אקסלנז ואנטרה מתניעות, ניאון מתקדמת, וקומפיוג'ן גייסה

הביומד הישראלי מזהה כנראה תקופה נוחה להנפיק בארה"ב: אקסלנז הגישה תשקיף, אנטרה פרסמה את תנאי הגיוס, וכך גם חברת ניאון שבה מחזיקה כת"ב

ד"ר ענת כהן-דייג /צילום: כפיר זיו
ד"ר ענת כהן-דייג /צילום: כפיר זיו

חברות הביומד הישראליות מזהות ככל הנראה תקופה נוחה להנפיק בשוק האמריקאי. אקסלנז הודיעה אתמול (א') על הגשת תשקיף חסוי לרשות ני"ע האמריקאית, בעוד שאנטרה, שכבר ניסתה כמה פעמים להנפיק, פרסמה אף היא את תנאי הגיוס, וכמוה גם חברת ניאון האמריקאית, שבה מחזיקה כלל תעשיות ביוטכנולוגיה. חברת קומפיוג'ן , שכבר נסחרת בנאסד"ק, גייסה 21 מיליון דולר בהנפקה פרטית. כל אלה מצטרפות לכשמונה חברות ביומד ללא זיקה ישראלית, שממתינות בתור להנפיק בשבועות הקרובים.

חברת אקסלנז, המפתחת בדיקות נשיפה לאבחון הפרעות במערכת העיכול, נמצאת בשליטת משקיע הביומד מורי ארקין (76%). על פי הערכות השוק, החברה תפעל לגייס כעת כמה עשרות מיליוני דולרים, לפי שווי גבוה מעט משוויה הנוכחי בתל-אביב. אקסלנז  נסחרת בתל-אביב לפי שווי של 355 מיליון שקל, לאחר שרשמה עלייה של 160% במחיר המניה מתחילת השנה.

העליות במניה הן על רקע תוכניות ההנפקה, וכן הסכם שעליו חתמה החברה עם רשת המעבדות השנייה בגודל בארה"ב, Labcorp. בעקבות ההסכם רשמה החברה גידול משמעותי במכירות שלה, וכן פרסמה תחזיות לגידול חד נוסף בהמשך. ארקין, כבעל השליטה, צפוי להשתתף בהנפקה, כפי שעשה בהנפקת חברות סולג'ל ויורוג'ן.

ברבעון הראשון של 2018 רשמה אקסלנז הכנסות של 3.3 מיליון דולר, גידול של 84% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בעת פרסום הדוחות אישררה החברה את תחזיותיה, שלפיהן הכנסותיה יעמדו על 17-19 מיליון דולר בשנת 2018, ועל 28-32 מיליון דולר ב-2019. החברה הפסידה ברבעון הראשון בשנת 2018 כ-874 אלף דולר, לעומת הפסד של כ-1.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

אקסלנז מוכרת היום בדיקה לאבחון הימצאות החיידק ה. פילורי אשר מוביל לכיבי קיבה, ולאחרונה קיבלה אישור לשיווק מוצר זה גם לאבחון המחלה בילדים, נוסף על מבוגרים, והיא מצפה לקבל עוד השנה גם אישור שיווק בסין. מוצר החלום שלה הוא בדיקה לאבחון לחץ דם בווריד הכבד כמדד לחומרת מחלת הכבד השומני.

הנפקות הביומד
 הנפקות הביומד

אנטרה לא מוותרת

חברת התרופות אנטרה ביו, שכבר יצאה להנפקה בסוף 2017 ונאלצה לבטל אותה באופן רשמי בתחילת 2018, הודיעה על חזרתה למשחק לפני כחודש וכעת מפרסמת תנאים מעודכנים להנפקה. אנטרה תפעל לגייס 15.3 מיליון דולר, ובאופן חריג יחסית להנפקות ראשונות בנאסד"ק, תציע גם אופציות במחיר מימוש גבוה ב-25% ממחיר המניה, הניתנות למימוש עד 2023, ביחס של חצי אופציה למניה. אם ימומשו כל האופציות, ייכנסו לקופת החברה עוד כ-9.5 מיליון דולר. שווי החברה בהנפקה הוא 105 מיליון דולר אחרי הכסף. את ההנפקה מנהלים מקסים גרופ וחתם המשנה הוא ג'וזף גונר.

אנטרה מפתחת תרופות בבליעה במקום בהזרקה, לטיפול במחלה נדירה בשם PTH, תת-פעילות בבלוטת יותרת התריס, וכן תרופה בבליעה במקום בהזרקה לאוסטיאופורוזיס (המוכרת לציבור כ"בריחת סידן"). ניסוי שלב II/III בתרופה לטיפול ב-PTH תוכנן בעבר להתחיל ברבעון השלישי של 2018. נכון לסוף 2017, לאנטרה 11 מיליון דולר בקופה.

חברת די.אן.איי ביומד , הנסחרת בתל-אביב, מחזיקה בכ-39% ממניות אנטרה ביו, ובשעות הצהריים אתמול עלתה מנייתה ב-4% לשווי של כ-43 מיליון שקל. מניית די.אן.איי (שאנטרה היא הנכס המרכזי שלה) התנדנדה בשנה האחרונה במקביל לשינויים בתוכניות להנפקת אנטרה. מחירה בסוף 2017 היה כפול מהיום, אז פרסמה אנטרה תשקיף לגיוס של 55 מיליון דולר לפי שווי של 120 מיליון דולר אחרי הכסף, עם החתמים אופנהיימר ולנדנברג ת'אלמן. עם ביטול ההנפקה צללה המניה למחירה הנוכחי.

עוד בעלת מניות באנטרה היא חברת קפיטל פוינט הבורסאית (15.2%), הנסחרת לפי שווי של 69 מיליון שקל. בעלי מניות גדולים נוספים באנטרה הם קרן סנטיליון (20%), פונטיפקס (8.3%) ורפאל מנחם (6.8%).

בעת ביטול ההנפקה הקודמת אמר גורם המכיר את השוק ל"גלובס", כי ההנפקה לא משכה מספיק עניין בשל היעדר גורמים בחברה המוכרים מספיק לשוק ההון האמריקאי, היעדר חתם חזק מאוד והעובדה שעדיין אין פרוטוקול ברור מספיק ואישור רשמי מה-FDA להיכנס לשלב III של הניסויים. מאז לא חל שינוי חיובי משמעותי באף אחד מן הסעיפים הללו.

ניאון יוצאת לאור

חברת ניאון ת'רפיוטיקס האמריקאית, המפתחת חיסונים נגד סרטן, קבעה במהלך הסופ"ש את התנאים להנפקתה הצפויה בנאסד"ק. בכוונת החברה לגייס 100 מיליון דולר לפי שווי של כ-450-500 מיליון דולר אחרי הכסף.

ניאון היא חברה אמריקאית אשר חברת כת"ב הישראלית היא בעלת מניות בה מתחילת דרכה. לאחר ההנפקה, אם וכאשר תתרחש בשוויים אלה, חלקה של כת"ב בחברה יהיה 5%. לן בלווטניק, בעל השליטה בשרשור בכת"ב, יחזיק בניאון גם באמצעות חברת אקסס שבבעלותו, שהיא בעלת 15% בניאון, שבה מושקעים גם קרן הון הסיכון המוערכת Third Rock Ventures, קרן פידליטי וקרן Partner Fund.

המוצר של ניאון הוא חיסון לסרטן אשר יכול להשתלב בטכנולוגיה של אימונותרפיה כדי לשפר את האימונותרפיה (שכיום משיגה תוצאות מצוינות אך בחלק קטן מן החולים בלבד). ניאון כבר נמצאת בשת"פ עם שתי החברות המובילות בתחום, מרק ו-BMS. שיתופי פעולה אלה וגם נוספים, עם חברות מוכרות פחות, מניבים כבר היום הכנסות לחברה, וכן מעניקים לה מימון לחלק ממחקריה.

הוצאות החברה על מחקר ופיתוח היו 37 מיליון דולר ב-2017, ו-13 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2018. עוד לפני הגיוס יש לה בקופה (נכון לסוף הרבעון הראשון של 2018) 62 מיליון דולר, והיא אמורה להמשיך לקבל מימון מן השותפות, כדי להשלים את הניסויים המשותפים לחברות. תוצאות משלושה ניסויי שלב I/II (ניסויים ראשוניים בחולים), צפויות להתפרסם במהלך 2019.

קומפיוג'ן הפעילה את תשקיף המדף

בעוד שהיתר מתכננות, חברת פיתוח התרופות קומפיוג'ן - הנסחרת בתל-אביב ובנאסד"ק ומפתחת תרופות לסרטן - כבר עשתה מעשה, וגייסה במהלך סוף השבוע 21 מיליון דולר בגיוס פרטי ממוסדיים אמריקאים. מחיר מניה בהנפקה היה 3.95 דולרים, לעומת 4 דולרים בשוק בבוקר ההודעה. ההנפקה כללה גם אופציות, במחיר מימוש של 4.74 דולרים. שילוב האופציות הוא כנראה מה שהוביל לירידת המניה ל-3.85 דולרים, כלומר 3% פחות ממחיר ההנפקה.

קומפיוג'ן הודיעה לפני כחודשיים על חתימת הסכם פיתוח משותף עם חברת מדימיום, חטיבת התרופות לסרטן של חברת אסטרהזנקה. במסגרת ההסכם קיבלה 10 מיליון דולר כמקדמה, והיא עשויה לקבל עד 200 מיליון בתשלומי אבני דרך, וכן תמלוגים נוסף על כך.

זהו הסכם הפיתוח האסטרטגי השני שעליו חותמת החברה בתחום הסרטן. בחודשיים שלפני ההסכם, כולל יום ההודעה על ההסכם, עלתה מניית החברה ב-80%, ועל רקע העליות הללו יצאה החברה להנפקה הנוכחית. כעת מנייתה נסחרת ב-37% מעל מחירה טרם החלו העליות הללו, ולפי שווי של 200 מיליון דולר.