שחקנים גדולים שמשחקים רע

התקשורת קבעה שרונאלדו וניימאר הם שחקנים גדולים, אך המציאות רחוקה מכך

כריסטיאנו רונאלדו \ צילום: רויטרס, Murad Sezer
כריסטיאנו רונאלדו \ צילום: רויטרס, Murad Sezer

לפני כמה ימים, במונדיאל, שיחקה נבחרת פורטוגל נגד ספרד. נגמר 3:3. את כל השערים לפורטוגל הבקיע רונאלדו. זו אמנותו ואומנותו. הוא יודע להבקיע, בעיקר בנגיחות ובבעיטות מרחוק. אבל זה, פחות או יותר, כל מה שהוא יודע. התפקיד שלו הוא להמתין לאסיסט מחבריו ולדאוג שהכדור יפרפר ברשת. ואת זה הוא עושה מצוין.

יכולת מוגבלת

עם היכולת המוגבלת הזאת עשה רונאלדו קריירה שמעטות כמותה בכדורגל. כי בעצם הוא לא רק יודע להבקיע, הכישרון היותר בולט וחשוב שלו הוא היכולת לתפוס את תשומת הלב של התקשורת בעזרת תנועות והצגות מחושבות היטב. זה בלט במיוחד באליפות אירופה האחרונה. במשחקים שהביאו את פורטוגל לגמר רונאלדו היה מינורי ומטה. במשחק הגמר הוא נפצע כבר בהתחלה ויצא. למרות זאת פורטוגל זכתה. בלי רונאלדו. אבל התקשורת, רובה ככולה, יצאה בכותרות כאילו רונאלדו היה הגורם המרכזי לזכייה באליפות. כי למרות שלא שיחק, הוא היה נוכח. הוא עודד, מחא כפיים, הסתובב ליד המגרש כאילו היה המאמן, הבליט את עצמו. רונאלדו הוכיח שהוא יכול להיות הטוב ביותר גם בלי לשחק. כדורגלן גדול הוא לא, אבל בתחום יחסי הציבור לעצמו הוא באמת הגדול מכולם. היכולת הזאת לככב, אם לא במגרש אז בתקשורת, שווה מיליונים, ובמקרה של רונאלדו מאות מיליונים, יורו ודולרים.

רדידות ועדריות

אם נחזור למשחק נגד ספרד, הדיווח עליו ממחיש את הרדידות והעדריות של המדווחים. הוא הבקיע שלושה שערים, כן, זה יפה. אבל, איך הובקעו השערים? אחד בפנדל, השני השמטה של שוער ספרד, והשלישי מכדור נייח. אף גול שלו לא הובקע מתכנון, התקפה מסודרת, או עקיפת שחקנים. שלוש בעיטות פשוטות. אבל התקשורת קשרה לו כתרים לרוב.

התופעה של ניימאר

אותו הדבר חל על התופעה הקרויה ניימאר. התקשורת קבעה שהוא שחקן גדול. זה הפך אותו לשחקן היקר בעולם. התקשורת לא שמה לב שהשחקן הגדול משחק רע ברבים ממשחקיו. אין שחקנים רבים שמאבדים כמות כה גדולה של כדורים כמותו. בגלל ניימאר ברצלונה הפסידה את העונה הקודמת. כשניימאר הלך לפאריס, רוב עיתונאי הספורט קבעו שזו אבידה גדולה לברצלונה. בלי האבידה הזאת ברצלונה זכתה בדאבל, אליפות ספרד וגביע המלך.

תמונה אמיתית

ניימאר שחקן טוב, אולי אפילו גדול, שפעמים רבות משחק לא טוב. כשתקשורת הספורט תהיה מסוגלת לעשות את ההבחנה הזאת, היא גם תפסיק להגדיל שחקנים לממדים שאינם ראויים להם, והציבור יקבל תמונה יותר אמתית. עד שזה יקרה כדאי שהציבור יימנע מלקבל את קביעות הפרשנים כתורה מסיני.