מגיעים להכרעה: 195 עובדי מגה הגישו ערעור מעודכן לביהמ"ש

אחרי שוועד עובדי מגה ביקש מנאמני הרשת לקחת חלק פעיל בחקירת בעלי השליטה ברשת בעבר, דודי ויסמן ושרגא בירן, הגישו כ-195 עובדי הרשת ערעור מתוקן לביהמ"ש על חלק מקביעות הנאמנים בתביעות החוב שהגישו העובדים • על הפרק: רכיבי שכר נטענים בשווי מיליוני שקלים

שרגא בירן / צילום: תמר מצפי
שרגא בירן / צילום: תמר מצפי

כשנתיים וחצי אחרי שחברת מגה הפכה חדלת פירעון, מגיעות תביעות החוב של 195 של עובדי YOU ועובדי חברת מגה להכרעה בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, עם הגשת ערעורם המתוקן של העובדים.

הערעור, שהוגש אתמול (ד') באמצעות עורכי הדין אופיר רונן ושרון סעדיה-מילגרום ויידון אצל השופטת עירית וינברג-נוטוביץ, נסוב סביב הכרעת הנאמנים, רו"ח גבי טרבלסי ועורכי הדין אמיר ברטוב ואהוד גינדס, בתביעות החוב שהגישו העובדים.

לפי טענות העובדים בערעור, בהכרעות החוב של הנאמנים נפלו טעויות רבות, כאשר לפי טענת העובדים, הנאמנים לא אישרו חלק מרכיבי תביעות החוב שהגישו העובדים נגד החברה, כגון הפרש פיצויי פיטורים, דמי מענק, חישוב שכר בסיס הכולל חלק ממשכורת 13, דמי הבראה ועוד.

הערעור המתוקן הוגש בשמם של כ-195 עובדים, והוא כולל בחובו גם ערעורים פרטניים של עשרות עובדים. אלה נוגעים לסוגיות קונקרטיות ואף ל"סיפוריים אנושיים" לא פשוטים, המתייחסים לנסיבותיו הספציפיות של העובד ולסיפור חייו.

הסיבה לצורך בהגשת ערעור מתוקן הייתה בעקבות דרישת כונס הנכסים הרשמי בינואר השנה, לפיה אופן הגשת הערעור יהיה כזה שירוכזו בו הנושאים העומדים במחלוקת בצורה של פרקים המגלמים מחלוקות משפטיות וינוסחו על דרך של סוגיות משפטיות הרלוונטיות לכלל העובדים הנמנים עם אותה קבוצת עובדים בעניינה מבקשים העובדים להשיג על הכרעת הנאמנים.

לדוגמה, כ-22 מהערעורים הפרטניים נוגעים לעובדי YOU שהסניף שלהם נסגר וטוענים כי לא קיבלו מענק סגירת סניף כנדרש בתנאי העסקתם. בסוגיה זו טענו העובדים כי הנאמנים "לא טרחו לתת תשובה מנומקת ועניינית לעובדה שהם לא אישרו את המענק", ובמקום זאת בחרו לצרף "טבלה עם תשובות לקוניות ולא ברורות".

יצוין כי המשמעות הכלכלית לאותם עובדים בקבלת המענק היא גבוהה, לאור גובה מענק סגירת הסניף, הנע לפי הנטען בערעור סביב 35-80 אלף שקל לעובד. מן העבר השני, היעתרות בית המשפט לערעורם של העובדים (המצויים בדין קדימה בסדר הנשייה) תבוא אולי על חשבון הנושים הרגילים.

בתוך הערעור ניתן כאמור גם למצוא סיפורים אנושיים הנוגעים לעובדים בעלי נכויות שונות או כאלה שקיבלו את בשורת סגירת הסניפים כיום שבו חרב עליהם עולמם. בערעורים אלה נראה כי בית המשפט יצטרך להיכנס לעובי הקורה ולהכריע בדבר מעמדם של העובדים, זכאותם ליציאה לפנסיית נכות ופדיון ימי מחלה לפי הקריטריונים הקבועים בהסכם הקיבוצי הכללי.

כעת נותר לחכות לתשובת נאמני הרשת לערעור.

עובדי מגה: לחקור את אחריות הבכירים בנוגע לקריסה

לפני כחודש פורסם ב"גלובס" כי ועד עובדי מגה ביקשו מבית המשפט המחוזי בלוד כי זה יתיר להם להצטרף לחקירה שיבצעו הנאמנים לבעלי השליטה בעבר של הרשת דודי ויסמן ועו"ד שרגא בירן.

בבקשה לבית המשפט מבקש יו"ר ועד עובדי מגה, אייל אלי, למסור לידי הנאמנים - שאלות שרלוונטיות לחקירה שאותה הם מנהלים אשר בוחנת את האחריות של בעלי השליטה לקריסת החברה. זאת, על-מנת שאלה ישאלו את בעלי השליטה בעבר בשעה שיחקרו.

העובדים אינם מפרטים במסגרת הבקשה באופן מפורש מה הן השאלות שאותן הם מבקשים להפנות אל בעלי השליטה לשעבר, אולם מטענותיהם עולה ביקורת חריפה בנוגע לאופן שבו הופר ההסכם הקיבוצי שנחתם עמם.

"בעלי השליטה יצרו מצג לפיו הם ימשיכו לתמוך במימון החברה ככל שיידרש", טוענים העובדים, אשר לדבריהם הם הסתמכו על מצג זה ועל בסיסו הסכימו לוויתורים מרחיקי לכת מבחינתם. כך סוכם לטענתם כי בין השאר ייסגרו 32 סניפים של החברה, יפוטרו למעלה מ-1,800 עובדים, יבוצעו הפחתות שכר לצמיתות בסך של כ-36 מיליון שקל לשנה, והעובדים ייוותרו על דרישות שכר ל-5 שנים.