הבנק המרכזי של ארה"ב העלה את הריבית בעוד רבע אחוז

הריבית עומדת כעת על טווח של 1.75%-2% • מדובר בהעלאה השנייה השנה והשביעית מאז המשבר הכלכלי של 2008 • שתי העלאות ריבית נוספות צפויות השנה

ג'רום פאואל, יו"ר הפד החדש / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל, יו"ר הפד החדש / צילום: רויטרס

הפדרל ריזרב העלה את הריבית בארה"ב, בפעם השנייה השנה והשביעית מאז המשבר הכלכלי ב-2008. ריבית הקרנות הפדרליות עלתה בעוד רבע נקודת אחוז לטווח של 1.75%-2% בשנה. מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז המשבר ב-2008. המדדים בארה"ב עברו לירידות בעקבות ההודעה, ואג"ח ארה"ב ל-10 שנים עלו ל-3%.

בנוסף, הפד פרסם גם את התחזיות העדכניות להמשך הכרזות הריבית השנה. כך, השנה צפויות להתבצע שתי העלאות ריבית נוספות ולעמוד על 2.4% בסוף השנה. ב-2019 צפויות להתבצע שלוש העלאות ריבית. ב-2020 צפויה העלאה אחת. הפד השאיר את התחזית להעלאות ריבית לרמה של 3.4% בסוף 2020. הצמיחה השנה צפויה לעמוד על 2.8%.

הפד משנה מסורתית את הריבית בהתבסס על תחזיות הצמיחה, תעסוקה, האינפלציה ועוד מגמות כלכליות בשנים הבאות, ולא רק על פי נתונים אחרונים כי מדיניות מוניטרית עובדת לטווחים ארוכים. כך, קיצוצי המס והגדלת הוצאות הממשל שנחקקו לאחרונה יוצרים ביקוש, ששיגר את האבטלה לירידה ל-3.8% במאי. גם האינפלציה הגיעה ליעד 2% של הפד, אחרי שנים של נתונים נמוכים יותר.

במסיבת העיתונאים לאחר הכרזת הריבית, ציין יו"ר הפד ג'רום פאואל כי בפד מעריכים כי שיעור האבטלה ירד ל-3.5% ב-2019 וב-2020. לפי הערכות הפד, שיעור האינפלציה יעמוד סביב 2.1% בסוף השנה. 

לפי הוול סטריט ג'ורנל, כמה כלכלנים חוששים שהפד מסתכן בפיגור מאחורי העקומה הכלכלית אם הוא יעלה את הריבית בקצב איטי מדי, ויאפשר לאינפלציה לצבור כוח או לבועות פיננסיות לתפוח. "כמה זמן אתה יכול לשחק את המשחק הזה? אתה משחק באש. זה הדיון שלא שמענו עד כה", אמר נגיד הפד לשעבר, לורנס מאייר, לוול סטריט ג'ורנל. רוב בכירי הפד מסכימים שיש צורך להעלות בהתמדה את הריבית מהרמות הנמוכות שמתמרצות את המשק לרמה נייטרלית שלא לוחצת על הבלם ולא על המאיץ. אחר כך הם מציעים להחזיק את הריבית קבועה לתקופת מה כדי לראות איך הכלכלה מגיבה.