הצעת חוק: שינוי כללי ההנחה בארנונה הניתנת לחיילים בודדים

הצעת החוק של חברי הכנסת מירב בן-ארי ורועי פולקמן מציעה לשנות את הכללים הקיימים בנוגע להנחה בארנונה על דירת מגורים לחיילים בודדים כך שההנחה תורחב גם לחיילים בודדים השוכרים דירה עם דיירים נוספים

רועי פולקמן/ צילום: תמר מצפי
רועי פולקמן/ צילום: תמר מצפי

הצעת חוק חדשה שהונחה על שולחן הכנסת מציעה לשנות את הכללים הקיימים הנוגעים להנחה בתשלומי ארנונה על דירת מגורים לחיילים בודדים. מדובר בהצעת חוק של חברי הכנסת רועי פולקמן ומירב בן ארי (כולנו). נדגיש כי מדובר בהצעת חוק בשלב התחלתי בלבד שעוד צריכה לעבור את כל הליכי החקיקה.

נסביר כי כבר היום זכאים חיילים בודדים להנחה בארנונה, אך הכללים למתן ההנחה אינם מאפשרים לכלל הזכאים ליהנות ממנה. במסגרת החוק הקיים, זכאים חיילים בודדים להנחה בארנונה למשך זמן השירות שלהם בצה"ל ועד ארבעה חודשים מיום השחרור. פטור מתשלום ארנונה ניתן למי שמתגורר בדירת יחיד עד 70 מ"ר, ובדירה עם 4 שותפים ומעלה, עד 90 מ"ר.

יוזמי החוק מסבירים כי חיילים בודדים רבים בוחרים לא להתגורר לבד, ולעיתים אף מתגוררים מספר שותפים יחד בדירות גדולות יחסית, וכך יוצא שאותם חיילים לא זוכים להקלות בתשלומי הארנונה ומשלמים את ההפרש מכיסם. זאת, כיוון שהחוק הקיים לא בוחן מספר מטרים על פי אדם אלא באופן כללי (דירת יחיד עם 70 מ"ר, או דירה עם 4 שותפים ומעלה, עד 90 מ"ר).

הצעת החוק מציעה כי הפטור מארנונה לחיילים בודדים השוכרים דירה עם דיירים נוספים, יחושב לפי היחס של מ"ר לבין מספר הדיירים, באופן שיזכה חיילים בודדים השוכרים דירת שותפים בפטור מלא על חלקם היחסי בארנונה.

חבר הכנסת פוקלמן אמר לאחר הגשת הצעת החוק כי: "חיילים בודדים אינם יכולים להרשות לעצמם להתגורר לבד מבחינה כלכלית, והחוק הקיים פוגע בהם ומדיניות הפטור מתשלומי ארנונה מייצרת עיוות שמונע מהם לקבל ההנחה. מטרת הצעת החוק להקל עליהם לשרת בצה"ל בכבוד".

חברת הכנסת בן ארי המכהנת גם כיו"ר השדולה למען החיילים הבודדים הוסיפה כי: "כיום, החוק אינו מותאם למצבם של מרבית החיילים הבודדים אשר לרוב גרים בדירת שותפים ובכך, אינם מצליחים לממש את זכאותם לפטור בארנונה שיקל על התמודדותם הכלכלית שגם ככה סבוכה. הצעת החוק שיזמנו מבקשת לתקן את המצב הקיים, כך שגם חיילים בודדים השוכרים דירת שותפים יקבלו את הפטור המלא בארנונה לפי חלקם היחסי. עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי להקל על החיילים הבודדים בשירותם הצבאי ולסייע להם ככל שניתן".