משרדי הממשלה צריכים לקדם מו"פ

ישראל חייבת למנף את השינויים הטכנולוגיים לטובתה - ובכל התחומים

מו"פ / צילום: שאטרסטוק
מו"פ / צילום: שאטרסטוק

העולם עומד בפני שינוי חסר תקדים בעוצמתו, בעומקו, בהיקפו ובמהירותו, שינוי המגלם הזדמנות עצומה בפני מדינת ישראל. מהפכות הטכנולוגיה, המידע, הגנום ואחרות יצרו תשתית לשינוי יסודי האנושות כולה. הטכנולוגיות שבהן אנו משתמשים בכל התחומים - בריאות, חינוך, פנאי, תחבורה, מסחר, אנרגיה - הולכות להשתנות מהיסוד בקצב מסחרר.

האדם הולך להשתנות, הן בטכנולוגיה שתסייע לו והן בטכנולוגיה שתהיה מוטמעת בתוכו. יצורים טכנולוגיים, ובינה מלאכותית שיכולותיהם גבוהות - ומכאן ניתן רק להפליג על כנפי הדמיון.

מציאות זו של שינוי קיצוני יכולה להפחיד ולשתק. אך למעשה, היא מהווה הזדמנות חד-פעמית למדינת ישראל. אין לנו שווקים גדולים בהישג יד, אין לנו מחצבים אין סופיים, אין לנו כוח עבודה רב וזול. אבל היתרון היחסי שלנו (אם נשכיל לשמור עליו) הוא חכמה, יצירתיות, תעוזה, יוזמה, מחשבה מחוץ לקופסה.

את היתרון הזה אנחנו צריכים לרתום להפיכת ישראל למעצמה של מחקר, פיתוח וחדשנות. כמי שתוביל את האנושות לקראת האתגרים ובהזדמנויות האדירות הצפונות בשינויים.

זה לא יקרה לבד. עלינו לפעול להגשמת החלום. לפעול להבאת הכישרונות לעסוק במו"פ וחדשנות. לעודד, לאפשר ולהקל על מחקרים יישומיים, מעבדות חדשנות וחברות הזנק וספין-אופים, ניסויי שטח, גיוסי הון בשלבים השונים והגעה לשווקים הרלוונטיים. לקיום חברות בישראל, ומשיכת טאלנט איכותי.

המשרד להגנת הסביבה כבר שם, עם יציאתה לדרך של תכנית להפיכת ישראל למעצמה של טכנולוגיות סביבה, שוק הצפוי להגיע להיקף של 6.5 טריליון דולר ב-2025. התוכנית תקדם את הבאת הטאלנט הישראלי לתחום, תתמוך ותממן מחקרים יישומיים, מעבדות חדשנות וניסוי שטח, ולבסוף תסייע בחיבור עם ממשלות וגופים בעולם המהווים לקוחות פוטנציאליים.

אפשר לדמיין שבכל משרד ממשלתי יהיה גוף ייעודי המתוקצב לקיום תוכניות בכל השלבים, כדי לקדם מו"פ וחדשנות. לא רק במשרד הכלכלה והאוצר - אלא בכל המשרדים, כולל במשרד הדתות, התרבות והספורט, העבודה והרווחה - ובעיקר במשרד חינוך. כי הרי הבסיס להגשמת חזון זה מתחיל בחינוך.

אפשר לדמיין מקצוע חובה במו"פ וחדשנות, שבמסגרתו התלמידים ילמדו על השינויים וההזדמנויות והצרכים שהם יוצרים. ילמדו איך לאמת ולחדד צורך, איך לחשוב על פיתרון, איך לתכנן פעתרון, ליישם, לבדוק, לבחון ולהפיץ.

אפשר לדמיין, שממש כמו שחובה על כל תלמיד במהלך הלימודים לבקר בירושלים, כך תהיה חובה עליו לבקר, לחוות וללמוד על גוף חדשנות בכל תחום. אפשר לדמיין בגרות יישומית של פרויקטי מו"פ וחדשנות.

אל כל המהלכים האלה צריך להוסיף השקעה עצומה בהשכלה גבוהה ומעבדות מו"פ בכל התחומים. ישראל צריכה להיות מקום שבו הכי כדאי להיות אקדמאי, שבו יש את מעבדות המחקר הטובות בעולם. מקום שבו הקשר בין מחקר אקדמי ליישום ועסקים הוא טריוויאלי ומתגמל בכל הנושאים.

הצלחה בהגשמת חזון זה תספק לישראל עוצמה מדינית, כלכלית, ביטחונית וחברתית, ותהפוך את ישראל למקום איכותי מאוד לחיים שישגשג לאורך מאות שנים. זה אפשרי.

■ הכותב הוא מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. בעבר יזם ומנכ"ל בהייטק.