מגרשי הרכב מיד שנייה הפרו את החוק ונקנסו בכחצי מיליון ש'

יותר ממחצית המגרשים שבדקה הרשות להגנת הצרכן קיבלו קנסות בסך 773,600 שקל • בין היתר לא הוצגו המחירים על המכוניות כנדרש בחוק

מגרש מכוניות של אלבר / צילום: איל יצהר
מגרש מכוניות של אלבר / צילום: איל יצהר

קנסות בגובה 773,600 שקל הוטלו על מגרשים למכירת מכוניות שנמצאו מפרים את חוק הגנת הצרכן. מדובר ביותר ממחצית המגרשים שבדקה הרשות להגנת הצרכן והמהווים 53% מהמגרשים שנכללו בבדיקה שהחלה עוד בשנת 2017. בימים אלה שלחה הרשות דרישת תשלום קנסות למגרשים שבהם גם כאלה של החברות הגדולות בארץ.

בין החברות שבמגרשיהן נמצאו הפרות: קל אוטו, שקיבלה הודעה לקנס בגובה 105,600 שקל לאור 6 הפרות; במגרשי אלבר נמצאו 8 הפרות שהובילו לקנס בסך 88,000 שקל; בקרסו מוטורס נמצאו 4 הפרות שהובילו לקנס שגובהו 70,400 שקל - קנס דומה קיבלו גם החברות אוטוסנטר, בלו סקיי ושלמה. אלדן קיבלה הודעה על קנס בגובה 44,000 שקל; גם דוד לובינסקי ברשימה עם קנס בגובה 36,000 שקל; חברת איילון שחר צפויה להיקנס ב-35,200; ואחרונה ברשימה היא חברת מאי מוטורוס, שקיבלה הודעה על קנס בגובה 17,600 שקל. סך הקנסות הסתכמו כאמור ב-773,600 שקל.

נזכיר כי בידי הרשות להגנת הצרכן הסמכות להגיש כתבי אישום פליליים ולהטיל עיצומים כספיים בהיקף של 7,000 עד 45,000 שקל לכל הפרה בהתאם להוראות החוק השונות. לאחר שהחברות מקבלות הודעה על כוונת הרשות להטיל עליהן קנסות, עומדת להן הזכות להגיש ערעור ובקשה להפחתה על הקנס שקבעה הרשות.

במהלך הפשיטה, שהחלה כאמור בשנה שעברה, אנשי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בדקו את המתרחש במגרשים למכירת כלי רכב מיד שנייה. ברשות להגנת הצרכן מדגישים כי הפשיטה נערכה בעקבות עבודת מודיעין רחבה שחשפה מוקדים רבים מפרים והפרות חוזרות ונשנות בענף המהוות דפוס התנהגות כלפי הצרכנים. לאור עבודת המודיעין הוחלט ברשות לפתוח במבצע האכיפה באמצעות כוח משימה שפשט על בתי העסק בענף. הפשיטה נערכה על כ-57 בתי עסק ברחבי הארץ, ודרישות התשלום נשלחו ל-30 מגרשים שונים.

הפרות החוק באו לידי ביטוי, למשל, באי-הצגת מחירים על גבי המכוניות, וזאת בניגוד לחוק הגנת הצרכן ותקנותיו. "מדובר בהפרות חמורות הפוגעות משמעותית ביכולתו של הצרכן להבין את מסגרת העסקה ולקבל החלטה מושכלת בטרם הרכישה. ההפרות מחדדות את הצורך בשמירה על הצרכן ובהמשך האכיפה הרוחבית", כך הודעת הרשות.

ענת בן עזרא דוקן, סמנכ"ל אסדרה ומנהל ומ"מ ראש אגף חקירות ומודיעין ברשות, מוסיפה: "מחיר הנכס הוא מידע מהותי שבית העסק נדרש לגלות ולהציג בפני הצרכן טרם המכירה. הצגת המחיר באופן בולט, ללא צורך בפנייה למוכרן, מאפשרת לצרכן לבצע השוואת מחירים בין משווקים שונים ובין מוצרים שונים. עסקאות לרכישת רכבים הן עסקאות בעלות של עשרות אלפי שקלים ואף יותר, והמחיר הוא מרכיב משמעותי בקבלת ההחלטה של הצרכן בדבר ביצוע העסקה. לכן אי-הצגת המחיר פוגעת ביכולת האמיתית של הצרכן לבצע החלטה מושכלת. הרשות תמשיך לפקוד את השטח ולפעול ביד קשה כנגד כל בית עסק המפר את החוק".

10 העסקים שקיבלו את הקנסות הגבוהים ביותר
 10 העסקים שקיבלו את הקנסות הגבוהים ביותר