איראן עומדת לאבד כמה מרוכשות הנפט העיקריות שלה

לפי הדיווחים מדובר בחברות יפנית ודרום קוריאנית • עד כה השווקים של דרום מזרח אסיה הם אלו שהחזיקו את תעשיית הנפט האיראנית בחיים לאחר ביטולים רבים של מדינות המערב מאז הצהרת טראמפ במאי על החזרת העיצומים הכלכליים המלאים על טהראן

אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס
אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס

ברקע ההפגנות המתמשכות בטהראן, סוכנות בלומברג מדווחת כי שתי חברות נפט גדולות עומדות להודיע כי יפסיקו לרכוש נפט מאיראן בשל העיצומים שארצות הברית מחדשת על המדינה האסלמית. לפי הדיווח בין החברות הללו, פוג’י אויל היפנית, פורמוזה פטרוכימיכל הטאיוואנית וגם חברת הנפט הדרום קוריאנית.

עד כה השווקים של דרום מזרח אסיה הם אלו שהחזיקו את תעשיית הנפט האיראנית בחיים לאחר ביטולים רבים של מדינות המערב מאז הצהרת טראמפ בחודש מאי כי הוא מחזיר את העיצומים הכלכליים המלאים על טהראן. דובר החברה הטאיוואנית אמר לבלומברג כי החלופות הנבחנות הן נפט מעיראק ומערב הסעודית, וכי הוא צופה שלא יהיה שינוי של ממש במחיר הנפט בעקבות ההחלטה.

דוברים של משרדי הכלכלה והאנרגיה ביפן ובקוריאה הדרומית אמרו כי החלטות סופיות יקבעו בקרוב לאחר השלמת ההתייעצויות עם ארצות הברית בנושא ומציאת חלופות לנפט האיראני. אם אכן יפסיקו שתי מדינות אלה לרכוש נפט מאיראן, שתי הלקוחות העיקריות שישארו הן הודו וסין. סין המנהלת בעצמה סוג של מלחמת סחר בארצות הברית, תישאר כנראה עם הנפט האיראני. הודו לעומתה כבר החלה לגלות סימני נסיגה. אם אכן כך יקרה, והודו, קוריאה הדרומית ויפן יבטלו את רכישת הנפט מאיראן, היא תאבד קרוב ל-40 אחוזים משוק יצוא הנפט שלה ומהמכה הזו יהיה לה קשה מאוד להתאושש.

ההפגנות באיראן שהחלו בבזאר המרכזי בעיר, נמשכות כבר יותר משבוע. הן נובעות כמובן מהמצב הכלכלי המידרדר כתוצאה משער הדולר המאמיר ומהגזירות הכלכליות המנסות למנוע את הקריסה. במקצתן נשמעו קריאות נגד הממשל, ובאחרות נגד משמרות המהפיכה.

הממשלה נזהרת בשלב זה מפיזור ההפגנות באלימות, אך אם הן ימשכו ויתפשטו, צפוי כי מדיניות זו תשתנה. במהלך ימי ההפגנות צנח שערו של הריאל האיראני לשפל חסר תקדים של 79 אלף ריאל לדולר, ואף יותר מכך, לעומת השער הרשמי העומד על 42 אלף.