עובדים חדשים = עובדים סוג ב' – למה לא מפרישים לעובדים חדשים פנסיה?

מהי חובת ההפרשה לפנסיה? מה הנזק שנוצר לעובדים צעירים?

פנסיה גמלאים / צילום: שאטרסטוק
פנסיה גמלאים / צילום: שאטרסטוק

עובדים זכאים להפרשה לפנסיה החל משנת 2008. זה כבר לא רשות כפי שהיה בעבר; אין כאן שיקול לבעלי ומנהלי העסק. זאת חובה, אבל, זו לא חובה להפריש לכל העובדים. מי שיש לו כבר ביטוח פנסיוני יזכה להפרשות לפנסיה כבר מהחודש הראשון, ומי שאין לו יאלץ לחכות חצי שנה.

המשמעות היא פשוטה - עובדים שכבר היו בעבודה מסודרת והופרש להם לפנסיה בעבר, יקבלו המשך זכויות. עובדים חדשים בלי וותק בשוק העבודה (או וותק קטן מחצי שנה) לא יקבלו הפרשה מידית לפנסיה, אלא חצי שנה אחרי שיתחילו לעבוד.

במילים אחרות, העובדים החדשים שווים פחות, ויש לזה סיבות היסטוריות שקשורות עוד לתקופת למשא ומתן בין ההסתדרות והאוצר למעסיקים - בניסיון להגיע להסדר הפנסיה ב-2008, הצד של העובדים (האוצר וההסתדרות) מעין נתנו, במסגרת המו"מ סוכרייה למעסיקים בגין עובדים חדשים - הרחקתם מפנסיית החובה לתקופה של חצי שנה. אלא שאין בזה הגיון אמיתי, והגיע הזמן לבטל את האפליה הזו.

הנזק לעובדים - גדול ממה שחשבתם!

קצבת הפנסיה העתידית תלויה במספר פרמטרים - גיל ההצטרפות לפנסיה, תקופת החיסכון הכוללת, השכר והתשואה נטו (בניכוי דמי הניהול) בקרן הפנסיה/ ביטוח המנהלים.

הנזק כתוצאה מאי הפרשה במשך חצי שנה הוא לכאורה קטן - הפרשה בתקופה של שכר יחסית נמוך (בתחילת הדרך), כמה היא כבר יכולה לפגוע בתקופת הפנסיה? ובכן, זה לא מדויק. ראשית הכסף הנחסך בתחילת הדרך שווה הרבה מאוד בתקופת הפרישה בגלל - הריבית דריבית. הכסף הזה צובר תשואה שמצטברת על פני עשרות שנים, וזה בהחלט מגיע לכסף משמעותי.

מעבר לכך, הנזק בפועל הוא הרבה מעבר לחצי שנה. תדמיינו מה קורה לצעירים שמשתחררים מהצבא עובדים בעבודות זמניות, ממש לא בטוח שהם מגיעים לתקופת תעסוקה של חצי שנה, ואז הם נוסעים לחו"ל, לטיול הגדול. חוזרים ואז לרוב מתחילים ללמוד, ורק אחרי כמה שנים טובות מתחילים בעבודה מסודרת.

בעבודה הזו הם יזכו לפנסיה רק לאחר חצי שנה, כלומר, כל הסיבוב בין עבודות, טיולים, לימודים, עלה להם בכמה שנים טובות של עיכוב בתחילת המועד לחישוב פנסיה מסודרת/ קבלת פנסיה - אפילו 5 ואפילו 6 שנים (ביחס להתחלת העבודה הזמנית שלהם). השנים האלו שמגיעים לתקופת הפנסיה שווים הרבה כסף. מדובר באובדן ההפרשות השוטפות ובאובדן תקופה (שהיא חלק מהפרמטרים המשפיעים בפנסיה) כשהריבית דריבית הופכת את ההפרשות האו אחרי 40 שנה לכסף גדול.

מדובר על סכום שמוערך בכ-50-70 אלף שקל, אבל יש מקרים שזה משמעותית גבוה יותר.

מידע מאתר הון:

מהי ההטבה הגדולה ביותר שעובד יכול לקבל?

מדריך פנסיה - כל מה שצריך לדעת על הפנסיה

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.