בשורה לממתינים לטופס 4: מפקחי הבנייה ישובו מחר לעבודה

מחר תתחדש פעילות מפקחי הבנייה, לאחר שפתחו בעיצומים בעקבות תקנה בנוגע ללבישת מדים • להערכת גורמים בהתאחדות בוני הארץ, השביתה גרמה לאיחור באכלוס של כ-1,900 יחידות דיור ברחבי הארץ

פקחי בניה / צילום: רפי קוץ
פקחי בניה / צילום: רפי קוץ

בחודשים האחרונים מפקחי הבנייה ברשויות המקומיות היו בעיצומים, ולכן מאות רבות של דירות שהמתינו לטופס 4 ואישור אכלוס נותרו ללא מענה. מדובר באלפי אנשים שהמתינו לדירות שכבר מוכנות אך לא יכלו לקבל את האישור הסופי וכניסה לדירה. הרקע לעיצומי מפקחי הבנייה היה תיקון 116 לחוק, שקבע בין היתר כי עליהם ללבוש מדים ייצוגיים בפעילות מול בנייה בלתי חוקית, מה שחשף אותם לאיומים ועורר חשש לפגיעה.

לפני מספר חודשים היה נראה שהעיצומים הגיעו לקיצם כאשר משרד האוצר והמפקחים הגיעו להסכמה אולם זמן קצר מאוחר יותר המגעים התפוצצו והעיצומים נמשכו.

כעת, נראה שהמשבר קרוב לסיום. היום (ג') במסגרת דיון שהתקיים בבית הדין הארצי לעבודה, הפנה בית הדין את מפקחי הבנייה למשא-ומתן בפיקוחו מול משרד האוצר והשלטון המקומי.

מההסתדרות נמסר כי: "בדיון שהתקיים היום בבקשה לצו מניעה שהגיש המרכז לשלטון מקומי נגד ההסתדרות, בעיצומים שנוקטים מפקחי הבנייה, הושג הסדר לסיום העיצומים בהסכמה תוך הפניית הצדדים למשא-ומתן בפיקוח בית הדין. הצדדים הגיעו לסיכום לפיו צעדים שנקטה ההנהלה יוקפאו לתקופת משא-ומתן של כחודש ימים, והעובדים יחזרו לעבודה סדירה. הצדדים ידווחו לבית הדין במהלך חודש יולי. את ההסתדרות ייצגו בהליך עורכי הדין אלעד מורג ואורן שרם מהלשכה המשפטית לאגף לאיגוד מקצועי. התאגדות העובדים מלווה על ידי הסתדרות ההנדסאים בראשות דני הורנשטיין".

המשמעות היא שמפקחי הבנייה ישובו מחר לעבודה ויחזרו לאשר את טפסי האיכלוס. עם זאת, חשוב לציין שאין הדבר אומר שהמשבר נפתר. ההסכמה שהושגה כעת היא להקפאת העיצומים וחזרה למשא-ומתן אולם רק במהלך החודש הקרוב ניתן יהיה לדעת האם הצדדים יגיעו להסכמות והעיצומים ייפסקו סופית.

נציין כי התאחדות בוני הארץ הייתה שותפה לפנייה לבית המשפט ואף פרסמה בימים האחרונים הערכה כי בכל יום שביתה נמנע אכלוס של כ-130 דירות ברחבי הארץ. בסך הכל להערכת גורמים בהתאחדות, גרמה השביתה לאיחור באכלוס של כ-1,900 יחידות דיור ברחבי הארץ.