תנו להם חכות - 5 יחידות מתמטיקה

אין ברירה, מי שרוצה לסגור פערים סוציו-אקונומיים חייב להשקיע במקומות שמביאים תשואה

הרבה ארגונים בישראל עוסקים בקידומה של החברה. יש מי שמתמקד בחלוקת מזון לנזקקים, אחרים עוסקים בחינוך, דיור ציבורי ועוד שורה של נושאים. כל הארגונים הללו חשובים ומבורכים אולם יש תחום נוסף שהתרומה בו עשויה להיות משמעותית ביותר וכל שעת התנדבות בו שווה אלפי שקלים. מסתבר שאחד הדברים הכי חברתיים, תורמים ובני-קיימא שאפשר לעשות היום - הוא לחזק את לימודי המתמטיקה לילדים.

מחקר של הכלכלן הראשי במשרד האוצר קבע שבוגרי חמש יחידות במתמטיקה צפויים להשתכר בחודש כ-10,000 שקל יותר מאלה שלא למדו 5 יחידות. החישוב הוא פשוט: בוגרי 5 יחידות מתמטיקה יכולים לאחר מכן להתקבל ללימודי מדעים, הנדסה וטכנולוגיה, שדורשים מתמטיקה ברמה גבוהה. בתחומים אלה, שבהם הדרישה לעובדים מיומנים גבוהה מאוד ומגמת הביקוש עולה ותמשיך לעלות על ההיצע - הם יוכלו למצוא עבודה מרתקת ומאתגרת בשכר גבוה.

אולם, התרומה לא מסתיימת כאן. אותם עובדים שכעת מרוויחים יותר, גם מוציאים יותר ומניעים את הכלכלה בצורה משמעותית. הם כמובן משלמים יותר מיסים - וכך כולנו נהנים מההצלחה שלהם.

המוצלחים מבין אותם צעירים הופכים להיות מעסיקים בעצמם ותורמים למשק עוד מאות אלפי שקלים בשנה. הם מייצרים ומפתחים חידושים טכנולוגיים פורצי דרך במגוון תחומים, שמשפרים את החיים של כולנו וכמובן מעשירים את הקופה הציבורית. ההשפעות מתרחבות כמו אדוות על המים - שהמוקד שלהן הוא אותו מבחן בסוף כיתה י"ב.

תחשבו על זה רגע: המפתח לעצמאות ולמוביליות חברתית נמצא ממש בהישג יד של כל אחת ואחד הרוצים ויכולים. לשמחתי, במשרד החינוך כבר הבינו זאת מזמן והתייחסו לנושא כאל משימה לאומית, שבינתיים מוכתרת כהצלחה גדולה, ומספר הניגשים לבגרות 5 יחידות מתמטיקה גדל ב-80% מאז 2012, ופתר משבר אדיר שנוצר עקב ירידה דרמטית במספר זה עד לאותה שנה.

אלא שלמרות ההצלחה, מספר בוגרי 5 יחידות מתמטיקה עדיין רחוק מלמצות את הפוטנציאל שלו. יש עוד אלפי ילדים מוכשרים, חכמים, עם ראש למתמטיקה ושאיפות להשתלב בעולם הטכנולוגי. הילדים הללו צריכים מישהו שיאמין בהם, שלא יוותר להם ושיראה להם שהם מסוגלים. אנו גם רואים שאותם תלמידים אשר נענים לאתגר, מתקדמים לתחומים נוספים בתיכון ומעשירים את כלל הידע שלהם - כי מתמטיקה היא חשובה, ובעולם של היום מגדילה את הסיכוי להצלחה כלכלית ומוביליות. גם אם היא אינה חזות הכול, היא טומנת בחובה יכולת שמגדילה ומחזקת את מגוון הכלים האישי.

יש לנו באינטל מסורת של התנדבות במגוון רחב של יוזמות חברתיות; כל עובד רשאי לבחור את נושא ותחום ההתנדבות שקרובים ללבו. אך בכל פעם שעובד מתלבט איתי היכן כדאי לו להתנדב, אני עונה שהדבר הכי טוב שהוא יכול לעשות הוא ללמד מתמטיקה. כל תלמיד כזה שמגיע, מכל מרקע סוציו-אקונומי - ובאינטל אנחנו מסייעים למאות כאלה מדי שנה - הוא פוטנציאל להצלחה. מי שבאמת רוצה לעזור לילדים הללו, להעניק להם חכות ולא רק דגים, ילמד אותם מתמטיקה - המקצוע הכי חברתי של העולם החדש.

■ הכותב הוא מנכ"ל אינטל ישראל.