בכיר במשרד החקלאות הושעה; מואשם בשליפת מידע ממאגרים

יפתח הירש, רכז המודיעין הארצי של יחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות, הוא הבכיר השלישי ביחידה הרגישה שהואשם בסעיף זה • מבקר המדינה חוקר את אבטחת המידע במשרד החקלאות

לוגו נציבות שירות המדינה
לוגו נציבות שירות המדינה

יפתח הירש, רכז המודיעין הארצי של יחידת הפיצו"ח (פיקוח על החי והצומח) במשרד החקלאות, הושעה לפני ימים אחדים מעבודתו. זאת, בעקבות חקירה שנערכה נגדו בנציבות שירות המדינה והעמדתו לדין משמעתי בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה, בגין ניצול לרעה של סמכויותיו לנגישות למאגרי מידע ושליפת מאות פרטי מידע שלא לצורכי עבודה. ההשעיה היא עד תום ההליכים המשפטיים.

הירש הוא הבכיר השלישי ביחידת הפיצו"ח שנגדם נפתחו הליכים משמעתיים באישומים של שליפת מידע שלא כדין. נגד סגן מנהל היחידה אבי בן-שושן מתנהל הליך דומה, וגם הוא מושעה מהיחידה. לפני כחודשיים פוטר מיכאל לנקרי, ראש ענף מודיעין דרום ביחידת הפיצו"ח, שהואשם באותם סעיפים, במסגרת הסדר טיעון עם הנציבות.

יצוין כי בעקבות פרסומים קודמים ב"גלובס" על החשדות לשחיתות ביחידת הפיצ"וח ("מה קורה ביחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות", 20.12.15), פתח מבקר המדינה בביקורת על אבטחת המידע במשרד החקלאות, הנמשכת עד היום.

יחידת הפיצו"ח של משרד החקלאות מפקחת על תנועת מוצרים מהחי ומהצומח, כולל מעבר סחורות בין הרשות הפלסטינית לישראל. תפקידו של רכז המודיעין הירש רגיש במיוחד, כי הוא מבצע את פעולות המודיעין לצורך חשיפה וסיכול של הברחות חקלאיות, בעיקר לצורך מניעת הברחת בשר וביצים ממקורות מפוקפקים.

במסגרת תפקידו הייתה להירש גישה למאגרי המידע של משרד הפנים (גחלת), של ביקורת הגבולות (רותם-רעות) ושל משרד התחבורה. הגישה למאגרי המידע ניתנה לצורך ביצוע שאילתות רק לצורכי מודיעין וחקירות, ובכלל זה ביצוע שאילתות על חשודים בעבירות הקשורות לפעילות יחידת הפיצו"ח.

מהקובלנה עולה כי במהלך השנים 2013-2016 ביצע הירש 215 שאילתות, ושלף מידע שלא כדין. השאילתות של הירש היו לגבי עובדי היחידה, בני משפחותיהם, בני משפחתו שלו, בני משפחת סגן מנהל יחידת הפיצו"ח אבי בן-שושן וכן לגבי רחל פנצ'ר, סמנכ"לית משרד החקלאות למינהל ולמשאבי אנוש.

סעיפי האישום נגד הירש הם פגיעה במשמעת שירות המדינה ובתקשי"ר, הפרת כללי האתיקה של עובדי המדינה והתנהגות שאינה הולמת עובד מדינה.

פרקליטו של הירש, עו"ד כפיר זאב, מסר בתגובה כי "אין בסיס להשעיה, והפתיחה בהליך יותר מ-3 שנים אחרי הטענה, מלמדת על חוסר ההצדקה בהליך, מעבר לעובדה שהאפשרות לפתוח נגדו בהליכים התיישנה".