המבקר: עיריית פ"ת מקצה קרקעות תוך "זלזול במשאבי הציבור"

עיריית פתח תקווה גורמת לאי שיוויון בקרב תושבי העיר כאשר היא מאפשרת במשך שנים לעמותות שונות לבצע שימוש בנכסים עירוניים ללא תשלום דמי שכירות, תוך שהיא משלמת להן את הוצאות המים והחשמל. כך עולה מדוח מבקר המדינה שעסק בהתנהלות הרשויות המקומיות השונות

איציק ברוורמן / צילום: תמר מצפי
איציק ברוורמן / צילום: תמר מצפי

עיריית פתח תקווה גורמת לאי שיוויון בקרב תושבי העיר כאשר היא מאפשרת במשך שנים לעמותות שונות לבצע שימוש בנכסים עירוניים ללא תשלום דמי שכירות, תוך שהיא משלמת להן את הוצאות המים והחשמל. כך עולה מדוח מבקר המדינה שעסק בהתנהלות הרשויות המקומיות השונות, כפי שנבדקה על ידו בשנים 2016-2017 ומתפרסם היום (ב').

כאמור, לעיריית פתח תקווה כמו לעיריות נוספות יש נכסים בבעלותה המיועדים לצרכים ציבוריים, שאת חלקם היא מקצה לעמותות שונות שנותנות שירותים ציבוריים. הקצאת הקרקעות היא תהליך רגיש, הקובע עובדות למשך שנים, ועל כן יש לבצע אותו בזהירות ובהתאם לנוהל הקצאת קרקעות ומבנים ללא תמורה שפירסם מנכ"ל משרד הפנים בשנת 2001 , שנועד להסדיר הקצאת קרקע או מבנה בפטור ממכרז ללא תמורה לגופים הפועלים בתחומי החינוך, תרבות, דת, בריאות, רווחה וכו'. הנוהל נועד להבטיח מינהל תקין, שוויון, חיסכון, שקיפות וטוהר המידות בעת הקצאת הקרקע.

גם בשנת 2010 פרסם המבקר דוח שעסק בהתנהלות עיריית פתח תקווה בנושא זה. בביקורת הנוכחית, ערך המבקר מעקב שנועד לבדוק את אופן תיקון הליקויים שהועלו בביקורת הקודמת לצד בדיקה של תלונות חדשות. המבקר מצא כי נכון להיום, פנקס הבעלות בנכסים של העירייה אינו מעודכן, לרבות רישום ההקצאות של נכסי העירייה. נמצא כי מתוך 283 נכסים שהיו בשימוש עמותות והיו אמורים לעבור הליך הקצאה: רק 75 (כ-27%) מוסדרים, 137 (כ-48%) נמצאו בהליך הסדרה, ו-71 (כ-25%) לא החלו כל עיקר בהליך הקצאה.

"העירייה איפשרה למשתמשים בנכסים ללא הקצאה להמשיך להשתמש בנכסים במשך שנים ולא נקטה פעולות אפקטיביות להוצאתם מהנכס, להסדרת השימוש בו או לחיובם בתשלום דמי שימוש ראויים" כתב המבקר. "כמו כן איפשרה העירייה לעמותות להמשיך להשתמש בנכסים ללא תשלום דמי שכירות וללא תשלום הוצאות החזקתם, כאשר את הוצאות החשמל והמים שילמה העירייה".

עוד מצא המבקר כי בעוד קיים מחסור במבני ציבור בחלקים שונים של העיר, העירייה ממשיכה להקצות במשך שנים נכסים עירונים לבתי כנסת, מבלי לבחון אם קיימת עדיין נחיצות להם. עוד הוא מצא כי עמותות המפעילות מוסדות חינוך ממשיכות לפעול בנכסי העירייה, ללא תשלום דמי שכירות וללא העמדת ערבויות מתאימות. "העירייה לא עשתה מאומה כשהעמותות המשיכו להשתמש בנכסים תוך סירוב לחתום על חוזי שכירות וללא תשלום דמי שכירות".

המבקר מציין כי ראש העירייה, חייב לנקוט בכל האמצעים להסדרת הקצאתם של הנכסים ולתיקון הליקויים שצוינו בדוחות מבקר המדינה ולא תוקנו עד היום. "התנהלות העירייה בכל הקשור להקצאות קרקע אינה עולה בקנה אחד עם כללי מינהל תקין" קבע המבקר. "תפקודה הלקוי של העירייה, הימנעותה מנקיטת צעדים אפקטיביים ואוזלת ידה מלמדים לכאורה על העלמת עין מכוונת ואף על הסכמה שבשתיקה להמשך השימוש בנכסי העירייה ללא הקצאה כדין ולהפרות החוק. בהתנהלות העירייה יש משום זלזול במשאבי הציבור והזנחתם, עידוד להמשך הפרת החוק מצד העמותות, פגיעה בשוויון בין התושבים ברשות והנצחה אפשרית של מצבים שאינם עולים בקנה אחד עם האינטרס הציבורי ועם צורכי התושבים".

המבקר מסכם כי במתן האפשרות לעמותות להמשיך ולהשתמש בנכסים עירוניים לאורך שנים ללא הסדרת השימוש על פי נוהל הקצאות, העירייה מונעת את האפשרות לתקן עוולות עבר ולהתאים את השימוש בנכסים לצרכים העכשוויים של תושבי האזור. העירייה מונעת מהתושבים גם את הזכות לטעון לגבי סוג השימוש הנחוץ להם, מעודדת עמותות להפר את החוק ואת כללי המינהל התקין, ופוגעת בעקרון השוויון. על כן קובע המבקר, על העירייה למנוע מעמותות להשתמש בנכסיה ללא הליך הקצאה כדין או ללא תשלום דמי שכירות, ולפעול מיידית לפינויו של גוף המחזיק בנכס עירוני ואינו מסדיר את ההקצאה בתוך פרק זמן סביר.

מעיריית פתח תקווה נמסר בתגובה: "כל ההקצאות המוזכרות בדו"ח מבקר המדינה, הוקצו לפני שנים רבות, חלקן גם לפני חמישים שנה. במהלך הקדנציה הנוכחית הוחל בתהליך מורכב להסדרת ההקצאות, על פי הנוהל התקין ו - 75 אחוז מההקצאות כבר נכנסו לתהליך אישור כחוק. נדגיש כי גם מבקר המדינה עצמו מציין כי שיעור הנכסים שהקצאתם הוסדרה, הוכפל מאז הדוח הקודם, מדובר בנתון משמעותי מאוד. ועדת ההקצאות מתכנסת בתדירות גבוהה. קיים נוהל הקצאות מסודר ובכל ישיבת מועצת עיר מוגשות ההקצאות לאישור חברי המועצה.

עיריית פתח תקוה פועלת על פי חוק ובנוהל מסודר וכך הן גם ההנחיות המפורשות והברורות של ראש העיר איציק ברוורמן, ששמירת החוק והסדר הן נר לרגליו מאז נכנס לתפקידו. עיריית פתח תקוה תמשיך לפעול בשקיפות ותקינות, כמתחייב בחוק".