נחמיאס-ורבין: להפוך בחירת הדירקטורים בבנק לדיונים שקופים

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין קוראת לבנק ישראל לשתף את הבנק בקביעת תמהיל חברי הדירקטוריון שלו בהתאם לצרכיו ולמצבו

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין / צילום: תמר מצפי
ח"כ איילת נחמיאס-ורבין / צילום: תמר מצפי

"זהו אבסורד שהוועדה למינוי דירקטורים מתכנסת מבלי שיש בידיה 'מפרט' של בעלי התפקידים או המקצוע הנדרשים סביב שולחן הדירקטוריון. כיצד הוועדה יכולה לבחור אם דירקטוריון הבנק עצמו לא הבהיר מה חסר לו סביב השולחן" - כך כותבת היום (ה') ח"כ איילת נחמיאס-ורבין מהמחנה הציוני במכתב לבנק ישראל.

במכתב שהגיע לידי "גלובס" כותבת נחמיאס-ורבין כי הוועדה לבחירת דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה סובלת מבעיית חוסר שקיפות, שמביאה לכך שלא ברור על סמך איזה קריטריונים נבחרים המועמדים השונים לדירקטוריון.

נחמיאס-ורבין כותבת את המכתב, שנשלח גם עם העתק לשר האוצר משה כחלון, על רקע מינוי יו"ר חדש לוועדה: השבוע נודע כי השופט בדימוס משה גל יעמוד בראשות הוועדה למינוי דירקטורים. אתמול (ד') גם פורסם ב"גלובס" ניתוח המסביר את כל הבעיות הביורוקרטיות והכשלים בהליך בחירת הדירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה.

"יש לטפל בשתי בעיות שורש חיוניות לחיזוק הממשל התאגידי בבנקים בישראל. לדירקטוריון הבנקים בישראל לא נקבע מבנה רצוי והרכב תפקידים המתאים לכל אחד מהם על-פי הסיכונים והאתגרים הייחודיים לו: לפי גודל, היקף אשראי, סוג העסקים, מגזרים ייחודיים שלהם ניתן אשראי וכדומה", היא כותבת.

לדבריה יש שתי דרכים שבנק ישראל יכול לפעול: דרך אחת היא קביעה של הפיקוח על הבנקים למבנה רצוי של דירקטוריון על-פי מאפיינים עקרוניים, כגון האם יש בו שליטה או לא, או באיזה גודל הוא.

"הדרך השנייה יכולה לבוא כהנחיה מבנק ישראל, ולפיה הדירקטוריון עצמו יקבע את מבנה 'השולחן'. לאפשרות זאת יש יתרון לא מבוטל, כי אך טבעי שהדירקטוריון יודע היטב מהם הכישורים הנדרשים לו. באופן הזה, כשהוועדה יושבת על המדוכה, להווה ידוע מי מהדירקטורים סיים ואילו מהכישורים נדרשים או חסרים עתה סביב השולחן", כותבת נחמיאס-ורבין.

נחמיאס-ורבין גם קוראת לנגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, לפעול להגברת השקיפות של דרך פעילות הוועדה: "אני פונה אליך בדרישה להפוך את דיוני הוועדה לבחירת דירקטורים לשקופים, כדי להגביר את אמון הציבור במערכת". 

ח"כ נחמיאס-ורבין, שהיא ממקימי ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האשראי ללווים הגדולים, אומרת גם שהוועדה עשויה לדון בנושא זה. "הגם שוועדת החקירה הפרלמנטרית עשויה להידרש לנושאים אלה, אין סיבה להמתין למסקנותיה, וחיזוק הממשל התאגידי בבנקים הוא עניין מהותי העומד למבחן יומיומי", היא כותבת.