אושר לקריאה ראשונה: שיפוצניקים יתנו ללקוח אחריות לשנה

מדובר בהצעת חוק שהגיש ח"כ רועי פולקמן יחד עם התאחדות קבלני השיפוצים ומשרד הבינוי והשיכון, במסגרתה מוצע לחייב כל קבלן שיפוצים להעניק אחריות בת שנה לשיפוץ שנעשה בהיקף כספי של מעל 44 אלף שקל • פולקמן: "זהו חוק צרכני שמעביר את נטל ההוכחה ממזמין העבודה לבעל המקצוע"

ח"כ רועי פולקמן / צילום: תמר מצפי
ח"כ רועי פולקמן / צילום: תמר מצפי

האם בקרוב קבלני שיפוצים יצטרכו לתת אחריות על כל שיפוץ שאתם עושים בדירה, במשרד או במחסן? על-פי הצעת חוק חדשה שאושרה לקריאה ראשונה היום (ג') בוועדת הכלכלה של הכנסת, כנראה שכן.

מדובר בהצעת חוק שהגיש יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, יחד עם התאחדות קבלני השיפוצים ומשרד הבינוי והשיכון. הצעת החוק, שכותרתה "הצעת חוק אחריות לעבודות שיפוצים", קובעת כי כל עבודת שיפוץ בסכום של למעלה מ-44 אלף שקל תהיה חייבת באחריות מצד מבצע העבודה. כלומר, מרגע אישור החוק, כל קבלן שיפוצים יצטרך להעמיד אחריות בת שנה לתיקון או לשיפוץ שנעשה.

עוד מציע החוק כי במקרה שנושא האחריות האמורה לא ייקבע מראש בין מזמין העבודה לבין בעל המקצוע, קבלן השיפוצים יהיה חייב לעמוד בתנאי חוק מכר דירות, כלומר אחריות הדומה לאחריות שקבלן מעניק במכירת דירה חדשה, שיכולה להגיע גם למספר שנים.

נציין כי במסגרת הדיון בוועדת הכלכלה עלתה שאלה הנוגעת להיקף הכספי של עבודת השיפוצים, וייתכן כי בהמשך הדיונים על הצעת החוק, הסכום - שנכון להיום נקבע כאמור על 44 אלף שקל - עשוי להשתנות ואף לרדת.

"מדובר בחוק צרכני שמגיע כדי להסדיר את הסוגיה הזו. הכוונה היא שמרגע שהחוק עובר, כל עבודת שיפוצים מעל סכום שייקבע מראש תהיה חייבת באחריות", אמר היום ח"כ פולקמן לאחר הדיון בוועדת הכלכלה. "היום קבלן שיפוצים לא מחויב לכלום, ויותר מכך, נטל ההוכחה היום הוא על מזמין העבודה. הוא זה שצריך להוכיח שהעבודה לא הייתה בסדר, גם מול קבלן השיפוצים וגם מול בית המשפט, אם הדברים מגיעים לשם. אחרי הצעת החוק המצב הזה ישתנה, כאשר נטל ההוכחה עובר לקבלן השיפוצים".

הצעת החוק הזו עתידה לחול על כל קבלן שיפוצים באשר הוא, עם רישיון או ללא רישיון, ובכל תחומי השיפוצים ללא יוצא מן הכלל.

יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, שמקדם את הצעת החוק יחד עם ח"כ פולקמן, אמר היום לאחר הדיון כי "זה חוק שאנחנו מקדמים כדי להביא לעוד הסדרה בענף. אחרי ההסדרה של רישום הקבלנים, אנחנו רוצים עכשיו שכל קבלן שיפוצים ייתן אחריות לעבודה שלו. אדם שעושה עבודה ולא מקבל אחריות, זה לא טוב. זה יסייע גם בשיפור התדמית של קבלני השיפוצים וגם בסופו של דבר יוציא מהמשוואה את החאפרים".

הצעת החוק האמורה אושרה כאמור לקראה ראשונה על ידי וועדת הכלכלה של הכנסת. הצעת החוק צפויה לעלות כבר בשבוע הבא לאישור הכנסת ולאחר מכן תגיע לדיון הכנה לקריאה שניה ושלישית בוועדה.