דיור ציבורי נפרד ליהודים וערבים: כך מפלה המדינה בני מיעוטים

דוח נציב תלונות הציבור חושף: משרד הבינוי והשיכון "דילג" על בני מיעוטים שהיו בראש התור לדירות דיור ציבורי, כדי שלא יגורו בשכונות יהודיות • בעקבות פניית הנציב הודיעו במשרד על ביטול הפרקטיקה, שהייתה נהוגה מאז המהומות בעכו ב-2008

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט / צילום: איל יצהר
שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט / צילום: איל יצהר

בשבוע האחרון החלה מחאה של תושבי עפולה שמתנגדים למכירת הבית בעיר לערבי. במפגן גזענות, שבו שותפים גם מועמדים לראשות העירייה, התעמתו תושבים עם מוכר הבית. כעת מסתבר שהבעיה מתחילה כבר מהמדינה - משרד הבינוי והשיכון לא שיכן בני מיעוטים בדירות דיור ציבורי שהיו ממוקמות בשכונות יהודיות - וכך נתן להם להמתין תקופה ממושכת לדירה.

מדוח של נציב תלונות הציבור שפורסם היום עולה כי משרד הבינוי והשיכון החליט לנקוט בעשור האחרון - מאז המהומות בעכו בשנת 2008 - בפרקטיקה מפלה ומפרידה. במקרה הספציפי שהגיע לידי נציב תלונות הציבור, המתלונן, אב לשישה ילדים, התגורר עם משפחתו בדירת שיכון ציבורי של שני חדרים בעיר לוד. הוא פנה למשרד השיכון בבקשה לקבל דירת ארבעה חדרים שתתאים למשפחתו, אשר הוא זכאי לה נוכח מספרם של בני משפחתו. למרות שהיה בראש תור הממתינים, דירה שהתפנתה לא הוצעה לו מכיוון ששכנה ברחוב בעל צביון יהודי.

משרד השיכון מסר כי בשנת 2016 הוא "דילג" בתל אביב-יפו על 87 זכאים בני מיעוטים ואכלס במקומם זכאים יהודים, וכי בחיפה אכלס 49 דירות תוך "דילוג" על 53 בני מיעוטים. יצוין כי בדיקת משרד השיכון העלתה שבאותה שנה הוקצתה בחיפה דירה אחת לבן מיעוטים תוך "דילוג" על שמונה זכאים יהודים. המשמעות היא שזכאים לדיור ציבורי, אם הם בני מיעוטים, נאלצו במשך שנים ארוכות להמתין זמן ממושך יותר לדירות.

מבדיקת הנציב עולה כי המשרד נמנע מלחשוף את הפרקטיקה האמורה לפני ציבור הזכאים, והיא הובאה רק לידיעתם של עובדי המשרד האמונים על מלאכת האכלוס של דירות בדיור הציבורי. כמו כן, הפרקטיקה לא הייתה מוסדרת בנוהל, ולכן המשרד התקשה לספק תשובות לגבי היקף השימוש בה ואופן יישומה בפועל.

משרד הבינוי והשיכון הודיע כי הוא יפסיק לנהוג כך, לאחר שמבקר המדינה ונציב תלונות הציבור הודיע לו כי בסמכותו להקצות את דירות הדיור הציבורי רק על בסיס שיקולים הנוגעים למצב הכלכלי-חברתי-בריאות של הזקוקים לשירותי הדיור הציבורי. הידיעה כי חל עיכוב ניכר במימוש זכותו לשכן את משפחתו בדירה ההולמת את צרכיה בשל כך שאדם אחר, יהודי, יקבל את הדירה המרווחת המיועדת לו לפי הנוהל, יש בה מסר פוגעני ומשפיל שאין להסכין עמו", כתב הנציב.

תגובות משרד הבינוי והשיכון: "המשרד פועל במדיניות של שוויון ומתייחס לכלל האזרחים ולכל בקשות הסיוע ללא הבדל דת גזע ומין. המדובר במקרה נקודתי בעקבותיו יצא חידוד נהלים והנחיות מפורשות על מנת להימנע מהישנות מקרים נוספים. המשרד מצר על האירוע ופעל מיידית לחידוד הנהלים כאמור".