בג"ץ מחק עתירת יצרני החשמל הפרטיים נגד השביתה של בחח"י

בג"ץ נתן תוקף להסכמות שהושגו על רפורמת החשמל והשתמש בביטול פסק הדין של בית הדין הארצי כנימוק  למחיקת העתירה של פורום יצרני החשמל הפרטיים • השופט פוגלמן: "בשלב זה,  אין עוד סכסוך קונקרטי בין היצרנים הפרטיים לבין עובדי חברת החשמל שביסודו תשתית עובדתית עדכנית"

חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק
חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק

הרכב שופטי בג''ץ נתן היום תוקף להסכמות על רפורמת החשמל בין המדינה להסתדרות וועד עובדי חברת החשמל ומחק את העתירה של יצרני החשמל הפרטיים נגד זכות השביתה של עובדי חברת החשמל. בכך הסתיימה הסאגה המתמשכת שהתחילה לפני שנה כאשר יצרני החשמל הפרטיים, המדינה וחברת החשמל עצמה הגישו עתירה נגד פסיקת בית הדין הארצי לעבודה שאפשרה את שביתת עובדי המונופול הממשלתי. השביתה, נזכיר, התקיימה בקיץ שעבר במהלכה לא הונפקו חשבוניות ללקוחות הפרטיים ולא סופקו תשלומים לספקים ובהם יצרני החשמל הפרטיים.

כזכור, משיכת העתירה לבג"ץ הייתה תנאי הכרחי של ההסתדרות "בתמורה" להסכמות על מתווה הרפורמה. בכך ההסתדרות ניסתה להימנע מהדיון בבג"ץ שאיים לבטל את נשק יום הדין של ארגוני העובדים - זכות השביתה. המדינה, בדמות השרים שהובילו את הרפורמה, הסכימה לתנאי זה של ההסתדרות, אך התעקשה גם על ביטול הפסיקה של בית הדן הארצי. 

ביטול פסק הדין הארצי היה אחד ההישגים של המדינה מול ההסתדרות - אם לא היה מבוטל, העתירה של היח"פים הייתה עומדת  בתוקפה ומסכנת במידה מסוימת את עתיד הרפורמה. ואכן, השופט פוגלמן השתמש בביטול פסק הדין של בית הדין הארצי כנימוק החשוב ביותר ולמעשה היחיד למחיקת העתירה של פורום יצרני החשמל הפרטיים.

בהחלטה שניתנה הערב נכתב: "אין בידינו להיעתר לבקשת היצרנים הפרטיים להמשיך ולברר את עתירתם. כפי שמציינים יצרני החשמל הפרטיים, הסעד העיקרי שהתבקש בעתירתם הוא ביטול פסק הדין של בית הארצי לעבודה. סעד זה מושג במלואו..."

דבר מעניין נוסף שניתן ללמוד מעיון בהחלטת בג"ץ הוא שהשופטים העניקו מעמד ליצרנים הפרטיים בבית הדין לעבודה אם יחודשו השביתות. הכוונה היא לזכות לטעון נגד שביתות עתידיות בבית הדין, זאת בניגוד לעמדת ההסתדרות שטענה בתוקף בעבר כי אין לצדדים שלישיים, שאינם צד להסכם קיבוצי מעמד בבית הדין לעבודה.

מדובר בהחלטה מעניינת של הרכב שופטי בג"ץ שכלל לא דן על זכות השביתה, היות שמדובר בנושא תאורטי בלבד בשלב זה. "כעולה מהודעת המדינה, נכון לעת הזו עובדי חברת החשמל אינם נוקטים עיצומים כלפי היצרנים הפרטיים או בכלל. לפיכך, בשלב זה,  אין עוד סכסוך קונקרטי בין היצרנים הפרטיים לבין עובדי חברת החשמל שביסודו תשתית עובדתית עדכנית.."

ובחזרה לזכות השביתה של עובדי המונופולים, בשורה התחתונה בג"ץ לא אמר את דברו הפעם בנוגע לזכות השביתה של המונופולים החיוניים במשק כנגד שינויים המבניים של הריבון.