אל תשתכנעו, אבל תבינו אותנו

אני וחבריי אינם עצלנים או נצלנים, אנחנו לא משרתים בצה"ל מתוך אמונה, אידיאולוגיה ומשנת חיים סדורה

חרדי בירושלים / צילום: ראסל בוייס, רויטרס
חרדי בירושלים / צילום: ראסל בוייס, רויטרס

כמעט בלתי אפשרי לשכנע אזרח ישראלי חילוני בכך שבנו צריך לשרת בצה"ל ולעתים לחרף את נפשו למען המדינה, בעוד שבני שלי יושב לו ולומד בשקט בישיבה, כשהסיכון הגופני הממשי שלו הוא חשש מדקירה קלה באצבע, מהעט בו הוא כותב את שיעורי התורה שלו.

אינני סבור שאצליח להסביר לאם יהודיה מדוע היא לא ישנה בלילה, כשגיא שלה נמצא כעת בשמירה במוצב ליד עזה, ואילו מוטי שלי ישן עכשיו בחדרו בפנימייה בישיבה ירושלמית נחשבת.

אני רק אנסה להבהיר לישראלי המצוי, זה שאינו מונע מאמוציות של שנאה, והוא מבין שאני וחבריי אינם עצלנים, נצלנים או סתם עלוקות אוכלי חינם, שאני וילדי לא משרתים בצה"ל מתוך אמונה, אידיאולוגיה ומשנת חיים סדורה.

רבבות חרדים מקדישים לפחות שעתיים ביום לתפילה, כי כך ציווה אותנו האלוקים. אנו תורמים עשר שקל לצדקה מכל מאה שקל שהרווחנו, כי יש בכך מצוות "מעשר כספים", ואנו מכלכלים משפחה ברוכת ילדים במלגה מצחיקה, הרחוקה מאד משכר המינימום במשק. מקבלים בכולל הרבה פחות מ-20 שקל לשעה, אך ורק משום שאנו סבורים שלימוד התורה הוא הדבר החשוב ביותר בעולם.

אני, באופן אישי, מתפרנס (בשעות הערב הדי-מאוחרות) מכתיבה ועריכה במכוני מחקר תורניים, אך למרות שביכולתי לעסוק בכך ברוב שעות היממה ולהתפרנס יפה, בחרתי, מתוך בחירה אישית, ללמוד תורה ברוב שעות היום בכולל אברכים, לשוב הביתה עם מלגה של פחות מאלף שקלים ולחוש המאושר באדם. מדוע? כי כך חונכתי, שהמטרה החשובה ביותר ליהודי עלי אדמות, הוא ללמוד תורה. "ותלמוד תורה כנגד כולם", כך נכתב במפורש במשנה ואני מאמין לדברי חז"ל באמונה שלמה.

אותם מקורות חז"ליים שגרמו לי ולאלפי חבריי להקדיש את רוב שעות היום שלנו ללימוד תורה, גרמו לי להבין שלימוד התורה מגן, שומר עלי, עליך ועל כל יושבי ארץ ישראל.

דוד המלך, מצביא יהודי רב-תהילה, שלחם במלחמות רבות ויצא כשידו על העליונה, אמר: "עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם" (תהלים פרק קכב), וביארו חכמינו: "מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה? "שערי ירושלים"- שהיו עוסקים בתורה". דוד המלך נלחם פיזית, אך מי גרם לו לנצח בקרבות העקובים מדם? לומדי התורה.

ביכולתכם לא להסכים, לא להבין, לא להשתכנע. אך אני וחבריי מהמגזר החרדי, חיים את חיינו לפי צו אמונתינו ולפי הפרשנות אותה קיבלנו מחז"ל ומהרבנים המנחים אותנו. כל אדם משכיל יוכל לקרוא בספרות חז"ל ובספרות התורנית לדורותיה, שלימוד התורה שומר על היקום כולו, הרבה יותר מאחיזת רובה או טיסה במטוס קרב. כל חרדי מאמין באמונה שלמה שככל שהוא ילמד יותר תורה, כך יינצלו יותר יהודים מירי רקטות בדרום, מקטיושות בצפון ומטילים מאיראן.

את הדברים הבאים לא כתב רב חרדי בשנת 2018. כתב אותם הרב קוק. "אבל חוק הוא לישראל שחובתו היותר קדושה השומרת את חייו הרוחניים ממיתה אכזרית היא, שיימצא בעריו ומדינותיו חלק רשום מקודש לתלמוד תורה, ששום לחץ מדיני לא יוכל להסיר מאיתנו את החובה הקדושה הזאת. והצלחת המדינה תלויה במלחמתה על ידי מה שנמצאים בה תלמידי חכמים העוסקים בתורה, שבזכותם המלחמה נוצחת והם מועילים למדינה יותר מאנשי החיל הלוחמים".

הרב הראשי הראי"ה הרצוג זצ"ל כתב: "ואולם זאת עליי להגיד לכם... שאם תדונו את הקבועים באוהלה של תורה, נשמת ישראל, יסוד נצחיותה, כמשתמטים סתם, ותכריתו אוכל מפיהם, יהי נימוקיכם מה שיהיו, אני אצא נגדכם במחאה גלויה חריפה, לעיני כל ישראל". הרב הרצוג לא נמנה על חוגי החרדים הקלאסיים, אך גם הוא, מתוך הכרת חשיבות לימוד התורה, ראה בלימוד התורה ערך עליון, החשוב יותר משירות בצבא.

נכון, ישנם כאלה שאינם לומדים וסתם כך משתמטים משירות צבאי. ישנם גם שמאלנים כאלה. לא רק חרדים. אך אם אני לומד תורה ברצינות, ואני גם מחנך את ילדי ללמוד תורה ברצינות, אני מאמין באמת ובתמים שדף הגמרא שלי מגן על גיא בעזה, יובל בנצרים ושי בקריה בתל אביב.

מסתבר שלא תבינו את עמדתי, אך לפחות תבינו שאני וחבריי מאמינים בצדקת דרכנו ופועלים בכנות על פיה. אנחנו לא סתם כך בורחים מאחריות קולקטיבית.

■ הכותב מלמד בישיבה ועורך ספרי הלכה.