מחיר למשתכן: נסגרו מכרזים לבניית 1,670 יחידות דיור מוזלות

מדובר במכרזים באשקלון, בית שמש, נתניה, רמלה ופרדס חנה. לצד הדירות המוזלות מדובר גם ב-650 דירות למכירה בשוק החופשי ביישובים השונים • בבית שמש ובאשקלון חלק לא מבוטל מהמגרשים נשארו ללא זוכה

משה כחלון בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני

פורסמו תוצאות של מכרזי מחיר למשתכן ביישובים רמלה, אשקלון, בית שמש, נתניה ופרדס חנה. על פי תוצאות המכרזים, מדובר ב-1,670 יחידות דיור מוזלות שעתידות להיבנות סך הכל לצד 650 יחידות דיור למכירה בשוק החופשי. נציין כי בעוד המכרזים ברמלה, נתניה ופרדס חנה שווקו בהצלחה מלאה, המכרזים הגדולים יותר באשקלון ובית שמש נחלו רק הצלחה חלקית כאשר באשקלון רק 9 מגרשים נרכשו על ידי יזמים וקבלנים מתוך 16 שיצאו במכרז ובבית שמש רק 3 מגרשים נרכשו מתוך 9 שיצאו למכרז.

באשקלון מדובר במגרשים הכוללים מגורים לצד מסחר. למכרז התקבלו 5 הצעות והחברות שזכו במגרשים השונים הן אביסרור משה ובניו, ורדים ניהול ואחזקות, פרץ בוני הנגב, אודור נכסים, ושותפות של החברות א.ר.י בניה והנדסה יחד עם מ.א.י השקעות בנין ופיתוח ויוסי אלעזרא ניהול וייזום. המגרשים ממוקמים שכונת אגמים מזרח ומספר הדירות המוזלות שצפוי להיבנות עומד על 991 יחידות דיור לצד 426 דירות בשוק החופשי. על פי תוצאות המכרז, דירה מוזלת בשטח 93 מ"ר צפויה לעלות החל מכ-676.9 אלף שקל, דירת 108 מ"ר החל מכ-792.5 אלף שקל ודירת 128 מ"ר בהחל מכ-946.7 אלף שקל. מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ, מענק לזכאים בגובה 40 אלף שקל ושטחי החניה, המחסן והמרפסת. נדגיש כי מדובר באומדן בלבד על סמך תוצאות המכרז עוד טרם בוצע תכנון מפורט של הזוכים על השטח.

ברמלה מערב נסגר מכרז נוסף שכלל מגרש יחיד לבניית 256 יחידות דיור סך הכל, 205 מהו מוזלות לזכאי מחיר למשתכן ו-51 למכירה בשוק החופשי. החברה שזכתה במכרז היא חברת גבעות טל ר.א. על פי תוצאות המכרז, מחיר דירת 93 מ"ר מוזלת צפוי לעמוד על החל מכ-965 אלף שקל, דירת 118 מ"ר בהחל מכ-1.22 מיליון שקל ודירת 128 מ"ר בהחל מכ-1.32 מיליון שקל. מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ, ושטחי החניה, המחסן והמרפסת. נדגיש כי מדובר באומדן בלבד על סמך תוצאות המכרז עוד טרם בוצע תכנון מפורט של הזוכים על השטח.

בנתניה, בשכונת עין התכלת, נסגר מכרז שכלל מגרש אחד לבניית 250 יחידות דיור סך הכל, 166 מהן מוזלות ועוד 42 דירות למכירה בשוק החופשי. במכרז, שכולל גם שטחי מסחר, זכתה חברת ציון בריגה ובניו עיר ימים. על פי תוצאות המכרז, מחיר דירה מוזלת בשטח 93 מ"ר יעמוד על החל מכ-1.41 מיליון שקל, דירת 108 מ"ר החל מכ-1.64 מיליון שקל ודירת 128 מ"ר בהחל מכ-1.94 מיליון שקל. מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ, ושטחי החניה, המחסן והמרפסת. נדגיש כי מדובר באומדן בלבד על סמך תוצאות המכרז עוד טרם בוצע תכנון מפורט של הזוכים על השטח.

בפרדס חנה נסגר מכרז בשכונת הטריז. מכרז זה כלל אף הוא רק מגרש אחד עליו ניתן לבנות 160 יחידות דיור, 112 מהן מוזלות ועוד 48 למכירה בשוק החופשי. במכרז זה זכתה חברת עמרם את ביטון יזמות ובניה. על פי תוצאות המכרז, מחיר דירה מוזלת בשטח 94 מ"ר יעמוד על החל מכ-877.8 אלף שקל, דירת 109 מ"ר בהחל מכ-1.01 מיליון שקל ודירת 129 מ"ר בהחל מכ-1.2 מיליון שקל. מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ, ושטחי החניה, המחסן והמרפסת. נדגיש כי מדובר באומדן בלבד על סמך תוצאות המכרז עוד טרם בוצע תכנון מפורט של הזוכים על השטח.

כאמור, מכרז נוסף נסגר בבית שמש, במתחם ד' 3. במכרז זה זכו החברות מוריס אגבבה, ושותפות של אי. אס. איי אחזקות ואבן הבנים י-ם. שלושת המגרשים שנרכשו מאפשרים בניית 279 דירות סך הכל, 196 מוזלות ועוד 83 למכירה בשוק החופשי. נציין כי מכרז זה כלל מגרשים לבניית 769 דירות חדשות סך הכל, אולם כאמור, רק שלושה מגרשים נרכשו.

על פי מעקב "גלובס" אחר היקף יחידות הדיור בהן זכו קבלנים ויזמים במכרזים מאז יצאה לדרך תוכנית מחיר למשתכן החדשה מדובר נכון להיום בכ-54.5 אלף יחידות דיור מוזלות. נתון זה אינו כולל את תוספת השבס (הקלה בסמכות ועדה מקומית שיכולה להגדיל את מספר הדירות בפרויקט) בכל מכרז משום שאין כל וודאות שתוספת זו תתקבל מחד ומנגד חלק ניכר מהדירות הללו אינן דירות מוזלות.