עוה"ד שתבעו את תנובה מתנגדים לייקור מוצרי החלב בפיקוח

עורכי הדין רנן גרשט, שחר בן-מאיר ואופיר נאור, המנהלים מאבק משפטי מתמשך נגד תנובה באמצעות תביעות ייצוגיות על הפקעת מחירים, כתבו לשרי האוצר והחקלאות והביעו התנגדות חריפה להעלאת המחירים הצפויה

האם שר האוצר יחתום על התייקרות מוצרי החלב המפוקחים? יממה לאחר שוועדת הכספים של הכנסת נתנה רוח גבית להמלצת ועדת המחירים לייקור מחירי מוצרי החלב המפוקחים ב-3.4%, ולאחר ששר החקלאות אורי אריאל חתם אתמול (ב') על צו ההתייקרות, הכדור עדיין במגרש של שר האוצר משה כחלון, שעד כה נמנע מהתבטאות פומבית בנושא, ומלשכתו נמסר כי הנושא נמצא בדיון.

ואולם, בינתיים, ישנם גורמים נוספים שמנסים להשפיע על עמדת השרים, בדגש של שר האוצר. לידי "גלובס" הגיע מכתב חריף שנשלח אמש לשרים בנושא התייקרות המוצרים המפוקחים, שחובר על-ידי 3 עורכי הדין המנהלים מאבק משפטי מתמשך נגד תנובה באמצעות תביעות ייצוגיות על הפקעת מחירים במוצריה. במכתב הם מבקשים להזכיר לשרי האוצר והחקלאות את ימי המחאה החברתית ומחאת הקוטג' של קיץ 2011 ואת התנהלות תנובה בתקופה שקדמה לכך.

עורכי הדין רנן גרשט, שחר בן-מאיר ואופיר נאור כתבו כי "אנו למדים כי מופעל עליכם בימים אלה לחץ רב על-ידי חברת תנובה במטרה להביא להעלאת מחירי מוצרי החלב המצויים בפיקוח. אנו מנהלים בשנים האחרונות מספר תובענות ייצוגיות כנגד תנובה בעוולה של ניצול כוחה המונופוליסטי לרעה, תוך קביעת מחירים מופקעים ולא הוגנים שהעבירו מאות מיליוני שקלים מהציבור הרחב לכיסה של תנובה ובעלי מניותיה המתחלפים".

במכתב מוזכרות מספר תביעות ייצוגית כנגד תנובה "בעוולה של ניצול כוחה המונופוליסטי של תנובה לגביית מחיר מופרז של הקוטג' בשנים 2008 עד 2011, אשר אושרה לניהול כתובענה ייצוגית", ושתי תביעות נוספות, אשר "עוסקות במחירי גבינה לבנה, שמנת מתוקה וגבינה צהובה" ומתבררות בבית המשפט המחוזי בירושלים, ותביעה נוספת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בהקשר זה ראוי להזכיר כי תנובה אינה המחלבה היחידה שנפגעת מאי-החתימה על ההתייקרות, וכי המדינה היא זו שקובעת את מחירי מוצרי החלב הבסיסיים המוגדרים "מפוקחים". מצד אחד, היא מכתיבה את מחיר המטרה, המחיר שבו המחלבות רוכשות את החלב הגולמי. מצד שני, היא מכתיבה גם את המחיר בו נמכרים מוצרי החלב המפוקחים. על מחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה) אחראי משרד החקלאות, ועל המחיר של מוצרי החלב המפוקחים אחראית ועדת המחירים שמשותפת למשרדי האוצר והחקלאות. 

ואולם, בשנים האחרונות מחירם של המוצרים המפוקחים נמצא במגמת ירידה, בעוד שמחיר החלב הגולמי התייקר. המדינה היא זו שקובעת את מחירי מוצרי החלב המפוקחים: היא מכתיבה את המחיר שבו המחלבות רוכשות את החלב הגולמי וגם את המחיר בו נמכרים מוצרי החלב המפוקחים שההמלצה לייקרם היא נגזרת של מחיר המטרה.