הקריירה החדשה של אולמרט: גישור בעסקאות נשק

שנה בדיוק אחרי שהשתחרר מבית הכלא הופך אולמרט למגשר בסכסוך בין רוני מילוא לבין חברת שינדזה מגיאורגיה • השכר של אולמרט יגיע למאות דולרים עבור כל שעה

אהוד אולמרט / צלם: נועם מושקוביץ'
אהוד אולמרט / צלם: נועם מושקוביץ'

אהוד אולמרט, ראש הממשלה לשעבר, ישמש כמגשר בסכסוך שמתנהל בין ראש עיריית תל-אביב לשעבר, רוני מילוא, לבין חברה גיאורגית שטוענת כי מילוא חייב לה כספים מעסקאות ביטחוניות רגישות בשווי מיליוני שקלים, שנעשו בין התעשיות הביטחוניות בישראל לבין ממשלת גיאורגיה - כך נודע ל"גלובס".

הסכסוך בין החברה הגיאורגית, ששמה שינדזה, לבין רוני מילוא מתנהל מזה כשנה וחצי בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בפני השופטת מיכל אמית-אניסמן. לאחרונה, במהלך דיון בתיק, עודדה השופטת את מילוא ואת החברה הגיאורגית שלא להמשיך לנהל את ההתדיינות המשפטית ביניהם אלא לנסות להגיע להסכמות ללא צורך בניהול הליך הוכחות ומתן פסק דין.

לפי ההערכות, אחת מהסיבות להפניית הצדדים לגישור היא רגישות העסקאות שברקע הסכסוך. ב-1 במאי 2018 כתבה השופטת: "מוצע כי הצדדים יבואו בדברים לצורך סיום הסכסוך מחוץ לכותלי בית המשפט ברוח הדברים שנאמרו במהלך הדיון".

משימה לא פשוטה

החברה הגיאורגית, המיוצגת על-ידי עו"ד אילן סופר, ומילוא, המיוצג על-ידי עו"ד רם כספי, הפנימו את המסר הזה של בית המשפט, הסכימו לבחור בהליך של גישור ובחרו בדמות הפנויה הבכירה ביותר לשעבר, כדי למלא את המשימה הלא פשוטה.

נזכיר כי בדיוק לפני שנה, ב-2 ביולי 2017, אולמרט השתחרר מכלא מעשיהו לאחר שריצה 16 חודשי מאסר בגין הרשעתו בקבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים ובעבירות נוספות בפרשות הולילנד וטלנסקי (מעטפות הכסף). עובדה זו לא מנעה משני הצדדים להסכים לכך שאולמרט יגשר ביניהם, לאור ההיכרות שלהם עמו ויכולותיו וניסיונו.

נזכיר כי אולמרט ומילוא היו בעבר שותפים לדרך הפוליטית. הם נמנו עם החבורה שכונתה "נסיכי הליכוד" - הדור שצמח במפלגת הליכוד במהלך שנות ה-70 עד שהגיע לעמדות השפעה במפלגה ובמדינה - מילוא לתפקיד שר המשטרה והשר לאיכות הסביבה, ואולמרט שהגיע עד לתפקיד הבכיר ביותר במדינה. שניהם גם היו ראשי ערים. אולמרט בירושלים, מילוא בתל-אביב. דרכיהם הצטלבו עוד פעמים רבות בהמשך. בין היתר, אולמרט תמך במועמדותו של מילוא לתפקיד יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, בעת שהיה ראש ממשלה.

לאולמרט אין אמנם ניסיון פורמלי בגישור משפטי, אבל הוא משפטן ועורך דין, ויש לו כמובן ניסיון רב בניהול משא-ומתן. הוא גם נחשב אדם שמבין את נפשם של אחרים ושיודע לקרב ולגשר בין אנשים. בנוסף, אולמרט, מטבע הדברים, עסק בעבר בעניינים ביטחוניים רבים, והוא מצוי במטרייה הזאת.

אחרי פרישתו מראשות הממשלה, אולמרט היה שותף של ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן ז"ל, ושל הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ, בחברה עסקית, והוא גם לקח בעבר בתיווך עסקה ביטחונית בין חברה ישראלית בבעלות קרן אמריקאית לבין ממשלת קזחסטן. ואולם ב-2014, בעקבות גזר הדין שהוטל עליו, הורחק אולמרט על-ידי האמריקאים מהתיווך בנושא הזה.

התביעה נגד רוני מילוא הוגשה בינואר 2017 על-ידי החברה הגיאורגית שינדזה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. שינדזה סיפקה שירותי ייעוץ בגיאורגיה לחברה בבעלותו של מילוא בתחום תעשיית הנשק וההגנה האזרחיים החל משנת 2008.

שיתוף הפעולה הפסיק

במסגרת התביעה טענה החברה הגיאורגית כי אחרי שנים של שיתוף-פעולה מוצלח עם מילוא, בשנת 2015 החליטה החברה של מילוא להפסיק את שיתוף-הפעולה בין שתי החברות ולהפסיק לקדם עסקאות באמצעותה. לפי הנטען בתביעה, "למרבה הצער הסתבר כי לא רק שחברת רוני מילוא הפסיקה את שיתוף-הפעולה עם חברת שינדזה, אלא שהיא גם נמנעה מלהעביר לשינדזה את מלוא התמורה המגיעה לה".

ובמילים אחרות - שינדזה טענה, ועודנה טוענת, כי החברה של מילוא התנערה מהסכמות והתחייבויות שהיו בין שתי החברות בכל הנוגע לתשלום עבור פרויקטים בגיאורגיה. שינדזה טענה כי מילוא נותר חייב לה כמה מיליוני שקלים כעמלות מעסקאות בשווי של עשרות מיליוני שקלים. לדברי החברה הגיאורגית בתביעתה, החברה של מילוא פעלה לקבל חוזי עבודה לחברת הביטחוניות בגיאורגיה ולגזור מהן עמלות ומתוכן היה עליה להעביר לחברה הגיאורגית 33.3%. על-פי תצהיר שהוגש על-ידי תצהיר של אחד מנציגי חברת שינדזה, העסקאות כללו גם פרויקטים של החברות הישראליות אלביט מערכות ורפאל.

מילוא מצדו הכחיש נמרצות את טענות שינדזה נגדו. מילוא טוען כי אין לו שום חוב כספי לחברה הגיאורגית, וכי הוא פעל אך ורק בהתאם להסכמים שנעשו בינו לבינה. לגרסת מילוא, המיוצג כאמור בידי עו"ד רם כספי, שינדזה החליפה בעלות בחברה מבלי שהיא דיווחה לו על כך.

בתצהיר שהגיש לבית המשפט בתגובה לטענות נגדו כתב מילוא: "מטבע הדברים, אין בדעתי לפרט במסגרת תצהיר זה את מהות העסקאות שבוצעו בין התעשיות הביטחוניות בישראל עם ממשלת גיאורגיה. בהקשר זה יודגש כי כל העסקאות הביטחוניות של חברת אלביט הופסקו (נגדעו) באופן חד-צדדי על-ידי ממשלת גיאורגיה עוד בשנת 2008, ובפועל לא נערכו עסקאות חדשות שהחברה התבקשה כביכול לתת לגביהן שירותי ייעוץ, ומבחינה זו אין ולא יכולה להיות לתובעת עילת תביעה כלשהי כלפיי".

יצוין כי לפי המידע שבידינו, ב-4 ביוני, לפני שהצדדים פנו לגישור בפני אולמרט, ביקשה אלביט לעיין בכתבי הטענות של הצדדים בשל המעורבות שלה במקרה. מילוא והחברה הגיאורגית לא התנגדו לבקשת אלביט, והחברה קיבלה לעיונה את המסמכים המבוקשים.

כמה ירוויח ראש הממשלה לשעבר אולמרט מניהול הליך הגישור בין חברת שינדזה לבין רוני מילוא? לפי ההערכות, אולמרט צפוי לקבל בעבור ניהול הליך הגישור שנעשה מחוץ לכותלי בית המשפט שכר של מאות דולרים לשעה מכל אחד מהצדדים הנצים, שכר שהוא דומה לשכר שמקבלים המגשרים והבוררים המובילים בארץ. עם זאת, נושא השכר שיקבל אולמרט כמגשר טרם נסגר.

יודגש כי הליך הגישור כגון זה שינהל אולמרט בין שינדזה למילוא הוא הליך וולנטרי, שבו המגשר, בניגוד לבורר, אינו כופה את עמדתו על הצדדים אלא מנסה לסייע להם להגיע להסכמה. הוא יכול להציע להם מתווה פשרה לסיום הסכסוך, אך הבחירה האם לקבל את ההצעה, או לדחות אותה ולחזור לדיון בבית המשפט, נתונה בידי הצדדים. 

רוני מילוא / צלם: תמר מצפי
 רוני מילוא / צלם: תמר מצפי

הקשרים ששווים מיליונים

חבר הכנסת והשר לשעבר רוני מילוא לא גילה דבר שרבים מהפוליטיקאים ובכירים במערכת הביטחון לא גילו לפניו: תיווך בעסקאות נשק יכול להיות מתגמלות.

מילוא משתייך לרשימה מתארכת של בעלי תפקידים בציבוריות הישראליות שקיפלו את העניבה לתוך מגירת הגרביים - והחלו לשנן מספרים, כאלה שמתקשרים לטווחים יעילים ולקוטר של אמצעי לחימה.

ב-2006 כיהן בתפקיד ראש הממשלה אהוד אולמרט, הרמטכ"ל היה דן חלוץ וראש המוסד היה מאיר דגן ז"ל. השלושה היו ממובילי מלחמת לבנון השנייה. במארס 2014 התברר כי השלושה הקימו חברה בשם אי.או.סי פארטנרס, שהוגדרה ברשות החברות ככזאת שמורשית לעסוק בכל עיסוק חוקי - אך לא נמסרו פרטים אודות תחומי פעילותה.

גורמים העריכו אז כי מדובר בחברה שעוסקת במתן שירותי יעוץ וליווי של עסקאות ביטחוניות - הרבה בזכות הקשרים המצוינים שצברו השלושה במסגרת תפקידיהם הציבוריים והביטחוניים במשך עשרות שנים. מדובר בקשרים ששווים הרבה כסף. וכשיש קשרים - מי צריך פרוטקציה.

שמו של חלוץ השתרבב בעבר גם לידיעות אודות מתן שירותי יעוץ לחברות ביטחוניות, כמו התעשייה האווירית, בניסיונותיה לשווק מוצר או לקדם עסקה במדינות זרות.

אודות הפעילות הענפה בתחום הייעוץ שניתן לחברות ביטחוניות ניתן ללמוד מדוח מבקר המדינה שפורסם באוקטובר 2015 אודות התקשרויותיה של התעשייה האווירית עם יועצים חיצוניים, בניסיון לקדם מאמצי שיווק וכריתת עסקאות חדשות.

אחד הממצאים המדהימים שעולים מהדוח הוא שבין השנים 2010 ל-2013 החברה שילמה לא פחות מ 56.5 מיליון שקל לקבוצה מצומצמת של 42 יועצים שסיפקו לה שירותי שיווק ואסטרטגיה. הסכומים האלה כוללים תשלומים של מיליוני שקלים על "דמי הצלחה" ששולמו ליועץ אחד, בגובה של 4.6 מיליון שקל. בין אלה שיעצו בעבר לתע"א גם חלוץ, מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, עמוס ירון והאלוף במיל' גיורא איילנד ועוד.

ובחזרה לאולמרט: בתחילת 2016 דווח כי היועץ המשפטי דאז, יהודה וינשטיין, הורה לגנוז בדיקה שהתקיימה נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, לאחר שחשדות שלפיהם קיבל כביכול שוחד של מיליוני שקלים בעקבות תיווך בעסקאות ביטחוניות. טענות אלה עלו במהלך שיחה מוקלטת שקיים אולמרט עם ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן, ובה הוא אמר כי שמע שברק קיבל סכומי כסף על עסקאות כאלה - בעת שהיה בתפקיד ציבורי. זקן שאלה באותה השיחה היכן הכסף שמרוויח ברק, ואולמרט ענה לה: "הוא מחביא אותו. בשווייץ או באיזה מקום או בחברה שבה שמו של ברק לא מופיע".

ההחלטה של וינשטיין על גניזת התיק התקבלה אחרי שהמשטרה עשתה בדיקה מקדמית ולא מצאה תשתית או ראייה לחשדות אלה.

הקמפיין של אולמרט לשיקום מעמדו הציבורי

ב-2 ביולי 2017, היום לפני שנה בדיוק, השתחרר ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מהכלא אחרי 16 חודשי מאסר. אולמרט הורשע בקבלת שוחד ובשיבוש הליכי משפט.

בחודשים הראשונים לאחר שחרורו הוא הקדיש את הזמן למפגשים חברתיים סגורים, ביקור בחדר כושר ובילוי עם המשפחה והנכדים. הוא התמקם בבניין משרדים באזור מגדל שלום בתל-אביב, ולקראת ראש השנה שעבר ספרו "בגוף ראשון" היה מוכן לפרסום. אולמרט כתב את הספר בתקופת המאסר והמתין שהצנזורה תאשר את החלקים בספר שעסקו בהחלטה לתקוף את הכור הסורי במבצע "מחוץ לקופסה" בשנת 2007. אישור הצנזורה המלא, כולל פרסום סרטוני התקיפה, ניתן רק במארס 2018. במשרדו של אולמרט בתל-אביב עובדים עמו שניים מיועציו שליוו אותו בשנותיו כראש ממשלה ושמרו עמו על קשר רצוף בתקופת המשפט והכלא, עו"ד ינקי גלנטי ורייצ'ל ריסבי-רז.

לקראת פרסום הספר החל אולמרט להרחיב את מעגל הפגישות ולהשתתף באירועים פומביים. בפברואר 2018 הוא השתתף לראשונה בכנס ציבורי בבית התפוצות, לציון 70 שנה לקרב לטרון. הכנס הופק על-ידי עמותת אריק שרון למנהיגות. אולמרט רואיין על הבמה על-ידי העיתונאי יועז הנדל ותקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו על עסקת שחרור גלעד שליט, אך סירב להתייחס לחקירות הפליליות נגד נתניהו.

במאי 2018 אמור היה אולמרט לנאום בפני כנס לשכת עורכי הדין השנתי באילת. בשל פניות של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות - בוטלה השתתפותו. מנדלבליט וחיות לא הסכימו להשתתף בכנס לאור ההשתלחויות של אולמרט בראשי מערכת אכיפת החוק, ויו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה התקשר אליו וביטל את השתתפותו. לאחרונה הוזמן אולמרט לדבר בפני פורום "פולי-תקווה" של צעירים בוגרי תכנית מנהיגות של ברל כצנלסון וקרן פרידריך אברט שטיפטונג.

השבוע פורסם כי אולמרט מונה לעמוד בראש מועצה ציבורית לקידום אורח חיים בריא ומניעת סוכרת. בראש העמותה לצידו עומדים גם פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת, ופרופ' מרדכי שני, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ומנהל בית חולים שיבא. בהודעה לעיתונות ששלחה עמותת "מהיום" נאמר כי העמותה עוסקת בחינוך, הסברה, עבודה מול משרד ממשלה והכנסת (לובי) לשם השפעה על תקצוב, חקיקה ורגולציה. אחד ממקימי העמותה הוא עובד יחזקאל, ששימש כמזכיר הממשלה בתקופה שבה אולמרט כיהן כראש ממשלה.