האוצר: הקלות בגזרה המונעת שימוש בדירות מגורים למשרדים

משרד האוצר הפיץ תזכיר חוק לשינוי הוראת שעה האוסרת באופן מוחלט על שימוש חורג בדירות מגורים • במסגרת ההצעה, מבקשים באוצר להחריג דירות שכבר הוסבו לשימוש חורג • התזכיר כולל גם מסלול חדש לתמ“א ‭ 38‬שיאפשר קבלת זכויות בהיקף פי ‭ 3.5‬מהמבנה הישן

תזכיר חוק שפרסם משרד האוצר בשבוע שעבר חושף כי בכוונתו לחזור בו מהאיסור המוחלט לשימוש חורג בדירות מגורים. נזכיר כי בסוף שנת ‭ 2015‬אישרה הכנסת, כחלק מחוק ההסדרים, הוראת שעה שקבעה כי במשך חמש השנים הבאות לא ניתן יהיה לקבל או להאריך שימוש חורג בדירות מגורים לשימוש שאינו למטרת מגורים. כלומר, דירות מגורים ששימשו כמשרדים, מרפאות ועוד. החלטה זו התקבלה על רקע הניסיונות להגדיל את היצע הדירות במרכזי הערים, ועל רקע אי מתן אישור חורג, או האיסור על הארכתו, שהיה אמור להוביל להזרמת דירות נוספות לשוק, אם להשכרה למגורים או למכירה.

כעת, בתזכיר החוק שפורסם בשבוע שעבר על ידי משרד האוצר, המציע תיקונים לחוק התכנון והבנייה, ועוסק בין היתר גם בתמ"א ‭ 38‬והיטלי השבחה, מופיע סעיף נוסף המבקש להקל את הגזרה האמורה. על פי סעיף זה, מוצע לתקן את הוראת השעה ולקבוע כי האיסור יחול רק על בקשות חדשות לשימוש חורג, ולא לגבי חידוש היתר לשימוש חורג שפקע. מדובר בשינוי משמעותי מכיוון שחלק גדול מדירות שמשמות זה שנים כמשרדים או לייעודים אחרים, נכנסות תחת הקטגוריה של החידוש, ולא תחת בקשה חדשה לשימוש חורג חדש.

בתזכיר החוק נכתב כי: "לאור הקושי הכרוך לעיתים בהפסקת שימוש חורג שהותר כדין, מוצע לתקן את הסעיף ולקבוע כי האיסור שנקבע בו, יחול רק לגבי היתר חדש לשימוש חורג, ולא לגבי חידוש היתר שפקע, וזאת ככל שהבקשה לחידוש ההיתר שפקע הוגשה לוועדה המקומית בתוך שנה ממועד פקיעת ההיתר לשימוש חורג כאמור. כך, לגבי חידוש היתר לשימוש חורג שפקע, תהיה רשאית הוועדה המקומית לאשר את הבקשה לאותו שימוש חורג שהותר בעבר, וזאת לאחר ששקלה, בין השאר, את הצורך בזמינות יחידות הדיור באותו אזור, ולאחר שבחנה את הצורך להסדיר את השימוש החורג המבוקש, בתכנית".

מסלול חדש לתמ"א‭ 38 ‬

נושא נוסף בו עוסק תזכיר החוק האמור בהרחבה הוא תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א ‭ .(38‬תזכיר החוק מציע ליצור מסלול חדש לתמרוץ פרויקטים במסגרת מסלול הריסה ובנייה, שיאפשר קבלת זכויות רחבות יותר ממה שתמ"א ‭ 38‬ מאפשרת כיום.

במסגרת המסלול החדש, הזכויות יגיעו עד לרמה של פי ‭ 3.5‬ זכויות מהמבנה הקיים היום על המגרש. אולם, בעוד תמ"א 38 היא תוכנית שמאפשרת הוצאת היתרי בנייה, המסלול החדש מחייב את היזמים והקבלנים להגיש תוכנית בסמכות הוועדה המקומית כדי לפעול על פיו.

המשמעות מצד אחד היא מתן זכויות נוספות שיכולות להגדיל את ההיתכנות הכלכלית, אולם מנגד, העובדה שמדובר בתוכנית בסמכות מקומית מאפשרת לעירייה שיקול דעת נרחב הרבה יותר מזה שקיים בתמ"א ‭ 38‬ היום. שיקול הדעת האמור עשוי להוביל לכך שלמרות שתיקון החוק מהווה רוח גבית של השלטון המקומי, הוא ייתקל במחסום של הרשויות המקומות שלא בטוח יסכימו לקבלו.

באוצר ובמינהל התכנון הבינו שזה עשוי להיות המצב, וקבעו כי המסלול החדש יכלול גם היטלי השבחה לרשות המקומית על הזכויות שיינתנו מעבר לתמ"א ‭ 38 ‬הרגילה. אולם גורמים בענף סבורים שלא מדובר בתוספת משמעותית.
אילי בר, מנכ"ל חברת אקו סיטי וראש צוות תכנון באיגוד חברות תמ"א ‭ ,38‬מסביר: "תזכיר החוק מנפח בלון גדול של זכויות אבל הרשות המקומית עומדת לנקב אותו. זה אומר שיש רוח גבית ממינהל התכנון ומשר האוצר, אבל הרשות המקומית תהיה זו שתחליט. השינוי האמיתי יבוא רק כשיהיה סינכרון בין המדינה לשלטון המקומי בהיבט הכספי, כלומר אם יחולקו תקציבים לקידום התחדשות עירונית".