הפריים דיי של של אמזון בסכנה? העובדים הספרדים שובתים

כ-1,000 עובדי מחסן האריזה השני בגודלו של אמזון בספרד צפויים לשבות ביום המבצעים הגדול של החברה שייחל מחר, במחאה על פגיעה בזכויותיהם • קראו ללקוחות להחרים את האתר: "ללא הסכם לא יהיה יום אמזון פריים"

מרכז מיון משלוחים של אמזון / צילום: רויטרס
מרכז מיון משלוחים של אמזון / צילום: רויטרס

איגוד העובדים CCOO בספרד הכריז כי כ-1,000 עובדי אמזון ישבתו במחאה על פגיעה בזכויות העובדים לטענתם. השביתה צפויה להיערך במחסן האריזה של אמזון בספרד בסן פרננדו לא רחוק ממדריד, בין ה-16 עד ה-18 ליולי, במקביל למבצע הגדול של החברה "הפריים דיי", שבו היא צפויה למכור מיליוני מוצרים. מדובר במחסן האריזה השני בגודלו של אמזון בספרד. 

בדף הפייסבוק של האיגוד נאמר כי הוא נאבק נגד קיצוצי שכר ומגבלות על זמן מנוחה ובעד תנאי עבודה משופרים. ל-CCOO יש נציגים ב-15 מרכזים לוגיסטיים של אמזון בספרד, ולדברי אמזון, שכר היסוד לעובד מתחיל במחסן אריזה בספרד הוא 23 אלף דולר בשנה.

בנוסף, בדף הפייסבוק שלו ביקש האיגוד מלקוחות אמזון להחרים את אתר הקניות המקוונות במהלך השביתה: "ללא הסכם לא יהיה יום אמזון פריים. תודה על תמיכתכם". זאת, במקביל לקריאות בטוויטר שביקשו להרחיב את החרם לכל חלקי אירופה.

בהודעה שפרסמה החברה נאמר כי היא מעסיק הוגן ואחראי, וכי היא מחויבת לדו-שיח עם העובדים. אמזון מעריכה כי בסוף 2018 יגיע מספר עובדיה הקבועים בספרד ל-3,200.

בחודש מארס האחרון ערכו העובדים במחסן במדריד שביתה בת יומיים בדרישה להעלאת שכר והטבות שעות נוספות. נציין כי עובדי מרכזי הלוגיסטיקה בספרד אינם מאוגדים במשמעות האמריקאית של המונח, דהיינו באמצעות הצבעה של מרבית העובדים להצטרף לאיגוד שייצג אותם. מתוקף החוק הספרדי, כל איגוד עובדים בחברה יכול לערוך שביתה, כל עוד הוא מכריז עליה לפחות 5 ימים לפני ולאחר שנערך הליך גישור.