עמית שדה חשוד בתיווך לשוחד עבור מספנות ישראל בניגריה

הותר לפרסום: שדה חשוד כי קיבל עמלת תיווך בסך 1.5 מיליון דולר בעסקה בשווי של כ-21 מיליון דולר שביצעו מספנות ישראל בניגריה • עורך דינו: "לא יהיה כלום – כי אין כלום"

עמית שדה / צילום: שלומי יוסף
עמית שדה / צילום: שלומי יוסף

עמית שדה הוא המתווך בעסקת השוחד לכאורה שביצעו בכירי מספנות ישראל בניגריה - כך התיר לפרסום היום (ד') שופט בית משפט השלום בראשון-לציון עמית מיכלס.

לפי החשדות, שפורסמו ב"גלובס" בחודש מארס השנה, שדה חשוד כי גרף 7% דמי תיווך מהעסקה, קרי כ-1.47 מיליון דולר.

גורמים המקורבים לנושא אמרו כי העסקה משנת 2010 - שבעקבותיה פתחה המשטרה בחקירה נגד מספנות ישראל, ובמסגרתה נחקר יו"ר הדירקטוריון שלה סמי קצב - כללה אספקה של 3 ספינות שלדג לחיל הים של ניגריה. היקף העסקה עומד על כ-21 מיליון דולר בתמורה לספינות חדשות שנבנו בנמל מספנות ישראל בחיפה.

חברת מספנות ישראל, שמחודש מארס נמצאת בלב-ליבה של פרשית השוחד לכאורה באפריקה, היא אחת מהחברות הבולטות בתחום ייצור כלי השייט לצרכים אזרחיים וצבאיים. בחודש מארס פשטו חוקרי להב 433 וחוקרי יחידת יהלום של רשות המסים על משרדי החברה ותפסו מסמכים וחומרי מחשב שנועדו לבסס את הראיות כנגד החברה בפרשה. המשטרה תפסה כספים של החברה והקפיאה נכסים ורכוש (כלי רכב ונכסי נדל"ן) המגיעים לסכום המוערך בכ-20-25 מיליון דולר, זאת לצורכי חילוט עתידי.

החשודים המרכזיים בפרשה מתוך מספנות ישראל הם איש העסקים סמי קצב המכהן כיו"ר מספנות ישראל; וסמנכ"ל מספנות ישראל, עודד ברייר.

הרקע לכאורה לביצוע העבירות הוא הקשרים שפיתח שדה באפריקה וקרבתו לגורמי ממשל במדינות שונות ביבשת, אשר הפכו אותו למתווך מבוקש לכאורה בין חברות ישראליות לממשלות אלה. ב-2010 הוא תיווך בין השלטונות בניגריה לבין מספנות ישראל, בעסקה השוחדית לכאורה.

בא-כוחו של שדה, עו"ד שחר מנדלמן, מסר בתגובה: "זהו ניסיון כושל של משטרת ישראל לרצות את ארגון ה-OECD בהצגת מצג של מלחמה בשחיתות בינלאומית. לא יהיה כלום - כי אין כלום. החקירה לטעמי לא תוליד דבר".