נעילה חיובית באירופה; קומקאסט העלתה הצעתה לרכישת סקיי

לאחר שביום ג' הודיע נשיא ארה"ב דולנד טראמפ על הטלת מכסים נוספים על סין בשווי 200 מיליארד דולר וברחבי העולם נרשמה חרדה מפני תוצאות מלחמת הסחר, היום נרשמת התאוששות • מדד הפוטסי הבריטי נסחר בירידות • קומקאסט העלתה את הצעתה ל-34 מיליארד דולר

בורסת לונדון / צילום: Toby Melville, רויטרס
בורסת לונדון / צילום: Toby Melville, רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בעליות. גם המסחר באסיה ננעל במגמה חיובית. השוקים מתאוששים לאחר העצבנות ששררה ברחבי העולם לאור הודעתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על הטלת מכסים נוספים בסך 200 מיליארד דולר על מוצרים מיובאים מסין. 

 

ביום ג' פורסמה רשימה מקוצרת של 10% מסוגי המכסים בשווי 200 מיליארד דולר נוספים שיוטלו על סין. בכך ממלא טראמפ את איומיו מהשבועות האחרונים להסלים את מלחמת הסחר עם סין. "200 מיליארד הדולר האלה שווי ערך למכסים שהם הטילו עלינו", נשמע אומר בכיר בממשל.

הטלת המכסים לא תיכנס לתוקף באופן מיידי, כי אם תושהה לתקופה של חודשיים ותיכנס לתוקף בסביבות ה-22 לאוגוסט.

ביום שישי האחרון התחילה למעשה באופן רשמי מלחמת הסחר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מול סין. ארה"ב החליטה ללכת עם הטלת המכסים של כ-25% על יבוא סיני בשווי 34 מיליארד דולר, ועוד מכסים של 16 מיליארד יגיעו בעקבותיהם. התקשורת הסינית מטעם המדינה טענה כי "ממשל טראמפ מתנהל כמו חבורה של ביריונים עם האיומים שלהם על מדינות שונות, בינהן סין", והכריזה כי היא תטיל מכסים זהים מטעם עצמה.

טראמפ לא הסתפק בכך, ואתמול הוסיף ציוץ למדורה לאחר שהכין בקפידה את הקרקע במהלך השבועות האחרונים לעימות חזיתי עם אירופה, ובמיוחד עם גרמניה, סביב דרישתו כי הכלכלה הגדולה באירופה תוציא יותר על ביטחון. "גרמניה שבויה לחלוטין בידי רוסיה", קבל טראמפ בסיום ארוחת בוקר עם מזכ"ל נאט"ו, הנורווגי יינס סטולנטברג, "הם יקבלו בין 60 ל-70 אחוז מהאנרגיה שלהם מרוסיה, ומערכת צינורות חדשה להובלת גז, אומרים לי שזה הולם אבל אני חושב שלא".

מאוחר יותר נפגש עם אנגלה מרקל, ולמרות הדברים החריפים שאמר בבוקר הפגין לבביות עם הקאנצלרית. "יש לנו מערכת יחסים נפלאה, פשוט מצוינת", אמר טראמפ כשהוא יושב ליד הקאנצלרית, "דיברנו על דברים שונים, ביניהם הסחר בין המדינות". 

אולם, שעתיים בלבד אחרי פרסום ההצהרה המשותפת שקובעת יעדים לעתיד ולאחר הפגישה המחויכת עם הקאנצלרית, שב טראמפ ותקף - מתוך הפסגה עצמה - את נאט"ו בשני ציוצים. "מה היתרון בנאט"ו אם גרמניה משלמת לרוסיה מיליארדי דולרים לגז ולאנרגיה?", כתב טראמפ, "ארה"ב משלמת על ההגנה של אירופה, ואז מפסידה מיליארדים בסחר. (האירופאים) חייבים לשלם 2% מהתמ"ג מיד, לא עד 2025" [לידיעה המלאה].

מניית החברה הגרמנית Gerresheimer עולה במסחר בכ-10% לאחר שדיווחה על עלייה בתחזיות הצמיחה שלה. גם מניית Moller-Maersk  עולה לאחר שקיבלה שיפור בדירוג מבית ההשקעות גולדמן סאקס.

מניית חברת שירותי הלווין הבריטית SKY  עולה לאחר שחברת קומקאסט הגישה הצעה חדשה לרכישתה - 34 מיליארד דולר. קומקאסט העלתה את הצעתה לאחר שחברת פוקס המאה ה-21 הציעה אתמול לרכוש את סקיי לפי שווי של 32.5 מיליארד דולר. 

ובאסיה, הניקיי היפני התרומם בלמעלה מ-1%, הקוספי עלה ב-0.2%, כשמניית סמסונג אלקטרוניקס  ירדה ו-SK Hynix ירדה בכ-1.4%. מדד ההנג סאנג עלה ב-0.6%, ומדד שנגחאי רשם עליות של כ-2.2%.