הבניין החדש שינקה את עצמו ויטהר את האוויר סביבו

קבלנית אמריקאית רוצה לצפות את הבניינים שלה בחומר שאנחנו משתמשים בו גם בקרם הגנה

האם טיטניום דו-חמצני - שהוא מרכיב נפוץ בקרמים להגנה מפני קרינת השמש - יכול לגרום לבניינים לתפקד כמטהרי אוויר? זהו היעד שאליו שואפת פורטי (Pureti), חברה שפועלת מסינסינטי ומצפה בניינים במעטה שמכיל חלקיקי טיטניום דו-חמצני ומרוסס על חלקו החיצוני של הבניין.

כשקרניים אולטרה-סגולות פוגעות במשטח המטופל הן מפעילות תהליך כימי שמבעיר לכלוך והופך מזהמים כמו חנקן דו-חמצני למינרלים לא-רעילים ולאדי מים. התוצאה: מבנה שגם מנקה את עצמו וגם מטהר את האוויר סביבו. 

טכנולוגיה זו זוכה כעת ליישום הראשון שלה במבנה מגורים ברחוב ברום מס' 570 במנהטן, מגדל דירות בן 54 דירות. המבנה תוכנן על ידי משרד האדריכלים הטורקי Builtd. העובדה שהטכנולוגיה מטהרת גם את האוויר שסביב המבנה חשובה במיוחד לאור העובדה שהבניין עומד קרוב למנהרת הולנד, שמחברת בין מנהטן לבין ניו ג'רזי, ועוברים בה עשרות אלפי כלי רכב ביום. 

לדברי מנכ"ל פורטי, גן פינקל, הטיפול מגדיל את עלויות הבנייה בפחות מ-5%. הטכנולוגיה פותחה בשותפות עם Neolith בידי The Size, החברה העומדת מאחורי לוחות האבן המותכים שבהם נעשה שימוש בבניין.

דירות בבניין מוצעות למכירה במחירים של 1.275 מיליון דולר לדירת סטודיו בשטח כ-63 מ"ר, ויותר מ-3.4 מיליון דולר לדירת 111 מ"ר עם שני חדרי שינה. 

חוקרים באוניברסיטת לואיזיאנה ביצעו בדיקות מעבדה ומחקר שטח בטכנולוגיה של פורטי, וקבעו שהיא יעילה במשך 70%-50% מהזמן, בכפוף לתנאי הסביבה. בהתבססה על מחקר זה, חישבה פורטי כי לחלקו החיצוני המטופל של הבניין ברחוב ברום מס' 570 תהיה השפעה סביבתית ששווה להסרת 625 מכוניות מהכביש. לפי חישוב אחר הוא יהיה שווה להורדה מהכביש של 2,000 מכוניות במנהטן במשך שנה, או שווה לנטיעה של 500 עצים.

"בניין אחד לא הולך לשנות באמת את המצב", אומר פינקל. "אבל עם יתחילו העיריות לאמץ את הטכנולוגיה הזאת, הן יוכלו לשנות לבלי הכר את חוצות העיר".

פורטי משתפת פעולה עם כמה מדינות אירופיות במסגרת תוכנית בשם iScape, שנתמכת בידי נציבות האיחוד האירופי ומסייעת לעיריות לפתח אסטרטגיות בנות קיימא למאבק בזיהום האוויר. במסגרת הפרויקט משלימה פורטי כעת את גיבושו של הסכם לטפל בחלק מהמבנים בנמל ברצלונה במועד מאוחר יותר השנה.

פורטי גם משתפת פעולה עם נאס"א בפיתוח מוצרים חדשים עבור סוכנות החלל, שבוחנת משטחים שמנקים את עצמם ופתרונות פוטוקטליטיים לשימוש גם בכדור הארץ וגם בחלל. אחת מדוברות נאס"א אמרה שהעבודה עם פורטי הוכיחה כי ציפויים עשויים לשמור על ניקיונם של משטחים ולצמצם את עלויות התחזוקה - יתרון שבו מעוניינות גם סוכנויות חלל וגם יזמיות נדל"ן יוקרתי.