למורשע אין זכות לבקר?

האם מי שהורשע בדין מאבד את זכותו לבקר את הפרקליטות, ביהמ"ש או כל גוף שלטוני ואזרחי אחר? התשובה שלילית

אהוד אולמרט / צלם: נועם מושקוביץ'
אהוד אולמרט / צלם: נועם מושקוביץ'

היועמ"ש אביחי מנדלבליט לא אוהב את הביקורת שמשמיע אהוד אולמרט כלפי מערכת אכיפת החוק. "אני מצר על הדברים שפורסמו בעת האחרונה, מפיו של מי שהורשע בעבירות שחיתות וזה עתה סיים לרצות את עונש המאסר שנגזר עליו, שכללו השתלחויות קשות כלפי בכירי מערכת אכיפת החוק שקדמו לי. מדובר בדברים ראויים לגינוי בכל פה", אמר מנדלבליט.

הרשעה וחופש הביטוי

האם מי שהורשע בדין מאבד את זכותו לבקר את הפרקליטות, בית המשפט או כל גוף שלטוני ואזרחי אחר? התשובה היא כמובן שלילית לחלוטין. הזכות לבקר היא חלק בלתי נפרד מחופש הביטוי, והיא נתונה לכל אדם, גם הפושעים הפליליים הקשים ביותר. זו זכות שאף אחד לא יכול לשלול אותה, אלא אם כן היא מנוצלת למעשים בלתי חוקיים.

העובדה שהמבקר את המערכת המשפטית הוא מורשע, אין פירושה שהביקורת שלו עליה אינה נכונה. אולי להפך, שכן המורשע חווה את פעילות המערכת על עצמו. ברור שכאשר מתייחסים לאמירות של אדם כזה צריך לזכור את עברו ולהעניק לדבריו את המשקל בהתאם לכך. אבל לשלול את הזכות? לעולם לא.

חוסר פניות? איפה?

עוד אמר מנדלבליט כי "מערכת אכיפת החוק מתנהלת ביושר ובהגינות, אנשיה מבצעים את מלאכתם בצורה יסודית ובאחריות, ללא מורא ובאופן חסר פניות". באמת, מנדלבליט? אתה עצמך. לקחת לטיפולך את תיקי נתניהו למרות שאתה בניגוד עניינים חריף בעניין זה. למרות זאת אתה ממשיך בכך, ובינתיים החלטותיך ומעשיך מלמדים על יחס מיוחד למשפחה זו. אז בבקשה אל תספר לנו על "חוסר פניות". תוכיח לנו במעשים שזה כך - אם אתה מסוגל.

היחיד שזורק אבנים?

אפילו בעניין הזה של אולמרט, האם הוא היחיד שזורק אבנים על מערכת אכיפת החוק? ביבי וחבריו לא עושים זאת חדשות לבקרים? ביבי אמנם עדיין לא מורשע, אבל דווקא עובדה זו מדברת נגדו עוד יותר. אולמרט כבר הורשע, אין לו מה להרוויח מהביקורת שלו. משפחת נתניהו נמצאת במערכה בלתי נלאית של ניסיון להטיל מורא על כל מי שעוסק בענייניה - באמצעות הביקורת שלה. אז אתה מתעסק עם אולמרט דווקא?

להסתיר זה לכבד?

פיפ"א הורתה להפסיק לצלם נשים יפות הצופות במשחקי כדורגל. למה? כי זה גורם הנאה? כי אסור ליהנות מיופיין של נשים, במיוחד כאלה שהן אוהדות את הספורט הנפלא הזה? אם תאמרו פמיניזם, אני אצרח. פמיניזם משמעותו לשמור על כבוד האישה, ואת זה אני כמובן מכבד. אבל זה לא להסתיר את הנשים שמוסיפות להנאת הצפייה. את זה עושים באיסלם, לא במגרשי הכדורגל.