האורחת מעדה - והנפילה תעלה למלונות דן כ-3.24 מיליון שקל

רשת מלונות דן טענה כי הנפילה נגרמה כתוצאה מרשלנות התובעת, ש"נעלה נעליים עם עקב דק וגבוה ולא נקטה זהירות מינימלית ברדתה במדרגות" • ביהמ"ש סבר אחרת וקבע כי הרשת נושאת באחריות לנפילה, לאחר שחוקר פרטי ששכרה התובעת מצא כי מה שגרם לנפילתה היה פס מתכת שהותקן על אחת המדרגות

מלון דן אכדיה / צילום: אורי אקרמן
מלון דן אכדיה / צילום: אורי אקרמן

כמה "שווה" נפילה של אורחת בגרם מדרגות בבית מלון ופגיעה לצמיתות בעקבותיה? רשת מלונות דן וחברת הביטוח מגדל ישלמו פיצוי של יותר מחצי מיליון שקל ועוד כ-120 אלף שקל כשכר-טרחת עורך דין לאורחת שמעדה בגרם מדרגות בבית מלון של הרשת. את המוסד לביטוח לאומי שהכיר בנכותה של האישה ושילם לה תגמולים, תפצה הרשת בסכום של יותר מ-2.1 מיליון שקל ועוד כחצי מיליון שקל כשכר-טרחה לבאת-כוחו. בסך-הכול הנפילה הזו תעלה למגדל ולרשת מלונות דן סכום של כ-3.24 מיליון שקל, וזאת בגלל פס ברזל מכשיל במדרגה רביעית בגרם מדרגות.

הסיפור התרחש בינואר 2012, כאשר מלון דן קיסריה אירח כנס מנהלים של חברת כתר פלסטיק. התובעת, שכיהנה בשעתו כסמנכ"לית בחברה, השתתפה בכנס ובמסגרת זו התארחה במלון. במהלך שהותה במלון, התובעת, שהייתה אז בת 52, מעדה בגרם מדרגות בתוך המלון, נפלה, נחבלה, ונגרם לה נזק גוף משמעותי לצמיתות.

אל התביעה הצטרף המוסד לביטוח לאומי, שהכיר באירוע כתאונת עבודה ושילם לתובעת בגינה. נפילת התובעת בגרם המדרגות שבבית המלון התבטאה בעיקר בשבר במרפק יד ימין (ידה הדומיננטית), אשר הותיר לה נכות רפואית בשיעור 30%. שיעור הנכות הרפואית ושיוכה לאירוע הנפילה אינם שנויים במחלוקת.

התובעת יחסה את אירוע הנפילה למכשול שנמצא בגרם המדרגות - פס ברזל בו נתקלה עם עקב נעליה. כשהגישה את התביעה במאי 2013, ביקשו רשת מלונות דן ומגדל, חברת הביטוח של הרשת, לדחות את התביעה וכפרו באחריותן לנפילה ולנזקים שבעקבותיה. עוד הן טענו כי גרם המדרגות היה תקין לחלוטין, וכי הנפילה נגרמה כתוצאה מרשלנות התובעת, ש"נעלה נעליים עם עקב דק וגבוה ולא נקטה זהירות מינימלית ברדתה במדרגות".

בית המשפט סבר אחרת וקבע כי הנתבעות נושאות באחריות לאירוע הנפילה, וזאת, בין היתר, אחרי שחוקר פרטי ששכרה התובעת מצא כי מה שגרם לאותה נפילה היה פס מתכת שהותקן על גבי המדרגה הרביעית בגרם המדרגות. כאשר התובעת ירדה במדרגות מבלי שאחזה במעקה, עקב נעליה נתקל בפס המתכת שהותקן על גבי השטיח המחפה את המדרגות, והיא התגלגלה במדרגות. לא היו עדים בעת הנפילה, ומי שהגיעה לסייע לאורחת היה קב"ט המלון, שעדותו תמכה בגרסת התובעת באשר לנזק שנגרם לה ביד, נזק שהוביל כאמור לנכות בשיעור של 30%, אותה גם הכיר המוסד לביטוח לאומי.

התחשיב לפיצויים להם זכאית התובעת בגין נזקיה המוכחים הסתכם בכמעט 2 מיליון שקל: 972 אלף שקל בגין הפסדי שכר לעתיד לרבות פנסיה, 572 אלף בגין עזרת צד שלישי לעבר ולעתיד, 450 אלף שקל בגין סבל או כאב. תגמולי המוסד לביטוח לאומי הסתכמו בסך של יותר מ-2 מיליון שקל, כלומר סכום שהוא ש"בולע" את היקף התביעה, אולם בית המשפט קבע כי "מי שנפגע מעוולה נזיקית וזכאי בשל אותו מקרה גם לגמלה מהמוסד לביטוח לאומי, זכאי לקבל מהמזיק 25% מסכום הפיצויים שהמוסד לביטוח לאומי חב בהם כלפיו".

מכאן קבעה השופטת קרן אניספלד כי הפיצוי בו יש לחייב את הנתבעות (מלונות דן וחברת הביטוח מגדל) יעמוד על כ-506.5 אלף שקל. אל הסכום הזה הוסיפה שכר-טרחת עורך דין בגובה של 118.5 אלף שקל והוצאות משפט בסך של 10,000 שקל. עוד קבעה כי הנתבעות ישיבו למוסד לביטוח לאומי סכום של 2.1 מיליון שקל ושכר-טרחת עורך דין בגובה של 495 אלף שקל.

את התובעת ייצג עו"ד יעקב קורן, את המוסד לביטוח לאומי ייצגה עו"ד הדס ברקוביץ, ואת מלונות דן וחברת הביטוח מגדל ייצגה עו"ד חגית וילנסקי.