האם בקרוב נוכל לרכוש תרופות מרשם מכל בתי המרקחת?

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק שהובילו הסתדרות הרוקחים וח"כ עודד פורר, לפיה מבוטחי קופות-החולים יוכלו לרכוש תרופות בכל בתי המרקחת - ולא רק בבתי מרקחת מסוימים העובדים עם הקופה

בית מרקחת/ צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
בית מרקחת/ צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

שינוי מבורך בדרך? מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית כי מבוטחי קופות-החולים יוכלו לרכוש תרופות בכל בתי המרקחת. מדובר בהצעת חוק שהובילו הסתדרות הרוקחים וח"כ עודד פורר.

לפי ההצעה, קופות-החולים יאפשרו לחבריהן לממש מרשם שניתן על-ידי רופא הקופה בכל בית מרקחת, ולשם כך יתאפשר לתת גם מרשם שאינו דיגיטלי למי שמעוניין בכך. עוד מוצע כי קופת-החולים תממן את ההשתתפות במחיר התרופה גם אם נרכשה בבית מרקחת שאינו של הקופה או נותן שירותים מטעמה - וסעיף זה, יש להניח, יזכה להתנגדות מצד קופות-החולים.

בכל שנה ניתנים על-ידי רופאים בין 80-100 מיליון מרשמים למבוטחי קופות-החולים, והמבוטחים רשאים לקבל את התרופות בבתי המרקחת של קופות-החולים או בבתי מרקחת פרטיים בדגש על רשתות הפארם - כאשר ההסכמים הם פרטניים לכל סניף בנפרד. למותר לציין כי מצב זה מוביל לחוסר נוחות עבור המבוטחים, שלאור שעות הפתיחה המוגבלות של בתי המרקחת בקופות-החולים, פעמים רבות נסמכים על בתי מרקחת פרטיים.

מבחינת רשתות הפארם, המבוטחים שבאים לקחת תרופות מגדילים את התנועה בחנות ובקופות, ומכאן האינטרס שלהן לקיומם של הסכמים מול קופות-חולים.

יצוין במקביל כי תרופות ללא מרשם נמכרות בקופות-החולים במחירים זולים יותר מאלה של רשתות הפארם, כאשר הקופות מסבסדות למבוטחים נגזרת ממחיר התרופה.

כך או כך, המצב כיום הוא שבבתי המרקחת בבעלות הסקטור הפרטי, התנאי לקבלת התרופה על-ידי המטופל הוא קיומו של הסכם בין בית המרקחת עם הקופה. למי שאין הסכם, גם אם יש התרופה קיימת בבית המרקחת, אין אפשרות לנפק את המרשם. הצעת החוק באה לשנות מצב זה ולהיטיב גם עם העוסקים הקטנים בענף.

בדברי ההסבר של הצעת החוק נכתב כי "בעבר כל בית מרקחת פרטי היה מקושר בהסכם עם כל קופות-החולים, והצרכן יכול היה לבחור היכן לרכוש את תרופותיו. בשנים האחרונות החליטו קופות-החולים לבטל חלק מהסכמים אלה ולעבוד רק עם בתי המרקחת שבבעלותן או עם רשתות הפארם השונות. בתי מרקחת פרטיים רבים, ששירתו נאמנה את לקוחות קופות-החולים במשך שנים רבות, נאלצו לסגור את שעריהם, ברגע שנפתח בסמוך אליהם בית מרקחת ששייך לאחת מרשתות הפארם או בית מרקחת של הקופה. לאחרונה החלו קופות-החולים לנפק מרשמים דיגיטליים דרך המחשב. המרשם הדיגיטלי נשלח אוטומטית לבית המרקחת של קופת-החולים, וכך הצרכן מחויב לרכוש את התרופה אך ורק בבתי המרקחת של קופות-החולים, ואינו חופשי לקנות את תרופותיו בכל בית מרקחת, כפי שיחפוץ". 

מהסתדרות הרוקחים נמסר: "תיקון החוק יביא הקלה משמעותית לציבור המטופלים ובני משפחותיהם. אין שום סיבה ממשית להגביל את המטופל ואת בני משפחתו בשיטות שונות בקבלת התרופה. המהלך יאפשר למטופלים שירות זמין מקצועי ודיסקרטי בכל בית מרקחת. אנו משוכנעים שקופות-החולים ומערכת הבריאות בכללותה יאפשרו שירות תרופתי טוב יותר לצרכני התרופות.

"הסתדרות הרוקחים בישראל נאבקת במשך שנים למען זכותו האלמנטרית של המטופל לקבל שירות תרופתי מקצועי זמין ואיכותי בכל בית מרקחת, ללא הטלת הגבלות מסיבות לא ענייניות המוטלות על המטופלים. החולה זכאי לקבל את התרופות בכל בית מרקחת. אנו קוראים לוועדת הבריאות, למשרד הבריאות ולמשרד האוצר לסייע לקידום מהיר של החוק ולהביא את החקיקה לידי סיום עוד במושב הנוכחי".

ח"כ עודד פורר מסר: "מדוע שקופת-החולים ורשתות הפארם יחייבו את הצרכן לרכוש היכן שהן מחליטות? הצעת החוק הזו תסייע בראש ובראשונה לקשישים ולאותם אנשים המתקשים להתנייד ולהגיע לבתי המרקחת מרוחקים. בנוסף, הצעת החוק תיתן מרווח נשימה לכל בתי המרקחת העצמאיים, שיוכלו להגיע לקהל לקוחות חדש".