פרוקצ'יה: "ועדת המינוי בלאומי פנתה רק לטרובוביץ'"

השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה, יו"ר הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה, כתבה את הדברים במכתב תשובה לארגונים חברתיים שביקשו לחשוף את הפרוטוקולים של דיוני הוועדה ובפרט את אלה הקשורים לטורבוביץ' • בנוסף ציינה כי הוועדה "לא המליצה על אף מועמד לתפקיד יו"ר בנק"

יורם טורבוביץ'  / צילום: יוסי כהן
יורם טורבוביץ' / צילום: יוסי כהן

"הוועדה למינוי דירקטורים הוסמכה לפנות מיוזמתה ועל פי שיקול דעתה לאנשים מן הציבור ולהציע להם להגיש מועמדות לכהונת דירקטור בבנק. הוועדה פנתה מיוזמתה לאדם אחד בלבד - ד"ר יורם טורבוביץ', בבקשה כי יציג את מועמדותו לדירקטור בבנק לאומי", כך כתבה השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה, העומדת בראש הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה, במכתב תשובה לארגונים החברתיים לובי 99 וצדק פיננסי בנוגע למועמדותו של יורם טורבוביץ' לדירקטור בבנק לאומי.

בחודש שעבר שלחו שני הארגונים מכתב משותף לוועדה, על רקע הודעתה כי היא פנתה לטורבוביץ' מיוזמתה וכי היא מציעה אותו לתפקיד דירקטור בלאומי, מכיוון שהיא רואה בו מועמד ראוי לתפקיד יו"ר הבנק במקום דוד ברודט שיסיים את תפקידו בסוף השנה הבאה. במכתב מבקשים הארגונים שהוועדה תפרסם לאילו עוד מועמדים היא פנתה, וכן את הפרוטוקולים של הדיונים שלה ובפרט את אלה הקשורים בטורבוביץ'.

במכתב התשובה לארגונים מציינת פרוקצ'יה כי לוועדה נוהל לסדרי עבודה, המקנה לה סמכות לפנות מיוזמתה ולפי שיקול דעתה לאנשים ולהציע להם להגיש מועמדות לכהונת דירקטור. "על פי סמכות זו, ראתה הוועדה לנכון לפנות לד"ר טורבוביץ' ולהציע לו להתמודד על תפקיד דירקטור בבנק וזאת, בין היתר, מתוך הנחה כי כישוריו והישגיו המקצועיים לאורך השנים מכשירים אותו להתמודד גם על כהונת יו"ר", נכתב במכתב.

פרוקצ'יה מדגישה כי הוועדה לא המליצה למנות את טורבוביץ' ליו"ר הבנק. "הוועדה אינה ממליצה על מועמד זה או אחר לכהונת יו"ר הבנק ,אלא מתפקידה ומאחריותה להעמיד בפני הדירקטוריון מבחר מועמדים כשירים שמתוכם ייבחר המתאים ביותר לתפקיד ההנהגה של הבנק", נכתב במכתב.

באשר לבקשה לחשוף את הפרוטוקולים כתבה פרוקצ'יה: "הפרוטוקול של מיקצה בנק לאומי לשנת 2018 נמצא עתה בהכנה. עם סיום הכנתו ניתן יהיה להציג את תוכנו בכפוף לאותם חלקים המוגנים מפני גילוי על פי הדין".

נזכיר כי הוועדה למינוי דירקטורים פנתה מיוזמתה גם אל ירום אריאב כמועמד לדירקטור בבנק דיסקונט בכדי שיתמודד בהמשך על תפקיד היו"ר. אולם, במקרה זה אספת בעלי המניות של הבנק החליטה שלא לבחור בו כדירקטור. הפנייה היזומה של הוועדה למועמדים גם הביאה לביקורת על כך שהוועדה מנסה להצניח מועמדים לתפקיד יושבי ראש הבנקים. כעת יהיה מעניין לראות האם טורבוביץ' יצליח לעבור את משוכת אספת בעלי המניות בלאומי.