הנפקות הקריפטו גייסו ביוני יותר מבכל 2017

על רקע נפילות השערים של מטבעות הקריפטו, הנפקות המטבעות הצליחו לגייס במחצית הראשונה של 2018 סכום שיא של 13.6 מיליארד דולר • ביוני הושלמו הנפקות בסכום של כ-5.5 מיליארד דולר - שיא כל הזמנים

אסימוני הקרפיטו EOS / צילום: Shutterstock
אסימוני הקרפיטו EOS / צילום: Shutterstock

נפילות השערים של המטבעות הדיגיטליים במחצית הראשונה של 2018 לא עצרו את זרם ההשקעות האדיר ששטף את השוק. מנתונים שפרסם אתמול (ד') אתר Coindesk, עולה כי בהנפקות של מטבעות קריפטו (ICOs) גויסו בחצי השנה החולפת בסך הכל 13.6 מיליארד דולר - פי 2.5 מהיקף הגיוס בכל שנת 2017.

כפי שציינו בסיכום מחצית השנה שפרסמנו השבוע ב"גלובס", 2018 היא שנת שיא מבחינת גיוסי ה-ICO. מנתוני Coindesk עולה כי בחודש יוני הושלמו הנפקות של מטבעות קריפטו בסכום של כ-5.5 מיליארד דולר - חודש שיא של כל הזמנים בגיוסי ה-ICO. לשם השוואה, בכל שנת 2017 הסתכמו גיוסי ה-ICO ב-5.48 מיליארד דולר.

במאי 2018 גויסו בהנפקות המטבעות כמיליארד דולר ואילו באפריל כ-725 מיליון דולר. לפיכך, גיוסי הרבעון השני הסתכמו בכ-7.2 מיליארד דולר - שוב, שיא של כל הזמנים. ברבעון הראשון של 2018 גויסו בסך הכל כ-6.3 מיליארד דולר ב-ICOs, מתוכם 2.1 מיליארד דולר במארס, 2.4 מיליארד דולר בפברואר ו-1.8 מיליארד דולר בינואר.

ב-394 גיוסי ICO שהושלמו במחצית הראשונה של 2018, גויס סכום ממוצע של 35 מיליון דולר. גם מבחינה זאת מדובר בעלייה לעומת 2017, שבה בוצעו בסך הכל 343 גיוסי ICO, בסכום ממוצע של 16 מיליון דולר.

הסכום העצום שגויס ב-ICOs ביוני, כולל בתוכו גיוס ענקי של 4.2 מיליארד דולר שהושלם על ידי הסטארט-אפ האמריקאי Block.One, שמכר ב-12 החודשים האחרונים 900 מיליון אסימוני הקריפטו EOS במכירות פומביות יומיות. מדובר בגיוס ה-ICO הגדול של כל הזמנים. במקום השני אחרי הגיוס של EOS ניצב ה-ICO של פלטפורמת המסרים המיידיים טלגרם, שבמכירה פרטית של האסימון שלה, גרם (Gram), הצליחה לגייס סכום של 1.7 מיליארד דולר.

צמיחה בהנפקות מטבעות קריפטו
 צמיחה בהנפקות מטבעות קריפטו

אסימון TTU השלים גיוס ענקי

בדירוג ה-ICOs הגדולים מתחילת 2018, במקום השלישי, אחרי EOS וטלגרם, ניצבת הנפקת אסימון הקריפטו TTU של הסטארט-אפ TaTaTU, שהושלמה בחודש שעבר, בהיקף של 575 מיליון דולר. הגיוס של TaTaTU נועד לפיתוח פלטפורמת וידאו מבוססת בלוקצ'יין.

עוד גיוסי ICO גדולים בחצי השנה החולפת כוללים את הנפקת אסימוני DRG על ידי חברת Dragon Coin הסינית, שגייסה 320 מיליון דולר, והנפקת המטבע של בורסת הקריפטו Huobi מסינגפור, שגייסה 300 מיליון דולר. הסיכום החצי שנתי אינו מביא בחשבון את הגיוס של יותר מ-700 מיליון דולר שביצעה ממשלת ונצואלה במכירה מוקדמת של המטבע הדיגיטלי פטרו (Petro).

צמיחת היקף ההשקעות ב-ICOs עשויה להיראות מפתיעה, על רקע הנפילה החדה בשווי המטבעות הדיגיטליים בחצי השנה החולפת. בסך הכל, שוק הקריפטו כולו איבד מתחילת 2018 ועד סוף יוני קרוב ל-60% משוויו. הנפילה לא פסחה כמעט על אף מטבע קריפטו, מתוך כ-1,600 סוגי מטבעות הנסחרים בשוק. מחירו של הביטקוין, מטבע הקריפטו המוביל בשווי השוק שלו, צנח ב-54% במחצית הראשונה של 2018. שער האת'ר, המטבע של פלטפורמת את'ריום, שמדורג שני מבחינת שווי השוק, צנח במקביל ב-40%, ואילו XRP של ריפל, השלישי בשווי השוק, צנח בחצי שנה ב-80%.

בראיון ל"גלובס" מוקדם יותר השבוע התייחסו מור אסיא ושלי הוד-מויאל, מייסדות ומנכ"ליות משותפות של פלטפורמת ההון סיכון iAngels, ל-ICOs של טלגרם ו-EOS כגיוסים משמעותיים ותקדימיים לתעשייה. לדבריהן, "אנו רואות יותר ויותר ICOs שמגייסים באופן פרטי ממשקיעים כשירים, ולא יוצאים להנפקה ציבורית. המשמעות היא שהמשקיע הממוצע אינו יכול להשתתף בהשקעות האלה".

הביטקוין נסחר היום (ה') לפי שער של כ-6,680 דולר, לאחר עלייה של כ-9% בשבוע האחרון. מחירו הנוכחי משקף לביטקוין שווי שוק של כ-114 מיליארד דולר - נתח של כ-42% מכלל שוק מטבעות הקריפטו, לפי נתוני CoinMarketCap.