"ה'ידיעות' על תגלית גדולה במצרים היו מופרכות. אין כל תגלית"

כך אומר אמיר פוסטר, מנהל אגף אסטרטגיה ומחקר באיגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז, בנוגע לדיווחים על מאגר הגז שהתגלה ליד מצרים • הגאולוג יוסי לנגוצקי: "השאלה היא האם מקור הדיווחים המצריים נמצא בחברת ENI. אם כן, אז הסיכויים שהחברה מדייקת יכולים להיות באמת גבוהים מאוד" • מצרים אישרה קידוחי אקספלורציה בעלות משוערת של כ-105 מיליון דולר באזור שדה הגז נור

אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ממשלת מצרים אישרה בשבוע שעבר ביצוע קידוחי אקספלורציה על ידי חברת ENI האיטלקית באזור שדה נור המצרי שנמצא מול החוף הצפוני של סיני. הקידוחים יתבצעו במהלך אוגוסט ועלותם מוערכת בכ-105 מיליון דולר. כך עולה מההודעה של דובר משרד האנרגיה המצרי שהתפרסמה ביום חמישי האחרון ברויטרס.

נזכיר כי על פי הדיווחים הלא מאומתים ולא רשמיים בתקשורת המצרית בשבוע שעבר, שדה נור הנמצא בשטח רישיון שורוק עשוי להכיל כמויות אדירות של גז טבעי - פי שלושה מכמות הגז של המאגר המצרי הענק זור. Eni SpA , חברה איטלקית הנסחרת בבורסת מילאנו לא אישרה כי מדובר בתגלית ולא דיווחה לאיזה כמויות הגז היא מצפה למצוא בשדה נור. בימים אלה החברה נמצאת בשלבי ביצוע של סקרים סייסמיים שאמורים להסתיים בעוד כמה שבועות.

מניות הגז הגיבו לדיווחים בחריפות המאפיינת את הסקטור - את הירידות ליוו הודעות האנליסטים לפיהן במידה והדיווחים יתבררו כנכונים ייצוא הגז מישראל עלול להיפגע. בד-בבד, הושמעו ביקורות לא מעטות ש"התגלית" היא לא יותר משמועה ושלא באמת ניתן להסיק מסקנות על גודל המאגר בשלב כה מוקדם של המחקרים - עוד לפני ביצוע קידוחי אקספלורציה.

האם בכל זאת ניתן ללמוד על גדול המאגר על סמך סקרים סיסמיים בלבד? כנראה שתלוי את מי שואלים. לדברי יוסי לנגוצקי הגאולוג שעמד מאחורי התגלית "תמר": "הקירבה של עשרות קילומטרים בודדים בין נור למאגר זור (שהתגלה על ידי ENI ב-2015 - ס.ג.) מאפשרת לחברה להסיק מסקנות בסבירות דיוק מאוד גבוהה רק על סמך סקרים סיסמיים".

לנגוצקי מסביר: "ל-ENI יש את האפשרות לעשות השוואה בין הסקרים שביצעה בזור לפני שלוש שנים לבין הסקרים של נור. השאלה היא האם מקור הדיווחים המצריים נמצא בחברת ENI. אם כן, אז הסיכויים שהחברה מדייקת יכולים להיות באמת גבוהים מאוד".

ואולם יש לזכור כי לנגוצקי נמנה בזמנו בין המתנגדים הגדולים למתווה הגז, ולתפיסתו ככל שיתגלה יותר גז מחוץ לישראל, כך מצב המשק ישתפר - היות שיותר גז יישאר לדורות העתיד.

מנגד, אמיר פוסטר, מנהל אגף אסטרטגיה ומחקר באיגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז, אליו משתייכות גם חברות השותפות במאגרים "תמר" ו"לוויתן", אמר בשבוע שעבר כי "אחד הדברים הבסיסיים בתחום חיפושי הגז הוא שבכדי למצוא גז צריך לבצע קידוח. הכרזה על תגלית של גז טבעי יכולה להיעשות רק לאחר שבוצע קידוח. זה אלמנטרי - לא יכולים לגלות גז, אם לא קודחים באדמה. מדהים לראות פעם אחר פעם כמה המציאות שונה מכותרת בעיתון...

"בשיחות שערכתי עם גורמים מקצועיים מצריים ברור היה לכולם כי ה'ידיעות' על תגלית גדולה במצרים היו מופרכות. אין כל תגלית, אף לא סימנים לתגלית, ולמעשה לא נקדח ולו קידוח אקספולרציה אחד.

"כך או כך, בשיחות עלה באופן ברור כי התאוששות הכלכלה המצרית מביאה עימה עלייה גדולה בביקושים לגז טבעי במדינה, ואלו צפויים לגדול בעשרות אחוזים. כפי שכבר כתבתי בעבר, תגליות הגז הרבות באזור מחזקות את חזונה של מצרים להפוך ל-Hub אזורי, האב שיאפשר הזרמת גז נוזלי מקומי, מצרי וישראלי, לכל אזור בעולם. שני הצדדים שותפים לחזון זה", כך פוסטר.