חצי שנה אדומה בשוק הקריפטו: "הסנטימנט הבריח משקיעים"

שוק המטבעות הדיגיטליים סוגר חצי שנה שבה נחתך שוויו הכולל ב-60% • מנגד, הנפקות המטבעות גייסו סכומי שיא • ארבעה משקיעים מובילים בשוק מסכמים עבור "גלובס" את מחצית השנה החולפת: מיהם המרוויחים והמפסידים העיקריים, מהו גיוס ה-ICO המוצלח ביותר, אילו השקעות ירדו לטמיון, ומה צפוי בהמשך השנה

שלי הוד-מויאל ומור אסיא, מייסדות iAngels / צילום: אמיר מאירי
שלי הוד-מויאל ומור אסיא, מייסדות iAngels / צילום: אמיר מאירי

זרם ההשקעות האדיר ששטף את שוק המטבעות הדיגיטליים במחצית הראשונה של 2018, מוכיח שהשמועות על מותו היו מוקדמות. כבר כעת, כשרק חצי שנה מאחורינו, ניתן לקבוע בוודאות כי זוהי שנת שיא מבחינת הגיוסים בהנפקות של מטבעות קריפטו (ICOs).

בחודש האחרון הושלם הגיוס הגדול ביותר עד היום בשוק הקריפטו, על ידי הסטארט-אפ האמריקאי Block.One, שמכר במשך כשנה 900 מיליון אסימוני EOS במכירות פומביות יומיות, בהיקף כולל של יותר מ-4 מיליארד דולר. כדי להימנע מבעיות רגולטוריות, מכירות EOS נחסמו בעיקרון בפני משקיעים מארה"ב ומסין, ובכל זאת, היו כאלה שמצאו דרך לעקוף את המחסומים.

בלי לכלול את הגיוס הענקי של EOS, גויסו ב-ICOs בחמשת החודשים הראשונים של 2018 יותר מ-8 מיליארד דולר בסך הכל, לפי נתוני אתר Coindesk. לשם השוואה, בשנת 2017 כולה גויסו ב-ICOs בסך הכל כ-5 מיליארד דולר.

הסכום העצום שגויס מתחילת השנה כולל בתוכו 1.7 מיליארד דולר שגייסה טלגרם במכירה פרטית של האסימון שלה, גרם (Gram). כפי שדיווחנו ב״גלובס״ בתחילת מאי, החברה החליטה לבטל את ההנפקה הציבורית ולהסתפק בסכום הנאה שהצליחה לגייס מכ-200 משקיעים פרטיים.

בדירוג ה-ICOs הגדולים מתחילת 2018, אחרי טלגרם ניצבות חברת Dragon Coin הסינית, שגייסה כ-320 מיליון דולר במכירת אסימוני DRG, ובורסת הקריפטו Huobi מסינגפור, שגייסה כ-300 מיליון דולר. הסיכום החצי שנתי אינו מביא בחשבון את הגיוס של יותר מ-700 מיליון דולר שביצעה ממשלת ונצואלה במכירה מוקדמת של המטבע הדיגיטלי פטרו (Petro).

לפי דוח שפרסמה באחרונה פירמת ראיית החשבון PwC, גיוסי ה-ICO שהושלמו ביוני הסתכמו ביותר מ-4 מיליארד דולר (כולל הגיוס של EOS). לשם השוואה, לפי נתוני Coindesk, במאי גויסו כמיליארד דולר ובאפריל כ-750 מיליון דולר. זאת, לעומת גיוסים של 2.1 מיליארד דולר במארס, 2.4 מיליארד דולר בפברואר ו-1.8 מיליארד דולר בינואר, ובסך הכל 6.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון. הגיוסים במחצית הראשונה של 2018, להערכת PwC, הסתכמו ב-13.7 מיליארד דולר.

צמיחת היקף ההשקעות ב-ICOs עשויה להיראות מפתיעה, על רקע הנפילה החדה בשווי המטבעות הדיגיטליים בחצי השנה החולפת. בסך הכל, שוק הקריפטו כולו איבד מתחילת 2018 קרוב ל-60% משוויו והסתכם בסוף יוני בכ-256 מיליארד דולר. הנפילה לא פסחה כמעט על אף מטבע קריפטו, מתוך כ-1,600 סוגי מטבעות הנסחרים בשוק.

מחירו של הביטקוין, המטבע המוביל בשווי השוק שלו, צנח ב-54% במחצית הראשונה. את'ר, המטבע של פלטפורמת את'ריום, הניצב במקום השני מבחינת שווי השוק, צנח במקביל ב-40%, ואילו המטבע השלישי בשווי השוק, XRP של ריפל, צנח ב-80%. המטבע ביטקוין קאש, שנוצר כתוצאה מפיצול ברשת הביטקוין באוגוסט 2017 וניצב במקום הרביעי בשווי השוק שלו, ספג ירידה של 70% מתחילת השנה. לעומת זאת, מחיר האסימון EOS, שמכירותיו בשנה האחרונה קבעו שיא, ירד בשיעור מתון של 10% בלבד מתחילת 2018, וניצב כיום במקום החמישי בשוק.

נפילת מטבעות הקריפטו
 נפילת מטבעות הקריפטו

"יש הרבה משקיעים על הגדר"

האם זרם ההשקעות האדיר בשוק הקריפטו ייעצר בעקבות הנפילה בשוויו? והאם שווי השוק יעלה מחדש במחצית הבאה של השנה? בשאלות אלה ואחרות פנינו אל ארבעה אנג'לים - משקיעים פרטיים גדולים בסטארט-אפים בתחום - כדי לסכם עבור "גלובס" את המחצית הראשונה של 2018.

מור אסיא ושלי הוד-מויאל, המייסדות והמנכ"ליות משותפות של פלטפורמת ההון סיכון iAngels, כבר לקחו חלק בלא מעט השקעות בתחום הבלוקצ'יין. בראיון מיוחד למגזין "ליידי גלובס" בתחילת 2018, סיפרו השתיים בהרחבה על קרן ההשקעות בסטארט-אפים בתחום שהקימה iAngels. עם החברות הבולטות שבהן השקיעו נמנות, בין השאר, טלגרם, eToro, Simplex, Orbs וגם Spacemesh.

עופר רותם הוא משקיע אנג'ל מוכר בקהילת הביטקוין הישראלית, שנכנס להשקעות בתחום כבר ב-2013. פורטפוליו ההשקעות של רותם כולל לא מעט חברות בתחום הבלוקצ'יין, ובהן למשל NXT, Ledger Lock, DAG Labs, Master Coin וביטס אוף גולד. מני רוזנפלד מוכר בעיקר בזכות פעילותו כיו"ר איגוד הביטקוין הישראלי, אבל הוא גם משקיע כסף וזמן רב בסטארט-אפים בתחום. עם החברות שבהן השקיע נמנות Bitrated, Wave, QED-it ו-Kraken.

עופר רותם / צילום: שלומי יוסף
 עופר רותם / צילום: שלומי יוסף

אילו אירועים השפיעו במיוחד על שוק הקריפטו במחצית הראשונה של 2018?

לדברי אסיא והוד-מויאל, "הרבה משקיעים שנכנסו לתחום בנובמבר-דצמבר 2017, התחילו לצבור הפסדים. הסיטואציה הזאת יצרה סנטימנט שלילי בשוק והבריחה הרבה משקיעים, במיוחד אלה שנכנסו לשוק כדי לייצר רווחים מהירים, לעתים ללא היכרות מעמיקה עם הטכנולוגיה והפוטנציאל שלה. הסנטימנט השלילי גם מושפע מכך ששומעים על הרבה פריצות לבורסות קריפטו וגניבה של כספי משקיעים, בעיקר ביפן ובקוריאה הדרומית, שניים מהשווקים המובילים בתחום".

מייסדות iAngels מוסיפות כי "אחד הדברים המרכזיים שהציתו נפילות בשוק בתקופה האחרונה, היה מימושים לצורכי תשלום מס. ברגע שרשויות מס בעולם קבעו שהמרות של מטבעות קריפטו נחשבות למימוש, אנשים הבינו שתהיה להם חבות מס גדולה לאור הרווחים המשמעותיים שצברו ב-2017, ולכן החליטו להנזיל נכסי קריפטו למטבעות פיאט (מטבעות רגילים, כמו דולר או אירו, שמונפקים על ידי הבנקים המרכזיים של מדינות, ר' ק') כדי לעמוד בתשלומים".

אסיא והוד-מויאל מזכירות כי "בסוף אפריל, הנאמן של בורסת הקריפטו Mt.Gox, שקרסה ב-2014, הנזיל ביטקוין בשווי של כ-2 מיליארד דולר - מה שבאופן טבעי השפיע על מחיר הביטקוין. בגלל שהשוק עדיין קטן יחסית, לחץ מכירה או קנייה של כמה עשרות מיליוני דולרים יכול לייצר אימפקט משמעותי על שווי השוק - מה שמאפשר ל'לווייתנים' (מחזיקי קריפטו "כבדים", ר' ק') להשפיע על מחירי השוק בקלות יחסית".

לדבריהן, "עוד אירוע משמעותי הוא החרם שהטילו פייסבוק, גוגל וטוויטר על פרסום קריפטו בפלטפורמות שלהן. הקושי לפרסם ICOs מציב בפני החברות המנפיקות אתגר שיווקי. לכן, הפרויקטים הטובים בתחום נאבקים כדי לפתח מוצר. יש כרגע הרבה משקיעים ומוסדות פיננסיים 'על הגדר' - גם כאלה שהשקיעו בשוק והכסף שלהם 'תקוע' בהפסדים, וגם כאלה שחשבו להיכנס אבל היו זהירים או לא הספיקו, וכעת מחכים לראות מה יקרה".

רותם מציין כי מתחילת השנה, "הכללים בשוק נהפכו ברורים יותר ונוספה מעט בהירות רגולטורית. ראינו מדינות שמוציאות רגולציה ברורה, המסדירה את השימוש במטבעות דיגיטליים. כך למשל, ה-SEC בארה"ב הבהירה את עמדתה לגבי ביטקוין ואת'ריום; מלטה קבעה רגולציה ייחודית לתחום; בגיברלטר מקימים זירת מסחר מפוקחת בתחום, Security Token Exchange; וגם כאן בישראל, רשות המסים, רשות ני"ע והרשות לאיסור הלבנת הון מתקדמות בתחום.

"יש מגמה שחוזרת על עצמה בפעם השלישית: השוק מקבל תשומת לב, הרבה שחקנים נכנסים, ואנו רואים עלייה קצת יותר מדי חדה. בשלב כלשהו נגמר האוויר, והמחיר חוזר לרמות הגיוניות יותר, אבל עדיין גבוהות מאשר בעבר. אני לא יודע אם ומתי שוק הקריפטו יעלה שוב, אבל חשוב להביא בחשבון שרק שבריר מהעולם רכש או השתמש במטבעות דיגיטליים, וברגע ששחקנים רציניים ייכנסו לתחום, הוא ייראה שונה לחלוטין".

לדברי רוזנפלד, "לשוק הקריפטו חיים משל עצמו, ונראה כי המתאם בינו לבין אירועים מוחשיים, לטוב או לרע, מועט ביותר. הבועה שלשיאה הגענו בסוף 2017, נבעה מספקולציות קצרות-טווח, וכך גם הפיצוץ שלה. ירידות השערים מזכירות לנו שמדובר בשוק תנודתי ומחזורי, כפי שחווינו בצורה בולטת ב-2011 ופעמיים ב-2013. לצד התנודתיות הזאת, יש מגמת עלייה ארוכת טווח בשווי השוק". 

 

"עיני כולם נשואות אל טלגרם"

מהן ההתפתחויות המשמעותיות בתעשיית הבלוקצ'יין במחצית השנה שחלפה?

רוזנפלד: "התפתחות טכנולוגית מעניינת שצברה תאוצה במהלך 2018, היא רשת לייטנינג. מדובר בשכבה שנייה מעל הביטקוין, שמאפשרת להגדיל את כמות העסקאות שיכולות להתבצע בביטקוין ולבצע תשלומים מיידיים וזולים. גם בלוקצ'יינים אחרים מפתחים גרסאות למערכת זו (לאת'ריום, למשל, יש גרסה של לייטנינג הקרויה Rayden)".

רותם: "אמנם עדיין אין אימוץ רחב של רשת הלייטנינג, אבל מדובר בבשורה גדולה של תשלומים מהירים ונוחים בביטקוין. כרגע המפתחים עוד מבצעים ניסויים ובדיקות, ולא מפעילים את הרשת בצורה מלאה. בפרויקטים אחרים כבר היו דוחפים את השדרוג הזה בכוח, אבל בביטקוין יש גישה שמרנית וזהירה יותר, וזה טוב ומונע טעויות". לדבריו, "התפתחות טכנולוגית נוספת היא בתחום ההוכחה באפס ידיעה (ZKP). אחד הסטארט-אפים שעובדים על זה, וגם אני השקעתי בו, הוא חברת QED-it הישראלית, שמאפשרת לארגונים פיננסיים וביטחוניים לחלוק ידע זה עם זה, בלי לחשוף את מאגר המידע שעליו מבוסס הידע".

אסיא והוד-מויאל מתייחסות למגה-ICOs של טלגרם ו-EOS כגיוסים משמעותיים ותקדימיים לתעשייה. לדבריהן, "אנו רואות יותר ויותר ICOs שמגייסים באופן פרטי ממשקיעים כשירים, ולא יוצאים להנפקה ציבורית. המשמעות היא שהמשקיע הממוצע אינו יכול להשתתף בהשקעות האלה. עוד התפתחות חשובה היא שכסף מאוד חכם ומתוחכם נכנס לתעשייה - קרנות ההון סיכון הגדולות בעולם, ובהן Sequoia, Benchkmark ו-Andreessen, התחילו להשקיע בתחום ולהקים קרנות ייעודיות".

מני רוזנפלד/ צילום: איל יצהר
 מני רוזנפלד/ צילום: איל יצהר

איזה ICO הוא לדעתכם המבטיח ביותר מתחילת 2018?

אסיא והוד-מויאל: "עיני כולם נשואות כרגע אל טלגרם. אנשים מקווים שהבלוקצ'יין שלה יושק ויהיה בשימוש בתוך האפליקציות של טלגרם, והוא יכול להיות Game Changer, שישנה משמעותית את התעשייה. אם טלגרם יעמדו בלוחות הזמנים והגרסה הראשונה של הבלוקצ'יין שלהם תהיה מוכנה לפני סוף השנה, אנו עשויים לראות תפנית בסנטימנט בשוק כבר ב-2018. טלגרם היא כבר חברה מבוססת עם נכסים אמיתיים, מוצר עובד ויותר מ-200 מיליון משתמשים. כל אלה עשויים לשמש את החברה בבניית פלטפורמה שתאומץ על ידי המיינסטרים".

רותם: "ה-ICO המבטיח בעיני הוא Thunder Token. מדובר בשכבה נוספת המאפשרת סקלביליות (יכולת גידול) לבלוקצ'יין. הפרויקט הזה יוצר אפשרות לבצע טרנזאקציות מהירות בצורה מבוזרת ובטוחה, שניתן לסמוך עליהן וליישם אותן כמעט על כל בלוקצ'יין קיים. הפרוטוקול הזה מאפשר גם הגנה אפקטיבית במיוחד מפני מתקפות על הרשת, שמאפשרת לחזור למערכת הקונצנזוס הבסיסית, לבלוקצ'יין המקורי, אם יש ניסיון לשבש את השכבה השנייה. מדובר בפתרון אלגנטי מאוד, עם צוות חזק במיוחד של חוקרים שעובדים על הפרויקט".

"הבעיה היא ניהול שגוי של ההון"

מהי הונאת ה-ICO החמורה ביותר או הכישלון הכי בולט של הנפקה מתחילת 2018?

רוזנפלד מציין כפרויקט ICO מאכזב את EOS: "כמובן שהמאוכזבים אינם היזמים, חברת Block.One, שהצליחו להשלים את ההנפקה עם גיוס כולל של כ-4 מיליארד דולר. אבל דווקא סכום ההנפקה הגדול שם זרקור על הבעיות הרבות שהפרויקט נתקל בהן. השקת פעילות הרשת נדחתה בגלל תקלות טכניות חמורות, וגם לאחר ההשקה התגלו תקלות נוספות, שהשביתו את הרשת לזמן מה. זאת, נוסף על מנגנון קבלת ההחלטות השנוי במחלוקת. אמנם פרויקט EOS עדיין צעיר, וגם הביטקוין לא היה חף מתקלות בשלבים הראשונים. אבל כשלביטקוין היו תקלות חמורות, שווי השוק שלו היה כחצי מיליון דולר - אנשים לא סיכנו את כספם על מערכת שעוד הוכיחה את עצמה. הקלות שבה מיזמים בתחום זה יכולים להגיע להערכת שווי של 10 מיליארד דולר, עוד לפני שיש להם מוצר עובד, אינה תכונה חיובית, והיא מעידה על חוסר בשלות של השוק".

אסיא והוד-מויאל מציינות את הונאת ה-ICO של EtherDelta: "מדובר בבורסת קריפטו מבוזרת, בין הפופולריות ביותר באת'ריום, עם עשרות אלפי משתמשים שהיו סוחרים במטבעות מדי יום. חברה מפוקפקת רכשה את EtherDelta ויצאה ל-ICO מהיר, בטענה שהגיוס יאפשר למוצר לגדול אף יותר. אף שה-ICO לא היה גדול במונחי שוק הקריפטו, הוא התגלה כתרמית מוחלטת. כתוצאה מכך, מוצר קיים וטוב דעך לחלוטין ומת. למרות זאת, כל האנשים שהחזיקו כסף בבורסה הזאת, לא הפסידו את כספם - וזאת דוגמה טובה לכך שהביזור של זירת המסחר למעשה הגן על כספי הלקוחות".

לדבריהן, הבעיה בשוק היא לא רק הונאות: "אנחנו רואות לעתים קרובות צוותים חסרי ניסיון בתחום, עם גישה אופורטוניסטית לשוק, בלי שיש להם ביד תוכנית אמיתית, מוצר, טכנולוגיה ותקציב מגובש. הבעיה היא ניהול שגוי של ההון, שהוא תוצאה ישירה של בועה, שבה משקיעים מספקים משאבים והון ליזמים בלי שהם עומדים בדרישות הבסיסיות. הדברים שנחשבים לסטנדרט ומובנים מאליהם בשוק ההון סיכון, עדיין אינם נדרשים בשוק הקריפטו".

מהי התחזית שלכם להתפתחות השוק במחצית השנייה של 2018?

רותם: "אני צופה שמספר השחקנים בתחום יגדל ונראה יותר משקיעים, אבל גם יותר סטארט-אפים וחברות. צוותים רציניים מאוניברסיטאות מובילות בעולם חוקרים כיום את התחום, ובאמצעות הידע החדש הזה נבנית התשתית לעתיד של תעשיית הקריפטו בעולם".

רוזנפלד: "אף שעולם הביטקוין והבלוקצ'יין דינמי ותוסס מאוד, ודברים חדשים מתרחשים באופן תדיר, רובם מינוריים - וטווח של חצי שנה הוא קצר מדי מכדי לצפות שינויים מהותיים במאפייניו. עם זאת, אני מעריך שנמשיך לראות צמיחה במדדים השונים: איכות הטכנולוגיה, מספר הפעולות המתבצעות בביטקוין, מספר המיזמים, התקדמות הרגולציה, בשלות השוק בכל הנוגע להשקעות ב-ICOs ועוד".

אסיא והוד-מויאל: "כדי שיתחולל שינוי חיובי בסנטימנט בשוק הקריפטו, צריך להיות קטליזטור חיובי, שמחובר לעולם האמיתי - בין אם יותר בהירות מההיבט הרגולטורי, ובין אם התבססות של אפליקציות ושימושים מסחריים לטכנולוגיה. להערכתנו, זה יכול לקחת יותר מחצי שנה". מייסדות iAngels מוסיפות כי "מדובר בהשקעות לטווח ארוך, וגם אם לא תהיה התאוששות עד סוף 2018, מבחינתנו זה בסדר".