עו"ד בנקל: לחייב את אשת סודו של פישמן לשלם 159 מיליון ש'

הנאמן לנכסי אליעזר פישמן דורש לחייב את רונית אבן, "אשת סודו ויד-ימינו של פישמן", לשלם לקופת חברת תרזליט עשרות מיליוני שקלים, וזאת בגין שורת פעולות ומחדלים שבוצעו על-ידה לטענתו בעת שכיהנה כדירקטורית בחברה • עורך דינה של אבן: "הבקשה חסרת שחר לחלוטין"

אליעזר פישמן ועו"ד יוסי בנקל / צילומים: שלומי יוסף
אליעזר פישמן ועו"ד יוסי בנקל / צילומים: שלומי יוסף

הנאמן לנכסי אליעזר פישמן, עו"ד יוסי בנקל, דורש לחייב את רונית אבן, שאותה בנקל מכנה "אשת סודו ויד-ימינו של אליעזר פישמן", לשלם לקופת חברת תרזליט, בה עו"ד בנקל מכהן כמנהל מיוחד, סך של 159 מיליון שקל, וזאת בגין שורה של פעולות ומחדלים שבוצעו על-ידה לטענתו בעת שכיהנה כדירקטורית בחברה.

בנקל הגיש היום (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה ברוח זו. על-פי האמור בבקשה, תרזליט, שצו לפירוקה ניתן בחודש יולי 2017, שימשה את פישמן לניהול פעילות בתחום הנדל"ן ולאחזקת חברות שונות, לרבות חברת הום סנטר (עשה זאת בעצמך) בע"מ.

בנקל כותב כי רונית אבן, רואת חשבון במקצועה המלווה את פישמן מזה למעלה מזה למעלה מ-30 שנה, היא אשת אמונו בכל הקשור בניהול עסקיו, ואף שימשה כדירקטורית בלמעלה מ-80 חברות בהן שלט, לרבות בחברת תרזליט. כפי העולה מן הבקשה, ברבות הימים, בחלק מהחברות והעסקים אבן אף זכתה להיות שותפה כגמול על נאמנותה לפישמן.

במסגרת הבקשה נטען על-ידי עו"ד בנקל כי במהלך כהונתה של אבן כדירקטורית בחברה, היא נתנה ידה להחלטות המנוגדות באופן מובהק לטובת החברה, ואשר שירתו אך ורק את טובת פישמן, כמו גם את טובתן של חברות אחרות המצויות בשליטתו, הישירה או העקיפה, של פישמן.

כך, נטען בבקשה כי בתוקף תפקידה כדירקטורית בחברה, אבן הייתה שותפה לשורה של החלטות תמוהות, ובכללן העמדת ערבות בסכום של עשרות מיליוני שקלים ושיעבוד נכס ששוויו כ-120 מיליון שקל לטובת הבטחת חובותיה של חברה אחרת בשליטת פישמן ובני משפחתו - חברת נכסי משפחת פישמן (אשר אף היא מצויה בפירוק) לבנקים, וזאת שעה שבמקביל אבן מכהנת כדירקטורית אף בחברה זו. לימים, עם היקלעות החברה וחברת נכסי משפחת פישמן להליכי חדלות פירעון, מומשו הערבות והבטוחה לטובת כיסוי חובות נכסי משפחת פישמן, וזאת תוך גרימת נזקים כבדים לחברה ולנושיה.

עוד נטען בבקשה כי בסמוך למועד פתיחת הליכי פשיטת הרגל נגד פישמן, הועבר באישורה ו/או תחת פיקוחה של אבן, בתוקף תפקידה כדירקטורית ומנהלת החברה בפועל, סך של 5 מיליון שקל לחברה נוספת מקבוצת פישמן - א.פ פישמן החזקות כלכליות (2010) בע"מ, אשר הוחזקה במלואה על-ידי פישמן. לטענת עו"ד בנקל, מחקירתו עולה כי לא רק שההעברה זו בוצעה ללא תכלית כלכלית או עסקית, ואף בלא שכונסה ישיבת דירקטוריון, אלא ששבועות ספורים לאחר ביצועה, פורסמו הדוחות הכספיים של החברה - שנחתמו על-ידי אבן עצמה - במסגרתם נרשמה בספרי החברה הערת עסק חי.

לטענת עו"ד בנקל, במהלך חקירתו נחשפה בפניו תמונה עגומה, המאפיינת לדבריו את מרבית החברות בקבוצת פישמן, לפיה דירקטוריון החברה אינו מבצע את תפקידו כהלכה, והחלטות מתקבלות לא מטעמים עניינים ותוך הפעלת שיקול-דעת כמתחייב, אלא "אך בשל תפיסתו של החייב (פישמן), שהמשיבה (אבן) שירתה ללא כל היסוס ופקפוק, כי קבוצת פישמן היא יחידה אחת, ושלא מתקיים כל משטר תאגידי נפרד בכל אחת ואחת מן החברות המרכיבות או משתייכות לקבוצה".

יצוין כי במסגרת התביעה, עו"ד בנקל מדגיש כי האמור בבקשה אינו ממצה את מלוא טענותיו כלפי אבן או כלפי דירקטורים אחרים בחברה, ביניהם רעייתו של פישמן, טובה פישמן, ובנו של פישמן, אייל פישמן, אשר מצויים בימים אלה בעיצומו של הליך גישור אל מול עו"ד בנקל (במסגרת תיק פשיטת הרגל של פישמן), המתנהל בפני נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס. 

עו"ד אמיר ברטוב, בא-כוחה של רונית אבן, מסר בתגובה כי "הבקשה של עו"ד יוסי בנקל הייתה צפויה מראש, והיא חסרת שחר לחלוטין. רונית אבן לא הייתה הדמות הקובעת בקבוצת החברות".