ה-SUV הקומפקטי החדש של יגואר: הטוען לכתר

הקווים של ה-SUV הקומקפטי החדש של יגואר מזכירים את המורשת, תא הנוסעים מרווח ושימושי והמנוע חזק • אמנם המפרט התקני ונוחות הנסיעה ראויים לשדרוג, אבל תמורת 295 אלף שקל (בלבד) מקבלים כרטיס כניסה למשפחה בריטית עתירת סטטוס

בתום החתונה המלכותית שנערכה בבריטניה לפני כשבועיים, נסעו הנסיך הארי וכלתו הטרייה מייגן מרקל לדרכם ביגואר E-TYPE בעיצוב קלאסי. אבל מה שנראה כמו מחווה מלכותית-נוסטלגית לעידן "תור הזהב" של תעשיית הרכב הבריטית, היה אשליה. הרכב שבו נסעו היה מכונית קונספט אולטרה מודרנית של יגואר, מודל 2017, שמצוידת במנוע חשמלי, סוללה מתוחכמת, פנסי LED והרבה אלקטרוניקה מתקדמת בתא הנוסעים.

האפיזודה המחישה היטב את המהות של חברת יגואר בימינו: מותג שהמוניטין היוקרתי שלו נבנה על תהילת העבר ועל הנוסטלגיה של חובבי רכב בעלי ממון, אבל הוא מנסה לשרוד את המאה ה-21 באמצעות טכנולוגיות וטרנדים שיווקיים עדכניים ואופנתיים.

זה גם התהליך שהוביל ללידתו של יגואר E-PACE , הנציג של יגואר הבריטית בפלח הקומפקט-פרימיום SUV הלוהט. לרכב אין שום דבר משותף עם ההיסטוריה של יגואר, אבל לפחות בעיצובו החיצוני, הוא עדיין משמר את ה-DNA של המותג.

הקווים חלקלקים ושריריים כמו במכוניות יגואר לדורותיהן, הגריל האובלי הענק עם הפנסים המלוכסנים מזכיר, במעורפל, את אותה E-TYPE אייקונית, והפגוש הקדמי עם כונסי האוויר הגדולים מתחת לפנסי החזית תורם למראה הספורטיבי. אורכו של הרכב 4.4 מטרים בלבד - 15 סנטימטרים פחות ממאזדה CX-5 למשל - אבל יש לו רוחב יוצא דופן לקבוצה של כמעט 2 מ' וקשתות גלגלים מאסיביות, שגורמות לו להיראות גדול מכפי ממדיו האמתיים. חבל רק, שגרסת הבסיס מגיעה לארץ כסטנדרט עם חישוקי 17 אינץ' דלים, שעוטים עליהם צמיגי "בלון" בחתך 65' ואינם יאים אסתטית לדגם עם דימוי ספורטיבי כמו שיש ל-E-PACE.

תא הנוסעים ממוקם בגובה מכובד מעל הכביש, עם מפתן נוח לכניסה וליציאה. בסיס גלגלים באורך 2.68 מ', בשילוב עם אותו רוחב נדיב, מבטיחים מרחב פנים מכובד לארבעה מבוגרים פלוס. המושב האחורי מציע מרחב רגליים סביר לבעלי קומה גבוהה מהממוצעת, וחבל רק שמשענת גב נוקשה מקפחת את הנוסע במרכז. את החבילה השימושית משלים תא מטען בנפח יעיל של 577 ליטר, אם כי פתח ההעמסה צר ובדלת הכבדה אין סיוע חשמלי (בגרסת הבסיס).

עמדת הפיקוד לא מביאה עמה הרבה חידושים. לוח המחוונים הדיגיטלי הרב תכליתי של יגואר נשאר בבריטניה ואלינו מגיע לוח אנלוגי מוכר עם שעונים גדולים וגרפיקה קצת משעממת. יש מסך מידע צבעוני שימושי בתוך לוח המחוונים ומסך נוסף ברוחב 10 אינץ' בקונסול המרכזי, שמוסיף מימד של תחכום למרות דלילות באגף האפליקציות.

איכות ההרכבה טובה, בידוד הרעשים יעיל ועמדת הפיקוד עטויה בעור ובחומרים פלסטיים ברמה גבוהה. עם זאת, מי שרוצה לרענן קצת את המראה האפור-שחור עם חיפויים בצבע תואם לריפוד על הקונסול המרכזי, יצטרך לצלול לרשימת האופציות ולחשבון הבנק.

שינוי עיצובי-תפקודי חשוב ומרענן הוא ההחלטה על נטישת הגימיק של מתג ההילוכים הרוטורי המסורתי לטובת מוט דמוי ג'ויסטיק, נוסח ב.מ.וו ושות', שהוא הרבה יותר נוח לתפעול. קרוב לוודאי שהשינוי הזה יהגר לשאר דגמי החברה בעתיד. האבזור התקני בדגם הבסיס תואם את המקובל בפלח, כולל עור, גג חשמלי פנורמי, ערכת בטיחות עדכנית עם בלימה אוטונומית ועוד, אך מערכת קול בסיסית למדי.

רוב מכירות ה-E-PACE באירופה מתמקדות במנועי טורבו-דיזל, שמוצעים במגוון של הספקים. אלינו מגיע מנוע ה-2 ליטר טורבו-בנזין המוכר של יגואר עם 250 כ"ס ו-37 קג"מ, שמשודך לתיבה עדכנית בת תשע מהירויות מבית ZF .

זה לא המנוע הליניארי ביותר בשוק והוא רתום למשקל עצמי נכבד של 1.83 טון, כמעט 100 קילו יותר מאאודי Q5 שגדולה ממנו משמעותית. אבל כאשר בוחרים באופציית התכנות הספורטיבית של מחשב המנוע ולוחצים על הדוושה בנחישות כדי להעיר את הטורבו, מקבלים דחף מכובד בכל שיפוע. גם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7 שניות תענה על רוב הדרישות בפלח, למרות שהגרמניות המתחרות זריזות יותר.

תיבת ההילוכים מבצעת את מלאכתה היטב עם הורדות הילוכים נמרצות למדי בהאצה וללא נדידות מיותרות בין ההילוכים בפקקים. ההילוכים הגבוהים מאפשרים לשייט עם הרכב למרחקים במהירויות גבוהות מאד בסל"ד אפסי כמעט, מה שטוב לחיסכון.

מהנדסי יגואר בחרו בכיול ספורטיבי למדי עבור שלדת הקומפקט-SUV שלהם, מה שבא לידי ביטוי בהיגוי מהיר ודי כבד ובהיזון חוזר טוב מהמקובל. מערכת ההנעה הכפולה התקנית נהנית גם היא מתכנות ספורטיבי והיא מאפשרת העברת כמעט כל הכוח לגלגלים האחוריים בעת נהיגה נמרצת.

הכלי מרגיש רהוט בפניות הדוקות ללא תנועות גוף מיותרות, אך אותה בחירה מוזרה בצמיגי "בלון" בחתך 65', שהזכרנו בפתיחה, לא מאפשרת לו למצות את הפוטנציאל הדינמי ומפחיתה את סף האחיזה בפניות הדוקות ומהירות.

למרות הצמיגים הגבוהים, נוחות הנסיעה לא רגועה במיוחד בעיר, עם נטייה מובחנת לתנודות אנכיות משמעותיות לאחר מפגש עם מהמורות בעיר. בחו"ל מוצעת ה-E גם עם מערכת מתוחכמת של בולמים נשלטים אלקטרונית, אך היא לא כלולה ברשימת האופציות המקומיות.

הנעה כפולה ומרווח גחון סביר של כ-21 סנטימטרים טומנים בחובם פוטנציאל מעניין לגיחות אל מחוץ לאספלט, אך מומלץ להשאיר את המשימה הזו לבני הדודים של המותג, לנדרובר. נסיעה מהירה על דרכי עפר משובשות מביאה די מהר את המתלים של המכונית לסיים את מהלכם בקול חבטה. מנגד, קל מאוד לטפס על מדרכות עירוניות בדרך למקומות חניה שנמצאים הרחק מעיניהם של הפקחים.

גרסת הבסיס של ה-E נחתה כאן עם מחיר רשמי של 318 אלף שקל, שהפך די מהר למחיר "השקה" קבוע של 295 אלף שקל. הגרסאות המאובזרות כבר נודדות לאזור ה-360-380 אלף שקל וזו כבר טריטוריה של כלים גדולים יותר ויוקרתיים כולל בן-הדוד הגדול והרב-שימושי יותר, דיסקאברי ספורט לבית לנדרובר. כך או כך, ה-E-PACE, במפרט הנכון, טומן בחובו פוטנציאל להיות אחד הכלים הספורטיביים והמהנים ביותר לנהיגה בפלח שלו, וחוץ מזה, לא כל מותג רכב יכול להתגאות במקדם מכירות ממשפחת המלוכה.

יגואר
 יגואר

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X3

365 אלף שקלים עולה גרסת ה-2 ליטר טורבו החזקה של ב.מ.וו X3 , שנחת השבוע בארץ. זהו רכב גדול ומרווח יותר מקודמו, עם בסיס גלגלים באורך 2.86 מ' ותא נוסעים עמוס בטכנולוגיות עדכניות. ההנעה כפולה, המנוע מייצר 252 כ"ס ו-36 קג"מ והתאוצה ל-100 אורכת 6.2 שניות בלבד

לקסוס NX

275 אלף שקלים עולה גרסת ה-2 ליטר טורבו של ה- NX , שעבר לאחרונה חידוש. הממדים החיצוניים מכובדים, רמת האבזור והגימור גבוהה מאוד ומנוע ה-2 ליטר מייצר 238 כ"ס ו-36 קג"מ ומאיץ את הכלי מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.3 שניות. הנעה כפולה יש רק בגרסה ההיברידית, שביצועיה מתונים יותר

וולבו XC40

במחיר של 280 אלף שקל מציעה גרסת ה-T5 של הקומפקט SUV השוודי החדש עיצוב נאה, ממדים דומים לאלה של יגואר ותא נוסעים מרווח. המנוע הוא 2 ליטר טורבו בנזין עם 247 כ"ס ו-36 קג"מ, ההנעה כפולה והתאוצה מאפס ל-100 אורכת 6.4 שניות בלבד. האבזור התקני עשיר עם מסך מולטימדיה ענק ושלל מערכות בטיחות