הצלחה למחיר למשתכן: נסגרו מכרזים לבניית 685 דירות מוזלות

המכרז בזיכרון יעקב הצליח חלקית, כאשר מתוך שני מגרשים רק אחד נרכש • במקביל, מכרז לבניית 96 יחידות דיור ביישוב דבוריה בצפון, מחציתן מוזלות ומחציתן למכירה בשוק החופשי, נכשל כליל

משה כחלון בפרויקט מחיר למשתכן / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון בפרויקט מחיר למשתכן / צילום: יוסי אלוני

הצלחה למכרזי מחיר למשתכן בקריית אונו ובגדרה, והצלחה חלקית בזכרון יעקב, כאשר רק מגרש אחד מתוך שניים שיצאו למכרז נרכש על ידי יזם והשני נותר ללא הצעות. בסך-הכול מדובר ב-685 דירות מוזלות בכלל המכרזים שנסגרו בהצלחה ועוד 201 דירות למכירה בשוק החופשי. בדבוריה נכשל מכרז לבניית 96 יחידות דיור, 48 מהן מוזלות ו-48 למכירה בשוק החופשי, כאשר אף הצעה לא הוגשה למכרז.

במכרז בקריית אונו שכלל שני מתחים שונים זכתה חברה אחת בשניהם - רמי שבירו הנדסה ובנייה. מדובר במכרז לבניית 433 יחידות דיור בסך-הכול, לצד שטחי מסחר. 346 יחידות דיור הן דירות מוזלות לזכאי משרד הבינוי והשיכון, ו-87 יחידות דיור למכירה בשוק החופשי במחיר מלא. המכרז התייחס לשכונת נאות אריאל שרון.

נציין כי ההצעה של החברה הייתה ההצעה היחידה שהוגשה. על פי תוצאות המכרז, מחיר דירת 95 מ"ר לזכאים יעמוד על החל מכ-1.38 מיליון שקל, דירת 110 מ"ר בהחל מכ-1.6 מיליון שקל ודירת 130 מ"ר בהחל מכ-1.89 מיליון שקל. מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ, שטחי המרפסות החניה והמחסן. עם זאת, נציין כי מדובר באומדן בלבד כאשר מדובר רק בזכייה במכרז עוד טרם תכנון מפורט והוצאת היתרי בנייה.

בגדרה, מדובר במכרז שכלל שני מתחמים לבניית 366 יחידות בסך-הכול. בשני המתחמים זכתה חברת אפי קפיטל שתוכל לבנות 261 דירות מוזלות לזכאי מחיר למשתכן ועוד 105 יחידות דיור למכירה בשוק החופשי במחיר מלא. נציין כי חלק מיחידות הדיור בשוק החופשי הן בבנייה צמודת קרקע. המכרז זכה לביקוש קשיח כאשר 10 הצעות הוגשו למכרז בסך-הכול. במידה והרשות המקומית תאשר ליזמים הקבל שבס (תוספת יחידות דיור ללא תוספת בשטח הבנייה בסמכות ועדה מקומית) היקף הדירות בפרויקט עשוי להאמיר ל-405 יחידות דיור בסך-הכול. על פי תוצאות המכרז, מחיר דירה בת 98 מ"ר תימכר לזכאים בהחל מכ-925.6 אלף שקל, דירת 113 מ"ר בהחל מכ-1.06 מיליון שקל ודירת 133 מ"ר בהחל מכ-1.25 מיליון שקל. מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ, שטחי המרפסות החניה והמחסן. עם זאת, נציין כי מדובר באומדן בלבד כאשר מדובר רק בזכייה במכרז עוד טרם תכנון מפורט והוצאת היתרי בנייה.

מכרז נוסף שנסגר הוא מכרז מחיר למשתכן בזיכרון יעקב, בשכונת פארק היין. מכרז זה הצליח חלקית כאשר מתוך שני מגרשים שיצאו למכרז, רק אחד נרכש על ידי יזם, והשני נותר ללא הצעות. המכרז כולו כלל היצע של 190 יחידות דיור בסך-הכול. 171 מהן דירות מוזלות ו-19 דירות למכירה בשוק החופשי. חברת א.מ. הרי ברכה ייזום ופיתוח זכתה כאמור במתחם אחד בלבד, ותוכל לבנות 78 יחידות דיור מוזלות ועוד 9 יחידות דיור למכירה בשוק החופשי. הצעתה של החברה הייתה היחידה במכרז. על פי נתוני הזכייה, מחיר דירת 104 מ"ר לזכאים יעמוד על החל מכ-1.13 מיליון שקל, דירת 119 מ"ר החל מכ-1.29 מיליון שקל ודירת 139 מ"ר בהחל מכ-1.51 מיליון שקל. גם במקרה הזה, מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ, שטחי המרפסות החניה והמחסן. עם זאת, נציין כי מדובר באומדן בלבד כאשר מדובר רק בזכייה במכרז עוד טרם תכנון מפורט והוצאת היתרי בנייה.

במקביל למכרזים הללו, מכרז נוסף של מחיר למשתכן ביישוב דבוריה שכלל 96 יחידות דיור בסך-הכול נכשל כאשר אף הצעה לא הוגשה. מדובר במכרז שכלל שני מגרשים לבניית 48 יחידות דיור מוזלות לצד 48 יחידות דיור למכירה בשוק החופשי.

על פי מעקב "גלובס" אחר מכרזי מחיר למשתכן שנסגרו בהצלחה, כלומר מכרזים שנרכשו בפועל על ידי יזמים או קבלנים, עד כה מדובר בכ-52 אלף דירות מוזלות בסך-הכול. בתוספת הדירות המוזלות במסגרת תוכנית מחיר מטרה מדובר בכ-53.7 אלף דירות מוזלות. נציין כי מספר זה אינו כולל דירות שיתקבלו במסגרת הקלת שבס (הקלה המאפשרת תוספת יחידות דיור לפרויקט ללא תוספת בשטח הבנייה) וזאת משום שהקלת השבס היא בסמכות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בכל יישוב ואין וודאות שתאושר. במקביל, דירות המתקבלות מכח הקלת השבס הן לעיתים דירות מוזלות ולעיתים לא.