ד"ר צוקרמן: להתמקד בקשר המשולש אדם-אדם-רובוט

ד"ר אורן צוקרמן, מייסד המעבדה לחדשנות במדיה מבית הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה, אמר את הדברים אתמול במסגרת ועידת MAD של "גלובס" • צוקרמן הציג את הרובוט קיפ, שלא נועד לשרת בני אדם אלא לעודד אינטראקציה טובה יותר ביניהם

ד"ר אורן צוקרמן / צילום: תמר מצפי
ד"ר אורן צוקרמן / צילום: תמר מצפי

"במקום שאנשים יצפו שהרובוט יעשה דברים כמו אדם ויתאכזבו, ניקח אובייקט ונוסיף לו תנועה ובינה, ואז אנשים יופתעו לטובה" - כך אמר אמש (ב') ד"ר אורן צוקרמן, מייסד המעבדה לחדשנות במדיה מבית הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה, בוועידת MAD לשיווק, פרסום, דיגיטל ותקשורת בתל-אביב. צוקרמן הציג אתמול רובוט המכונה "קיפ", שמפותח במחלקה ולא נראה כמו רובוט במכוון. 

הרובוטים שיחליפו אותנו

רובוטים יקרים שמזכירים רובוטים מפחידים מסרטי האימה ושמסוגלים לבצע פעולות פיזיות כמו אנושיות כגון ריצה או פליק-פלאק לאחור באוויר הם לא מסוג הרובוטים שמעסיקים את צוקרמן. גם לא רובוטים חמודים, שכל מה שהם יודעים לעשות הוא לחפש מידע ברשת כולל בדיחות (מה אמר כדור הארץ לשאר הכוכבים? אין לכם חיים!).

במעבדה במרכז הבינתחומי החליטו שלא להתמקד באף אחד מסוגי הרובוטים הללו או בממשק שבין אדם למכונה, אלא להתמקד באינטראקציה המשולשת שבין אדם לאדם אחר ולרובוט - דהיינו תקשורת בין-אישית שמועצמת מעצם הנוכחות של הרובוט. מה קורה לשני בני אדם שהתקשורת ביניהם משופעת מנוכחות של רובוט שמגיב לשניהם?

הרעיון הפילוסופי שמאחורי התפיסה הזאת מגיע מהיידגר, הסביר צוקרמן, שהסתכל על הגשר לעומת הסכר. אם בנינו גשר, בני אדם יכולים לעלות על הגשר, והנהר יכול להמשיך לזרום. כך שניהם יכולים להוסיף ולהתקיים יחד, אך אם ייבנה סכר, בני אדם יוכלו לעבור או לנצל את הכוח של הנהר, אבל יפגעו בנהר. היום אנחנו הנהר, הבהיר צוקרמן, והטכנולוגיה יכולה להיות או הסכר או הגשר שיכול לפגוע ביכולות האנושיות.

צוקרמן ומנחה האירוע דור צח, עורך "גלובס טק", הדגימו את יכולותיו של קיפ, שנראה כמו זרוע לבנה. "אם אחתוך אותך, קיפ יתחיל לזוז וכאילו להתבלבל וכך יגרום לי להרגיש לא בנוח ולכן לחתוך אותך פחות. זה נקרא אפקט הקהל", הסביר צוקרמן. "זה רובוט שעוזר לקדם תרבות שיחה טובה יותר, בין אם זה בשיעור באוניברסיטה או בטלוויזיה. הרובוטים יכולים לעצב את השיח בין בני אדם כמו שמעצב של בית קפה יוצר את האווירה המתאימה. הרובוטים הללו יהפכו את המכונות לאקספריסיביות יותר. נניח כשמישהו ייגש לדלת, הידית כבר תתחיל להסתובב קצת. אלה לא רובוטים שיחליפו אנשים אלא יעצימו אותם".

צוקרמן הזכיר ניסוי שערכו עם קיפ, שבו הרובוט פנה ו"הסתכל" פעם על הדובר, פעם על בן שיחו ופעם על האוויר שביניהם. הקהל שהשתתף בניסוי חיווה את דעתו שבן השיח היה קשוב יותר כשהרובוט הסתכל על אחד מהם. צח הסביר כי הרובוט עושה כאילו מניפולציות כדי להפוך את השיחה ליותר הגיונית.

האם נוכל לראות את קיפ מגיע לחנויות בשנים הקרובות? "אנו בעיקרון רוצים לקדם את המחקר", סיפר צוקרמן, "אבל התגובות החיוביות שמקבל קיפ גורמות לאנשי המעבדה לבחון גם מנגנון שיאפשר מיסחור שלו, אולי במסגרת קיקסטרטר".