בזק | בלעדי

צעדים נגד בזק בשל סירוב ליישם את רפורמת הטלפוניה

משרד התקשורת דורש מבזק לפתוח את תשתיות הטלפוניה שלה לשימוש של מתחרותיה בהתאם לרפורמת השוק הסיטונאי • בזק טוענת שהמהלך מורכב מידי טכנית עבורה ומוכנה למכור למתחרותיה את השירות במחיר מופחת

בזק / צילום: רויטרס
בזק / צילום: רויטרס

נציגי חברת בזק נפגשו לאחרונה עם אנשי משרד התקשורת, בניסיון לשנות את החלטת המשרד לחייב את החברה לאפשר למתחרותיה גישה לרשת הטלפוניה שלה החל מהראשון לאוגוסט 2018. בזק הבהירה בפגישה כי לא תוכל לעמוד בדרישת המשרד מפני שהדבר דורש החלפה של כל רשת המיתוג שלה, דבר מורכב טכנית ובעל משמעות כלכלית כבדה. המשרד לא קיבל את טענות בזק ונערך לנקוט בצעדי אכיפה נגדה.

כחלק מרפורמת השוק הסיטונאי שנכנסה לתוקף ב-2015, החליט משרד התקשורת לחייב את בזק לאפשר למתחרותיה גישה לתשתית הקרקעית, לתשתית האינטרנט ולתשתית הטלפוניה של החברה. כבר בשלבים הראשונים של יישום הרפורמה בזק התנגדה ליישומה בתחום הטלפוניה, בטענה שהפתרון של המשרד אינו ישים טכנולוגית על גבי הרשת שלה.

בזק עשתה כל שיכלה על מנת לטרפד את יישום הרפורמה בתחום הטלפוניה, מחשש שהתחרות בתחום תפגע משמעותית בהכנסותיה. מבחינת החברה, אי-היישום היה שווה את הקנסות והעיצומים שהחברה קיבלה מהמשרד.

כתוצאה מהלחץ שהפעילה בזק, הוחלט במשרד התקשרות להסתפק בפתרון חליפי: במקום לאפשר למתחרות שלה להתחבר ישירות לרשת שלה ולמכור שירותים באופן עצמאי ללקוחות קצה, המתחרות יכלו לקנות מבזק שירותים מלאים שאותם יכלו למכור ללקוחות קצה (מכירה חוזרת).

לכאורה, פתרון זה סיפק מענה גם למתחרות וגם לצרכני הקצה שהיו אמורים ליהנות מהתחרות בין החברות, אלא שהמחיר בו חייב משרד התקשורת את בזק למכור את השירות היה גבוה בהרבה ממחיר השימוש בתשתית הטלפוניה של בזק לפי הרפורמה הראשונית, ולכן לא כלכלי לחברות המתחרות וללקוחות הקצה.  

במקום לאכוף על בזק את המחירים המקוריים שנקבעו ברפורמה, משרד התקשורת "התגמש" עם דרישות החברה - נושא שעלה גם בחקירות רשות ניירות ערך בפרשת בזק - והעלה את המחירים. כתוצאה מכך המתחרות לא יישמו את הרפורמה בפועל, ושיווקו פתרונות טלפוניה עצמאיים ללא שימוש בתשתיות של בזק.

לפני כשלושה שבועות החליט המשרד לחזור ולדרוש מבזק ליישם את הרפורמה באופן מלא גם בתחום הטלפוניה. בזק מתנגדת לכך בטענה שהדבר מורכב מבחינה טכנית ואף הציעה פשרה שאמורה לפתור את הנושא: החברה תמשיך למכור למתחרותיה את השירות ולא תאפשר להם גישה ישירה לרשת שלה, אך המחיר השירות ירד בהתאם למחיר שנקבע לראשונה ברפורמה. 

במשרד התקשורת לא מקבלים את טענות בזק וסבורים שהיא לא צריכה להחליף את רשת המיתוג, אלא פשוט לבצע את ההתאמות הדרושות כדי לאפשר למתחרותיה גישה ישירה לרשת.

נדמה שבשלב זה משרד התקשורת מתנהל בעיקשות מול בזק, לאחר שבתקופת מנכ"ל משרד התקשורת הקודם, שלמה פילבר - שהפך לעד מדינה ובעצם הודה ששיתף פעולה עם בזק - התנהלה החברה בכוחניות מול משרד התקשורת כדי למנוע את יישום הרפורמה בתחום הטלפוניה.