אל על | בלעדי

אל-על וישראייר מוותרות על עסקת המיזוג ביניהן

רשות ההגבלים דחתה את המיזוג בין שתי חברות התעופה בשל חשש מפגיעה בתחרות בקו לאילת וחשש מפגיעה בתחרות מול ארקיע • אל-על וישראייר הגישו ערר על החלטת הרשות, אך הבוקר הודיעו כי אינן עומדות עוד על הערר מטעמן וכי לא יתמזגו

מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'
מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'

אל-על וישראייר מוותרות על עסקת המיזוג ביניהן. נזכיר כי החברות הגיעו למתווה של עסקה לפיו אל-על  תמזג לתוכה את ישראייר דרך המותג סאן דור.

רשות ההגבלים העסקיים דחתה את המיזוג משתי טענות עיקריות: חשש מפגיעה בתחרות בקו לאילת, מתוך הנחה לא מובנת שבכוונת אל-על לפתוח קו לאילת; וטענה שנייה נוגעת לפגיעה בתחרות מול ארקיע, לנוכח העובדה שאל-על אמונה על אגף הביטחון של שלוש חברות התעופה הישראליות. 

אל-על וישראייר הגישו ערר לרשות ההגבלים, אך דיון שהיה אמור להתקיים היום (ד') נדחה כנראה לבקשת החברות, ולפיכך הן מושכות את בקשת המיזוג. 

אחרי הפרסום הבוקר ב"גלובס", דיווחה אל -ל לבורסה כי היא מושכת את הערר שהגישה לבית הדין לטובת מיזוג ישראייר לתוכה באמצעות החברה-הבת סאן דור. לפי הודעת אל-על, היא מתייחסת לערר אשר הוגש על-ידי הצדדים (ישראייר ואל-על) ב-29 במארס 2018 בגין החלטת ההתנגדות.

אל-על מעדכנת כי "נוכח חלוף הזמן מעת חתימת הסכם הרכישה ומשך הזמן הצפוי עד להשלמתו של הליך הערר בפני בית הדין, נדרשו הצדדים לאחרונה לשאת ולתת בדבר התנאים המסחריים בהם ניתן יהיה להותיר את הסכם הרכישה בתוקפו. היות והמשא-ומתן לא צלח, ולא הושגה הסכמה, פנו הצדדים הבוקר לבית הדין להגבלים עסקיים והודיעו על משיכת הערר".  

המיזוג נשאר על הקרקע
 המיזוג נשאר על הקרקע

בתוך כך, גם רשות ההגבלים העסקיים הודיעה הבוקר כי "אל-על וישראייר לא יתמזגו". לדברי הרשות, "חברות התעופה משכו את הערר מטעמן על התנגדות הממונה. שבועות ספורים אחרי שהוגשה תשובת הממונה על הגבלים עסקיים לעררים מטעם אל-על וישראייר על התנגדותו למיזוג ביניהן, הודיעו היום חברות התעופה הישראליות כי הן מוותרות על העררים מטעמן". 

ברשות מזכירים כי בינואר 2018 התנגד ממלא-מקום הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד אורי שוורץ לעסקת המיזוג בין אל-על לישראייר, וזאת כאמור משני נימוקים: החשש לפגיעה בתחרות פוטנציאלית מצד אל-על בקווי התעופה ממרכז הארץ לאילת; וכן החשש להגדלת תמריציה של אל-על לדחוק את ארקיע באמצעות שירותי הביטחון שבהם אל-על היא מונופול מוכרז.

כאמור, אל-על וישראייר התנגדו להחלטה וערערו על החלטתו לבית הדין. בין היתר טענה אל-על בערר כי לא היה בכוונתה להיכנס לקווי התעופה לאילת, וכי הדבר אינו כדאי עבורה. בתשובת הממונה לערר הוצגו ראיות על כוונתה ופעולותיה של אל-על להיכנס כשחקנית לשוק הטיסות לאילת.

שבועות ספורים אחרי הגשת תשובת ממלא-מקום הממונה, ושעות ספורות בטרם דיון מקדמי בבית הדין להגבלים עסקיים שהיה קבוע בתיק, הודיעו הבוקר חברות התעופה כי אינן עומדות עוד על הערר מטעמן, ובהתאם להחלטת ממלא-מקום הממונה, הן לא יתמזגו.