נעילה חיובית במסחר בת"א; אופקו קפצה בכ-8%

נעילה חיובית בוול סטריט בסוף השבוע • סכסוך עבודה הוכרז גם בשבוע שעבר במפעל מיגדה של טבע בקריית שמונה • היילנד קפיטל מנג'מנט, המיוצגת בישראל ע"י דני איילון, בוחנת כניסה לישראל באמצעות התמודדות על רכישת בזק

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: איל יצהר

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (א') בעליות על רקע הנעילה השלילית ביום ה' והעליות בנעילת המסחר בבורסות וול סטריט ביום ו', כאשר ניכר כי המשקיעים לא התרגשו מהמהלך של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להטלת מכסים על סין. באירופה נרשמו בסוף השבוע עליות קלות. 

 

כאמור, ביום שישי נורתה יריית הפתיחה של מלחמת הסחר. בחצות שעון החוף המזרחי הודיע הבית הלבן על הטלת מכסים על כ-25% מהיבוא הסיני בשווי 34 מיליארד דולר, וכנראה תוספת בעתיד. בסין כינו את ממשל טראמפ "חבורה של ביריונים" והודיעו על כוונתם להחזיר באותה מטבע, ועכשיו נותר להמתין ולראות מה יהיה הצעד הבא מהמזרח.

המשקיעים לא התרגשו מההכרזה והתרכזו יותר בנתוני המאקרו שפורסמו בארה"ב לפני תחילת המסחר (דו"ח התעסוקה של חודש יוני), שהראו כי שוק העבודה האמריקאי ממשיך לשעוט קדימה. בחודש החולף נוספו למשק האמריקאי 213 אלף משרות, נוסף על כך שנתוני אפריל-מאי עודכנו גם הם כלפי מעלה ב-37 אלף משרות נוספות. בשיעור האבטלה נרשמה עלייה של 0.2% לרמה של 4%.

אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות, מתייחס לנתונים שפורסמו בארה"ב ביום שישי, ומציין בסקירתו השבועית כי "גם אם שיעור האבטלה ימשיך לרדת, והוא אכן צפוי להמשיך לרדת, סביר להניח שקצב הגידול בשכר לא יאיץ באופן משמעותי, כך שהאינפלציה לא צפויה לחרוג בהרבה מהיעד, והפד יכול להמשיך ולהעלות את הריבית בקצב אטי".

בנוגע להודעת הריבית של בנק ישראל מחר, אומר גרינפלד כי "עליית התשואות בשוק האג"ח בשבועות האחרונים הופכת את החלטת הריבית של מחר למעניינת במיוחד. תחזית הריבית של בנק ישראל לסוף השנה עומדת נכון להיום על 0.25%. אם בבנק ישראל לא יעדכנו שוב את התחזית וידחו את העלאת הריבית קדימה, כפי שעשו לא מעט פעמים בשנים האחרונות, הדבר יהווה איתות חזק מאוד לכך שהריבית עשויה לעלות כבר בנובמבר הקרוב (בדצמבר אין החלטה). איתות כזה עשוי להפתיע את השווקים, כשעל אף עליית התשואות בשבועות האחרונים, עקום המק"מ עדיין מגלם העלאת ריבית רק במארס 2019".

רשת הסופרמקטים פרשמרקט, הנמצאת בשליטת האחים יוסי ושלמה אמיר (כל אחד מחזיק מחצית מההון), תנסה לגייס כ-200-300 מיליון שקל בהנפקת מניות בבורסה לפי שווי של ב-900 מיליון עד מיליארד שקל "לפני הכסף". הרשת פרסמה ביום ו' טיוטת תשקיף לקראת הנפקה ראשונה של כ-30% ממניותיה בבורסה בתל-אביב שתלווה ככל הנראה בהצעת מכר של האחים [לידיעה המלאה].

רשות ניירות קבעה כי בנק מזרחי טפחות  ובנק יהב, שבשליטתו, פעלו להניא לקוחות מלעבור לחברות ניהול תיקי השקעות. בעקבות כך רשות ני"ע קנסה את מזרחי טפחות ב-220 אלף שקל ואת יהב ב-120 אלף שקל [להרחבה].

היילנד קפיטל מנג'מנט, המיוצגת בישראל על-ידי דני איילון, בוחנת כניסה לישראל באמצעות התמודדות על רכישת חברת בזק . בהודעה שמסרה היא מציינת כי היא מנהלת נכסים בשווי העולה על 14 מיליארד דולר. הקרן מיוצגת בישראל על-ידי בנק ההשקעות סילבר רואד קפיטל שבבעלות איילון, ליאור מימון, מנכ"ל, וסטיב לאבין, לשעבר יו"ר בנק לאומי ארה"ב.

נציגי הקרן העבירו ביום ה' לדורון תורג'מן, מנכ"ל אינטרנט זהב , מכתב כוונות על כוונתם להתמודד על בזק. כמו כן, צפויים נציגי הקרן להגיע לישראל בשבועות הקרובים לצורך קידום העסקה ובחינת התהליך שאינטרנט זהב תיישם בדרך למכירה [להרחבה].

עוד בבזק: חברת תקשוב, חברת המוקדים הגדולה בישראל, תתמודד על רכישת חברת בזק און ליין מידי קבוצת בזק. הערכות בשוק הן שעיקר ההתעניינות במכרז תגיע מצד חברות מוקדים אחרות, וביניהן באבקום וטלאול.

יובל דגים, שהודיע בתחילת השבוע שעבר לדירקטוריון שיכון ובינוי  על פרישתו מתפקיד המנכ"ל, מונה למנכ"ל חברת אבן קיסר.

ההסתדרות הכריזה ביום ה' סכסוך עבודה במפעל חברת התרופות קמהדע , אשר ממוקם בקיבוץ בית קמה ומעסיק כ-320 עובדים. קמהדע מייצאת תרופות למדינות רבות עם מיקוד בארה"ב ורשמה הכנסות של 102 מיליון דולר ב-2017. 

הסכסוך הוא על רקע מו"מ על ההסכם הקיבוצי של החברה שנחתם לפני כשלוש שנים ונפתח בינואר השנה. מאז נמשך המו"מ בין ההנהלה בראשות מנכ"ל החברה עמיר לונדון לבין העובדים בראשות יו"ר הועד משה הרוש, אולם לא הושגו הסכמות [לקריאה נוספת].

סכסוך עבודה הוכרז גם בשבוע שעבר במפעל מיגדה של חברת התרופות טבע  בקריית שמונה. העובדים, המאוגדים בהסתדרות, שרויים באי-ודאות על רקע כוונת טבע למכור את המפעל כחלק מתוכנית ההתייעלות שעליה הכריזה בדצמבר - כאשר בחודשים שחלפו מאז, היו מגעים עם רוכשים פוטנציאליים, אך אלה עדיין לא הבשילו לעסקה.

מניית אופקו  סגרה היום את פער הארביטראז' שנפתח מול וול סטריט.

בגזרת המטבעות הדיגיטליים: נפילות השערים של המטבעות הדיגיטליים במחצית הראשונה של 2018 לא עצרו את זרם ההשקעות האדיר ששטף את השוק. מנתונים שפרסם ביום ג' אתר Coindesk, עולה כי בהנפקות של מטבעות קריפטו גויסו בחצי השנה החולפת בסך-הכול 13.6 מיליארד דולר - פי 2.5 מהיקף הגיוס בכל שנת 2017 [להרחבה].

סייפ-טי  זינקה במחזור גבוה, לאחר שדיווחה הבוקר על גידול של 103% בהיקף ההזמנות למוצרי החברה שהתקבלו בחברות הבנות בחצי הראשון של 2018 לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

וונטייז  רשמה היום עליות במחזור ער, לאחר שבעלי השליטה בחברה דיווחו על העברת סכום נוסף מצד אולפן הסרטים דסילו, במסגרת שלב א' בעסקה להעברה אפשרית של השליטה בחברה. מנגד, אביליטי  המשיכה לזגזג, ולאחר קפיצה של 39% ביום חמישי, נסחרת היום בירידות.