלצה לבטל את הזכייה.

עם הביטול קבעה המועצה כי הצעת RGE, שהגיעה כאמור למקום השני, לא תוכרז כזוכה באופן אוטומטי, אלא ייפתח הליך שבו המועצה תעביר ל-RGE רשימת שאלות להתייחסות. בחודשים האחרונים העבירה המועצה ל-RGE בקשה להתייחסות לשורה של סוגיות, קיבלה את תגובתה, העבירה לה שורה נוספת של שאלות וקיבלה מענה גם עליהן, והיום כאמור החליטה לבחור בהצעה זאת כהצעה הזוכה. 

חברת החדשות: "נשקול לעתור לפסילת המכרז"

בחברת "החדשות" (לשעבר חדשות 2), המפעילה את הערוץ מאז 2004, הגיבו היום בזעם להחלטה. גורם בחברה מסר כי יו"ר המועצה, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, "ניצלה היעדרות של חברים מהמועצה כדי להעביר החלטה תמוהה. היא לא כשירה לעמוד בראש המועצה. עד כה כל ההחלטות שקיבלה, כמו דרך ניהול המכרז, הם פארסה, וההחלטה הזאת היא עוד חולייה. בן-חי-שגב לא ראויה ולא כשירה".

גורם המקורב לנושא המכרז מסר בתגובה: "התגובה של חברת החדשות שוברת שיא בשרשרת של השתלחויות גסות ומשוללות יסוד נגד המועצה. לא פלא שאין בה נימוקים של ממש להוציא את הנימוק 'מגיע לי' שמאפיין את התנהלות החברה במכרז. תגובה זו מטילה ספק בממלכתיות הנדרשת ממי שמחזיק את המפתחות לערוץ ציבורי"

בתגובה רשמית מטעם חברת "החדשות" נמסר: "מועצת הכבלים והלוויין איבדה את סמכותה המקצועית, ונשקול לעתור שוב לפסילת המכרז כולו - כפי שפעלנו לאורך כל הדרך. חוות-דעת חיצונית של יועץ שנשכר על-ידי המועצה מצאה כשלים מהותיים בהצעת RGE. תמוה בעינינו שמועצת הכבלים והלוויין, בראשות יפעת בן-חי-שגב, בוחרת להתעלם ולהכשיר הצעה בעייתית.

"חברת החדשות הייתה זו שחשפה והתריעה על כשלים ופגמים מהותיים שנפלו במכרז שערכה מועצת הכבלים והלוויין לבחירת מפעיל ערוץ הכנסת - קביעות אשר התקבלו על-ידי בית המשפט והובילו לפסילת הצעת ערוץ 20. אנו ממתינים לקבלת הנימוקים של החלטת המועצה, ולאחר שנבחן אותם, נחליט על המשך צעדינו".

מ-RGE נמסר כי החברה "מברכת את המועצה לשידורי כבלים ולוויין על קבלת החלטה נכונה לבחור בנו כמפעילת ערוץ הכנסת. אנו מודעים לכובד האחריות שמוטלת עלינו ומשוכנעים כי כבר בקרוב נעמיד ערוץ אטרקטיבי אמין וחדשני שישרת נאמנה את הציבור".

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר: "המועצה דנה היום במכרז ערוץ הכנסת. לאחר סיכום הדיון ומסירת הודעה לצדדים, היא תוציא הודעה מסודרת לציבור".